Senaste nytt

Flög med Emirates - hela sidan på väskan var intryckt och krossad

Under min senaste flygning med EK råkade jag ut för ett missöde med min 6 dagar gammal väska.

Hela sidan på väskan var intryckt och krossad. Inuti väskan har två dyra special schampoflaskor i hård plast legat. Dessa har legat i en plastpåse men trotts detta har flaskorna "exploderat" och täckt en del klädesplagg. Det är missfärgade fläckar på kläderna som trotts maskintvätt inte gått bort.

Vad gäller här, ska flygbolaget ersätta kläderna? Enligt dom har jag mitt egna ansvar och hänvisar till deras terms and conditions. Citerar:

Our Condition of Carriage states that the passengers must ensure that the checked baggage and its contents are sufficiently robust and well secured to withstand the usual and normal rigours of carriage by air without sustaining damage. You may view our Conditions of Carriage on our website

Jag själv anser inte att detta är "normalt"....
 
Har du flugit flera bolag på samma biljett är det vanligtvis det sista flygbolaget som är ansvarig för skadan. (Edit: sista bolaget där du hämtar ut väskan och upptäcker skadan) Att tillämpa CoC på det sättet som de vill göra gällande torde vara oskäligt, men det beror ju på vad det är för väska också - vilken var det?
 
Har du flugit flera bolag på samma biljett är det vanligtvis det sista flygbolaget som är ansvarig för skadan. (Edit: sista bolaget där du hämtar ut väskan och upptäcker skadan) Att tillämpa CoC på det sättet som de vill göra gällande torde vara oskäligt, men det beror ju på vad det är för väska också - vilken var det?

Väskan har dom redan gått med på att ersätta så det är ju bra. Flög Emirates T/R till Dubai från Stockholm.
 
Last edited:
Jo så att säga är jag förvånad att dom sa blankt nej. Kanske är på deras "svarta lista" efter förra turen @Agö ;)

Har svarat dom och får se vad dom säger, ville bara höra andras erfarenheter om vad som gäller.
 
Ja, det låter högst orimligt att de kan neka ersättning för det. Mitt resesällskap vid tidpunkten för incidenten fick ersättning för en flaska sprit som låg i bagaget, och som gick sönder i bagagehanteringen. Väskan var däremot hel. De nekade på första försöket men gav med sig på andra.
 

Swissbob

Medlem
Dom flesta bolagen har ju senaste åren tagit bort "fragile" taggar för att som anser att saker i väskan ska inte gå sönder om man packar rätt, så det är på eget ansvar om något i väskan går sönder, så det tycker jag faktiskt är ganska rätt. Samtidigt, om man bråkar tillräckligt så kanske man kan få kompensation, men i det här fallet så har emirates rätt skulle jag säga. Hur plastet har exploderat, thats a sherlock Holmes mystery ;)
 
Dom flesta bolagen har ju senaste åren tagit bort "fragile" taggar för att som anser att saker i väskan ska inte gå sönder om man packar rätt, så det är på eget ansvar om något i väskan går sönder, så det tycker jag faktiskt är ganska rätt. Samtidigt, om man bråkar tillräckligt så kanske man kan få kompensation, men i det här fallet så har emirates rätt skulle jag säga. Hur plastet har exploderat, thats a sherlock Holmes mystery ;)

Emirates använder fortfarande "fragile" taggar. Hur plastflaskorna inuti har "exploderat" är enkelt. Hela sidan på väskan var söndertryckt och krossad så troligen ett otroligt högt tryck från en påkörning eller klämts mellan något.

Flaskorna var packade bland mjuka kläder så dom hade inte gått sönder om inte våldet som uppstod mot väskan hänt.

EDIT: Intressant läsning är att dom hänvisat till Montreal Convention 1999 artikel 17....

which states that the carrier is not liable if and to the extent that the damage resulted from the inherent defect, quality or vice of the baggage or its contents.

17 - Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air - Montreal, 28 May 1999
 
Last edited:
Toppen