Senaste nytt

Boeing Dreamlinern redan utsliten?

Hansi

Medlem
Flygtorget meddelade nyss att;

I förra veckan blev en av Air Indias maskiner stående på marken med utmattningssymptom i ett av flygplanets spoilers. Det är i så fall ett slitage som inte borde ha uppstått förrän om tidigast fem år.

Det kan bli tal om att byta spoilers på samtliga Boeing 787-8 som nu är i trafik. Detta sedan en Dreamliner från Air India fått flygförbud efter att man upptäckt sprickor och metallutmattning på spoilernas fästen in mot vingen. Även andra flygbolag har upptäckt liknande problem, skriver indiska medier.

Skulle det visa sig vara riktigt är det oroväckande att ett blott ett år gammalt flygplan börjat visa den typen av slitage. Normalt ska de inte uppkomma förrän efter sex-sju år, säger flygtekniker som tidningen intervjuat.

Kanske Norwegian skulle sätta in sina B737-800 från basen i Dublin till USA. Då krävs inga extra landningar för bränsle. Dessa gamla plan flyger väl mer än 40% per månad utan problem, som MardrömLinern inte mäktar med...:rolleyes:
 

Johan_G

Medlem
Flygtorget meddelade nyss att;

I förra veckan blev en av Air Indias maskiner stående på marken med utmattningssymptom i ett av flygplanets spoilers. Det är i så fall ett slitage som inte borde ha uppstått förrän om tidigast fem år.

Det kan bli tal om att byta spoilers på samtliga Boeing 787-8 som nu är i trafik. Detta sedan en Dreamliner från Air India fått flygförbud efter att man upptäckt sprickor och metallutmattning på spoilernas fästen in mot vingen. Även andra flygbolag har upptäckt liknande problem, skriver indiska medier.

Skulle det visa sig vara riktigt är det oroväckande att ett blott ett år gammalt flygplan börjat visa den typen av slitage. Normalt ska de inte uppkomma förrän efter sex-sju år, säger flygtekniker som tidningen intervjuat.

Kanske Norwegian skulle sätta in sina B737-800 från basen i Dublin till USA. Då krävs inga extra landningar för bränsle. Dessa gamla plan flyger väl mer än 40% per månad utan problem, som MardrömLinern inte mäktar med...:rolleyes:

Fast Norwegian har nog lösningen på det problemet, i vart fall så verkar ju deras ena Dreamliner vara ett riktigt måndagsexemplar och med tanke på hur fantastiskt lite tid den tillbringar i luften så lär dom nog aldrig kunna slita ut den ;)
 

nilsson

Medlem
Inte lika allvarligt, men den senaste Dreamlinern jag flög med mellan Doha och Bangalore hade väldigt sliten låsmekanism till båda toalettdörrar jag använde. Konstruktionen kändes väldigt plastig (och säkert superlätt).
 

flapps

Medlem
Flygtorget meddelade nyss att;

I förra veckan blev en av Air Indias maskiner stående på marken med utmattningssymptom i ett av flygplanets spoilers. Det är i så fall ett slitage som inte borde ha uppstått förrän om tidigast fem år.

Det kan bli tal om att byta spoilers på samtliga Boeing 787-8 som nu är i trafik. Detta sedan en Dreamliner från Air India fått flygförbud efter att man upptäckt sprickor och metallutmattning på spoilernas fästen in mot vingen. Även andra flygbolag har upptäckt liknande problem, skriver indiska medier.

Skulle det visa sig vara riktigt är det oroväckande att ett blott ett år gammalt flygplan börjat visa den typen av slitage. Normalt ska de inte uppkomma förrän efter sex-sju år, säger flygtekniker som tidningen intervjuat.

Kanske Norwegian skulle sätta in sina B737-800 från basen i Dublin till USA. Då krävs inga extra landningar för bränsle. Dessa gamla plan flyger väl mer än 40% per månad utan problem, som MardrömLinern inte mäktar med...:rolleyes:

Värsta tänkbara scenario är ju om den slår ner i backen pga slitage eller dålig kontrollbackning.. Då är det nog tack och hej ..:(
 

Nemo

Medlem
Inte enbart Norwegian som har förseningar pga Dreamliner. I snitt varannan dag har Air India haft förseningar pga tekniska problem med planet.
AI Dreamliner loses ground contact, Italy scrambles jets - Hindustan Times
"The Italian Air Force had to scramble fighter jets to escort an Air India (AI) Boeing 787 Dreamliner flight from Delhi to Rome last week [16 Oct 2014] after the plane lost radio contact with Air Traffic Control (ATC) following a failure of its communication system"
"The Boeing 787s have emerged as a major worry for the already beleaguered airline. Till June, 318 cases of delays were reported due to technical snags in the Dreamliners since their induction in the AI’s fleet in September 2012."
 

Dr. Miles

Expert
Till June, 318 cases of delays were reported due to technical snags in the Dreamliners since their induction in the AI’s fleet in September 2012."[/I]
Jag vill gärna veta om hur förseningsstatistiken ser ut på andra Air India flygningar.
Air India är inte känt för sin punktlighet direkt...
 
Toppen