Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

Dr. Miles

Expert
Kan denna extra kostnad som Sparkasse infört med den kortavgift för kreditkort som exempelvis många flygbolag tillämpar?
Det märkliga är att Sparkasse tar ingen avgift om jag använder VISA eller VISA Elektron.
Jag gissar att Sparkasse har strul med Cirrus som gör att det kostar pengar för Sparkasse.
 

marbe166

Medlem
Det skulle inte förvåna mig om det bara gäller just Sparkasse Lübeck AG. Alla Sparkasse är individuella banker och jag upplever att det inte är mycket koordination mellan dem. Jag är i Georgien just nu men åker hem i morgon igen så jag kan kolla om Sparkasse KölnBonn också har börjat med dessa fasoner...
 

kexxcream

Medlem
Hittade en bra jämförelse mellan olika kort som säkert kan komma till användning för någon.

original.jpg
 

intuition

Medlem
Får man ens göra så inom EU..?!?
På EU-sidan gäller att man bara får lov att belasta ett utländskt kort med avgifter om samma avgift även debiteras nationella kort. Här tar tyskarna ut en avgift på alla, och alltså är det OK.

Konsument Europe:
Exempel 2: Ett kort från en svensk bank används i ett annat EU-land där det finns en avgift för att göra uttag i bankomater. Den svenska banken tar inga avgifter alls för kontantuttag och följer därför reglerna i förordningen. Den utländska banken i vars bankomat uttag görs tar ut en avgift för alla uttag och följer därför också reglerna i förordningen. Dessa situationer blir lätt missförstådda då personen som tar ut pengar faktiskt får betala en avgift vid bankomatuttag utomlands medan ingen avgift tas ut vid bankomatuttag i Sverige men eftersom alla bankuttag för alla kort utomlands kostar pengar så blir det ingen diskriminering mellan nationella och gränsöverskridande transaktioner.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tog ut 50 EUR igår från Sparkasse med mitt ICA Banken Maestro kort och 50 EUR idag från Commerzbank idag med mitt Skandiabanken VISA kort.

Med ICA Banken Maestro (2014-OCT-06)
Screenshot20141007_2.png


Med Skandiabanken VISA (2014-OCT-07)
Screenshot20141007_3.png


Med tanke på att ICA Banken inte skulle ta något valutapåslag och Skandiabanken skulle ta 1,65% valutapåslag, är Skandiabankens VISA kort bättre än ICA Bankens Maestro i verkligheten.

Jag har använt XE.net:s Credit Card Charges Calculator för jämförelsen.
XE - Credit Card Charges Calculator
 

thh

Medlem
Hittade en bra jämförelse mellan olika kort som säkert kan komma till användning för någon.

original.jpg

Tack!

Ett bevis om något att många behöver se över sitt hus och titta utanför storbankerna.

Nu tror jag att man tar ställning till fler faktorer än valutaväxlingsavgift när man väljer kreditkort. Vad som inte riktigt framgår är att alla de där dessutom är bankkort - vilket kanske inte passar allas resemönster. Dessutom får man i princip inga förmåner, och dessa kan vara värda mer än 1,5%.

Såvitt jag vet har coop medmera mer, ICAs kreditkort, Hemköps kreditkort, och GE money banks kreditkort (dock ränta från första dagen vid kontantuttag) inga kostnader för att ta ut pengar utomlands.

Alla kreditkort som har avtal med riksgälden (Eurocard, Visa, Amex och Diners) har fria uttag utomlands och ingen valutaväxlingsavgift, om man nu jobbar på någon myndighet.
 

Dr. Miles

Expert
Det finns en svårighet i att göra sådana jämförelser eftersom transaktionsdatumet kan skilja sig. Man kan inte vara säker på att man blivit debitera kursen vid ett visst datum utan att ha sett vilken dag det är bokfört på ens konto.
Hos ICA Banken och Skandiabanken kan jag se debitering direkt på samma dag, så det är inget med bokföringsdag att göra.

ICA Bankens kort borde ha haft mindre påslag än Skandiabankens kort, men så var det inte verkligheten.
 

intuition

Medlem
Och hur ska man förklara att man ibland har debiterats en negativ avgift, dvs tjäna pengar på att växla med Mastercard?
2ntzea.jpg
 
Toppen