Senaste nytt

SAS i store problemer...?

pep

Medlem
Læste netop denne lidt uhyggelige rapport fra Finans.dk :
Risikoen for, at SAS ikke kan betale sin gæld, er øget kraftigt inden for de seneste måneder som resultat af stigende dollarkurs og faldende priser på flybilletter. Det viser nye beregninger foretaget af Jyske Bank
Sandsynligheden for, at SAS misligholder sin gæld er nu mere end 40 pct. mod 25 pct. for bare et halvt år siden, skriver Berlingske Business.Hvis SAS ikke kan betale sin gæld, vil det få alvorlige konsekvenser for selskabet og kan føre til en rekonstruktion af selskabet...

Links og mere på
Bank: Risiko for konkurs i SAS er steget kraftigt - Investor - LIVE
 

varva77

Medlem
De har ju befunnit is konstant kris i åratal så egentligen är det ju inget konstigt. Kan bara hoppas att det förändringsarbete som dragits igång med Eurobonus, försäljningar, servicekoncept , ny inredning, nya plan, outsourcing, ordentlig fight med facken etc ger tillräckligt resultat. Det känns i varje fall mer genomtänkt än göra en nyemission. Om det sedan räcker till lönsamhet eller en försäljning är en rysare som heter duga.
 
Skræmmende tal, men jeg tror på det holder lidt endnu. Men det er nok ikke i EuroBonus man skal satse på lifetime-gold...

Nämnde de inget om fallande oljepris?
Hvorfor skulle de det? SAS Køber alt brændstof på langtidskontrakter så udsving i olieprisen gør ingen forskel.

""Det er negativt for SAS, når selskabets hårdeste konkurrent ikke afdækker nær så meget af deres brændstofomkostninger gennem hedging-aftaler (fastprisaftale red.). Det er en ren gave for Norwegian, at brændstofpriserne falder så kraftigt, som de gør i øjeblikket," siger Jacob Pedersen.

Olie har skåret ca. en fjerdedel af prisen siden midten af juni. Målt i kroner er prisen på sit laveste niveau siden januar 2011. Og prisen på flybrændstof følger med ned.

Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, oplyser, at SAShar prissikret 100 pct. af flyselskabets brændstofomkostninger i fjerde kvartal i år og første kvartal af 2015. Norwegian har til sammenligning prissikret 7 pct. af brændstofomkostningerne."

Kilde: Børsen.dk - KORT NYT
 

JonW

Medlem
Skræmmende tal, men jeg tror på det holder lidt endnu. Men det er nok ikke i EuroBonus man skal satse på lifetime-gold...


Hvorfor skulle de det? SAS Køber alt brændstof på langtidskontrakter så udsving i olieprisen gør ingen forskel.

""Det er negativt for SAS, når selskabets hårdeste konkurrent ikke afdækker nær så meget af deres brændstofomkostninger gennem hedging-aftaler (fastprisaftale red.). Det er en ren gave for Norwegian, at brændstofpriserne falder så kraftigt, som de gør i øjeblikket," siger Jacob Pedersen.

Olie har skåret ca. en fjerdedel af prisen siden midten af juni. Målt i kroner er prisen på sit laveste niveau siden januar 2011. Og prisen på flybrændstof følger med ned.

Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, oplyser, at SAShar prissikret 100 pct. af flyselskabets brændstofomkostninger i fjerde kvartal i år og første kvartal af 2015. Norwegian har til sammenligning prissikret 7 pct. af brændstofomkostningerne."

Kilde: Børsen.dk - KORT NYT
Oljeprisraset är förstås ändå positivt för SAS eftersom det innebär lägre kostnader vid nästa prissäkring om det står sig.
F ö går det ju även utmärkt att prissäkra dollars...
 

CarlT

Medlem
Di skrev en artikel för ett tag sedan om dollarkursen/oljepriset och dess påverkar på ett flygbolag som SAS.Tidningarna har förstås alltid en tendens att överdramatisera för att jaga "klickar" på den ena artikeln efter den andre.

di.se - Oljeprisfall räddar SAS

Ja, det här med klickjakt är ett otyg som ställer betydligt högre krav på läsaren att sortera själv, oftast behöver man inte läsa allt dock vilket är rätt tacksamt. Man kan ta sig igenom di.se på någon minut för man ser direkt att nyheterna är intetsägande sett till rubrikerna...

Gällande orginalfallet är det väl inget nytt att SAS befinner sig i en prekär situation, dock hävdar jag att det är fel att räkna bort oljeprisfallet. Tittar man på senaste kvartalsrapporten så ser man att från och med februari var då en väldigt liten del av bränslet prissäkrat.
 

obs

Medlem
Jeg synes at advarselslamperne (igen) begynder at blinke mere og mere kraftigt når det gælder SAS' overlevelse. Man må sige at konkurrenterne i øjeblikket heller ikke gør livet nemmere for dem.

I Danmark har Lufthansa annonceret flyvninger fra Aalborg til Frankfurt og Brussels Airlines åbner på ruten Billund-Bruxelles (med FlyBe som operatør). Så ikke engang den indenlandske feeder-trafik til udlandsruterne kan SAS have i fred. Dertil kommer jo så det overordnede pres som dagens melding fra RyanAir lægger på markedet omkring Københavns Lufthavn generelt set.

Det virker efterhånden som om at SAS er nødt til at finde på nye besparelsesforanstaltninger hurtigere end de kan nå at implementere dem...
 
Toppen