Senaste nytt

Sommarbiljetter till USA

Totopez

Medlem
Har börjat fundera på en sommarsemester på västkusten (inte Götelaborg, utan den fina västkusten, långt bort i väst) med familjen.

När man kollar priser för resor ARN-SFO så finns det enormt hopp i priserna efter midsommar. Priserna hos nästan alla bolag går upp med minst 3000 kr för en ekonomibiljett om man åker efter den 20 juni, jämfört med innan.

Är det så att priser för den här perioden kommer att sjunka senare, eller är det extremt dyrt att åka till USA i den perioden? 5500 mot 8500 är en rätt saftig skillnad.

Och inga tips om businessbiljetter för bara 20 000 styck tack, jag är student och ska åka med mina två barn...
 

Dr. Miles

Expert
Enligt mina tidigare observationer, Economy class biljetter till USA under sommaren (speciellt efter midsommar) brukar gå upp rejält.
 

hallgren

Medlem
Jag letade efter samma resa för nu i somras och började kolla direkt hösten innan. För att göra svaret kort: några lågprisbiljetter dök aldrig upp. Det verkar inte vara särskilt svårt att fylla planen med turister under sommaren och därför finns sällan några bra kampanjer.
Vad vi gjorde var att istället titta på paketresor, med flyg ARN-SFO och hotell för de tre första nätterna. Då lyckades vi få ner priset en bit, men fortfarande inte till den nivå man kan hitta för resor under våren.

Vi landade på ca 30000 för flyg ARN-ORD-SFO-CPH-ARN och tre hotellnätter på helt ok hotell i SF, för 2 vuxna och 2 barn (8 och 11 år).

Kan man resa någon annan tid än under sommaren kan man spara ganska mycket pengar. När jag höll koll på priserna förra året verkade mars vara den absolut billigaste månaden.
 

Totopez

Medlem
Tack för era svar, då var det som jag misstänkte. Det var bara en så konstig skiljelinje mellan två dagar, så jag var tvungen att fråga. När vi åkte förra året var det ungefär samma, då bokade vi redan på hösten, och sen höll jag inte koll på några priser (ville inte gräma mig om det skulle dyka upp något bättre...).

Har €2000 i vouchers från SAS som bara kan utnyttjas om hela resan sker med dem, så jag får kolla på ARN-CPH-SFO. Ev kan jag köpa separata inrikesbiljetter och boka en open jaw.
 

chazzie

Medlem
Jag känner igen problematiken! Ett entry på min bucket-list är att vara i USA under 4th of July någon gång, dock är det ofta väldigt dyrt att flyga, men med lite tur flyttar en kompis till San Diego under nästa år och då finns möjlighet att övernatta där vilket drar ned kostnaden för boende, det som då blir problemet är att man måste ha tillräckligt med semesterdagar =}
 

telelina

Medlem
Jag känner igen problematiken! Ett entry på min bucket-list är att vara i USA under 4th of July någon gång, dock är det ofta väldigt dyrt att flyga, men med lite tur flyttar en kompis till San Diego under nästa år och då finns möjlighet att övernatta där vilket drar ned kostnaden för boende, det som då blir problemet är att man måste ha tillräckligt med semesterdagar =}
Jag var där 2009 på 4th. Då var det faktiskt med en SAS-kampanj och biljetten kostade 2500 SEK/person. :)
 

chazzie

Medlem
Jag var där 2009 på 4th. Då var det faktiskt med en SAS-kampanj och biljetten kostade 2500 SEK/person. :)

Det kan jag leva med! :p Det är högsäsong så jag kan köpa även att det är lite dyrare, men säg mer än 5-6000 för en simpel ekonomibiljett känns sådär, speciellt om den är till NYC "bara". Någon 4th of July kommer jag att spendera i staterna dock, sanna mina ord! :D
 

telelina

Medlem
Jag kan tillägga att jag åkte hem på lunchen för att köpa den. Kommer inte ihåg anledningen till att jag inte kunde slutföra köpet på jobbet. Kan ha varit bankdosan. Samma dag när jag kom hem igen från jobbet var i princip alla biljetterna sålda.
 

chazzie

Medlem
Jag kan tillägga att jag åkte hem på lunchen för att köpa den. Kommer inte ihåg anledningen till att jag inte kunde slutföra köpet på jobbet. Kan ha varit bankdosan. Samma dag när jag kom hem igen från jobbet var i princip alla biljetterna sålda.

Jag bokade LA i våras direkt från arbetsdatorn när jag såg 3300kr-kampanjen här på bc.se, när jag kom hem fick jag besök av en kompis och Miami bokades till nu i november. Några veckor senare hade SAS kampanj på USA och samma kompis "övertygade" mig att boka in D.C. i mars :rolleyes:
 
Toppen