Senaste nytt

[Tips] Smart sätt att undvika bränsletillägg på bonusresor (Star Alliance)

Dr. Miles

Expert
Bränsletillägg på en bonusresa är en riktig glädjedödare. Precis som om man har vunnit en lotto och sedan behöver man betala massa skatter på den.
Det finns några få amerikanska flygbolags bonusprogram som inte debiterar bränsletillägg på bonusresor, men hos flygbonusprogram i Europa och i Asien är det tyvärr de facto att man måste betala bränsletillägg.

Men lyckligtvis det finns några knep att undvika bränsletillägg på bonusresor, även om det är långt ifrån alla flygbolag och sträckor.


  1. Flyga med US Airways(US)
    US Airways debiterar inte bränsletillägg på vanliga betalda biljetter. Detta gäller även på bonusresabiljett.



    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

  2. Flyga med Air New Zealand (NZ)
    På senaste tiden har jag dock hört att många bonurprogram har börjat debitera bränsletilägg på NZ flight, men definitivt behöver man inte betala bränsletillägg om man börjar sin resa från Australien/Nya Zeeland med NZ.
    217px-Air_New_Zealand_logo.svg.png

    (Foto: Wikipedia)

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

  3. Flyga med TAM(JJ) från Brasilien eller Argentina
    Om man börjar sin resa från Brasilien eller Argentina med TAM, behöver man inte betala bränsletillägg på JJ flight.



    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

  4. Börja resan från Brasilien
    Om man börjar sin resa från Brasilien behöver man inte betala bränsletillägg på hela resan. Det är tack vare Brasilienska statens regler. (heja Brasilien!)
    Det blir ytterst förmånligt att börja jordenrunt bonusresa från Brasilien.
    I love Brazil.jpg
    (Foto: Public domain)

  5. Flyga USA inrikes
    Man behöver inte betala bränsletillägg på inrikesflyg inom USA.
    USA.jpg
    (Foto: Public domain)

  6. Flyga Japan inrikes
    Man behöver inte betala bränsletillägg på inrikesflyg inom Japan.
    yokoso japan.jpg
    (Foto: Public domain)

  7. Börja resan från Filippinerna
    Sedan januari 2015 har Filippinska luftfartsverket förbjudit bränsletillägg på flygbiljetter med avresa från Filippinerna.
    I love Philippines.png

    (Foto: Public domain)
    Källa: Airlines Drop Fuel Surcharges in the Philippines ~ Philippine Flight Network

  8. Flyga med Singapore Airlines
    Singapore Airlines har slutat att debitera bränsletillägg på deras flygningar.
    1200px-Singapore_Airlines_Logo.svg.png

    (Foto: Wikipedia)


  9. Flyga med THAI
    THAI har slutat att debitera bränsletillägg på deras flygningar från de flesta länder.
    368px-Thai_Airways_Logo.svg.png

    (Foto: Wikipedia)

Alla de metoderna bör fungera oavsett vilket Star Alliance bonusprogram*/** du använder miles/poäng ifrån.

* SAS/Blue1/Wideroe flyg med SAS EuroBonus poäng är utan bräsnletillägg.
** SAS EuroBonus debiterar fast summa av bränsletillägg när man bokar Star Alliance award.
Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har lagt till:
  • Börja din bonusresa från Brasilien
    Om man börjar sin resa från Brasilien behöver man inte betala bränsletillägg på hela resan. Det är tack vare Brisilienska statens regler. (heja Brazilien!)
 

Homer

Medlem
Bränsletillägg på en bonusresa är en riktig glädjedödare. Precis som om man har vunnit en lotto och sedan behöver man betala massa skatter på den.
.

Vinner du utanför EU ska du betala skatt på vinsten, räknas som inkomst av kapital, att det är stor chans
att skatteverket får reda på det kan svenska pokerproffs som deltagit i turneringar i Las Vegas intyga.
 

Glenn E

Medlem
Nej det blir ju inte lätt att få till en sådan resa men LH släpper ju en del F 2 veckor innan avgång.
 

A380*G

Medlem
Nej det blir ju inte lätt att få till en sådan resa men LH släpper ju en del F 2 veckor innan avgång.

Detta med LH O (F) är lite skumt. Officiellt släpper den inte F till partner mer än två veckor i förväg, men vissa program verkar ha tillgänglighet ändå. Detta kan kanske vara pga en lite mer liberal inställning till detta och att LH rev mgmt inte är benhårda på tvåveckorsregeln?

EDIT:
Sorry, upptäckte precis att detta kom i fel forumstråd... hör ju till *A.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
  1. Flyga med US Airways(US)
    US Airways debiterar inte bränsletillägg på vanliga betalda biljetter. Detta gäller även på bonusresabiljett.

US Airways börjar trafikera Charlotte – Rio de Janeiro fr o m 2012-OCT-27 med Airbus A330-200.
Passa på att boka bonusresa med dem.

Tidtabell är som följande:

1......
US800
Charlotte 2045 – Rio de Janeiro 0920+ 332
.234567
US800
Charlotte 2235 – Rio de Janeiro 1110+1 332

1234567
US801
Rio de Janeiro 2355 – Charlotte 0720+1 332​


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

(Källa: Airlineroute.net)
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Nu har jag bokat returen på en F award i april:
Hong Kong (HKG) - Osaka (KIX) C ANA
Osaka (KIX) - Seoul (ICN) C Asiana Ska försöka ändra till F
Seoul (ICN) - Frankfurt (FRA) F Asiana
Frankfurt (FRA) - Rio de Janeiro (GIG) C Lufthansa Ska försöka ändra till F

Kostnad 126000 EB poäng + 1250 SEK

Ska lägga till GIG-FRA-NRT-ICN-HKG närmare avresa då LH finns tillgänglig i F.
Då blir det 210000 EB poäng t o r.

Det verkar som man kan ha 4 segment i 3 zoner högst.
I detta fall Sydamerika, Europa och Norra Asien.
Om man ska till Sydostasien kan det vara bra att påbörja resan i Tyskland istället för Sverige och då flyga
Europa - Norra Asien - Sydostasien = 3 zoner.
 
Toppen