Senaste nytt

Ryanair lägger ner på Sturup, övergår till Kastrup

Ricci

Medlem
Med tanke på att nuvarande regering vill beskatta flyg från Sverige, så kommer nog fler linjer flyttas från Sturup till Kastrup....
 

Palazzi

Medlem
Tycker iofs att det är rätt, precis som jag tycker om Bromma. Säve flygplats i Göteborg är ju också ute till försäljning, kanske nedläggning om ingen köper (?)

95% av de som bor kring Malmö har det lättare att nå CPH än MMX. Bara en prisfråga att man förlagt trafik på MMX tidigare..
 
Detta kommer att slå mot SAS, framförallt några av deras svaga Europalinjer. RyanAir säger sig kunna locka upp till 1 miljon passagerare per år. Någonstans måste dessa plockas ifrån...
 
Lidt mere information findes her: Ryanair åbner base i København - BusinessClass.dk

Det jeg finder påfaldende er den lave turnaround tid. 25 minutter det lyder ikke som ret meget og med et program der hedder

CPH-LTN 06:45-07:30
LTN-CPH 07:55-10:40
CPH-BGY 11:05-13:15
BGY-CPH 13:40-15:50
CPH-LTN 16:35-17:20
LTN-CPH 17:45-20:30
CPH-WMI 20:55-22:20
WMI-CPH 22:45-00:10+1

er der fare for rigtigt meget domino effekt...
 

Agö

Medlem
Lidt mere information findes her: Ryanair åbner base i København - BusinessClass.dk

Det jeg finder påfaldende er den lave turnaround tid. 25 minutter det lyder ikke som ret meget og med et program der hedder

CPH-LTN 06:45-07:30
LTN-CPH 07:55-10:40
CPH-BGY 11:05-13:15
BGY-CPH 13:40-15:50
CPH-LTN 16:35-17:20
LTN-CPH 17:45-20:30
CPH-WMI 20:55-22:20
WMI-CPH 22:45-00:10+1

er der fare for rigtigt meget domino effekt...
Ja, det där hade ju inte funkat på de normala terminalerna där enbart boardingprocessen tar 20 min (ivf för SAS). Men de ska ju använda sig av CPH Go och där blir det väl sedvanligt race till planet. Har faktiskt aldrig flugit från Go och inte heller gått the walk of shame ut dig så vet inte riktigt hur det ser ut mer än att det är boarding på plattan.
 

Palazzi

Medlem
Hur länge blir Wizzair kvar på Sturup nu? De brukar ju följa Ryanair.
MAVIA försvinner väl med Bromma (OM den läggs ner)

Klarar man att livnära sig på charter och pendellinjen till Arlanda? Hur många procent av totala trafiken utgörs av lågprisflygen?

Är det någon på denna sida som använder Malmö Flygplats för annat en Stockholmsflygningar? Ut i Europa? Ut i världen? Om inte....
 

Ricci

Medlem
Hur länge blir Wizzair kvar på Sturup nu? De brukar ju följa Ryanair.
MAVIA försvinner väl med Bromma (OM den läggs ner)

Klarar man att livnära sig på charter och pendellinjen till Arlanda? Hur många procent av totala trafiken utgörs av lågprisflygen?

Är det någon på denna sida som använder Malmö Flygplats för annat en Stockholmsflygningar? Ut i Europa? Ut i världen? Om inte....
Precis, min tanke också med Wizzair dvs de kan nog flytta också dvs om det finns slottider på CPH. Skulle sedan Bromma läggas ner och ARN tappa slottider pga miljödomstolen så blir det inte mycket flyg över på MMX. Det som blir över på MMX är cargo,charter och vissa mindre bolag som flyger till Mellanöstern.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det jeg finder påfaldende er den lave turnaround tid. 25 minutter

Det där är intressant. Nu vet jag inte hur relevant detta är som jämförelse, men jag fick för några veckor sedan en massa tid över på ARN och satt och slötittade lite på planen vid T4 inrikes. SAS-planen stod där rätt länge, medan ett Norwegian som faktiskt t.o.m. dockade vid gate stod där extremt kort tid, kändes som bara typ en kvart, kanske var längre för jag tog inte tid. Men jag kan säkert säga att det var mycket kortare turnaround än vad SK-planen hade..

95% av de som bor kring Malmö har det lättare att nå CPH än MMX. Bara en prisfråga att man förlagt trafik på MMX tidigare..

Skulle vara intressant att veta hur många som snabbare/enklare kan nå MMX än CPH om man bara räknar kollektivtrafik - i fallet Bromma kan de ju iaf räkna in hela(?) Västerort, men Sturup...enda staden som är bättre ansluten dit än till CPH är väl lilla Ystad?
Tveksamt om man ens kommer upp i 100k..
 
Last edited:
Toppen