Senaste nytt

Sverige kan får snabbtåg till lågpris

Palazzi

Medlem
Den svenska modellen för snabbtåg är som bekant inte att likställa med kontinentens höghastighetståg. Trots detta kostar de tåg som trafikerar svensk järnväg ändå gastronomiska summor - pengar som ska betalas av genom biljettintäkter.

Den privata godstransportören har dock funnit en alternativ lösning för svenska snabbtåg, som inte alls belastas med samma uppstartskostnader.
Redan på 70-talet hade Tyskland snabbtåg i klass med vad Sverige har idag - dessa var också driftsäkra.
Hector Rail drog tanken så långt att man helt enkelt köpte 40 tågvagnar (ej draglok) och ställde på depå. För att visa potentialen restaurerade man en vagn, med bekväma säten, wifi mm...

Totalpriset för en vagn, som klarar 200-220km/h landade på ca 25% av vad en dragvagn till ett SJ3000 kostar. Ett Hector draglok, som idag kör godstrafik, har inte heller något problem att köra i 200km/h med dessa vagnar i släp.

Hector Rail vill med detta visa att det går att få ekonomi i höghastighetståg, utan stordrift och enorma kapitalinsatser.

Biljettpriserna ska kunna pressas ner till ungefär hälften av dagens priser, om alla andra driftskostnader förblir som idag.

Länk: Nytt lågprissnabbtåg kan bli verklighet i Sverige | Järnvägsnyheter.se
 

Valley

Medlem
Vore väldigt roligt om de lyckas få till någonting. Tror dock att man kommer få väldigt svårt att få tillstånd. SJ ser allt för ofta till att de som försöker får ge upp.
Och så är väl frågan om det finns någon plats kvar på de attraktiva linjerna för ytterligare aktör.
 

Palazzi

Medlem
Vore väldigt roligt om de lyckas få till någonting. Tror dock att man kommer få väldigt svårt att få tillstånd. SJ ser allt för ofta till att de som försöker får ge upp.
Och så är väl frågan om det finns någon plats kvar på de attraktiva linjerna för ytterligare aktör.

Enligt originalartikeln söker de en operatör, och ska inte bedriva trafik själva. Synd att SJ är så trångsynta, annars hade ju det största bolaget kunnat gå i bräschen. Miljöpartiet vill ju också återreglera trafiken och förstatliga SJ, och då faller ju denna idé platt.
 

sepbemi

Medlem
Enligt originalartikeln söker de en operatör, och ska inte bedriva trafik själva. Synd att SJ är så trångsynta, annars hade ju det största bolaget kunnat gå i bräschen. Miljöpartiet vill ju också återreglera trafiken och förstatliga SJ, och då faller ju denna idé platt.
SJ är redan statligt ägt, vad som möjligtvis kommer att ske i och med ny regering är att SJ får ett samhällsuppdrag (a la Systembolaget) och inte bara ekonomiska mål som idag.
 

Palazzi

Medlem
SJ är redan statligt ägt, vad som möjligtvis kommer att ske i och med ny regering är att SJ får ett samhällsuppdrag (a la Systembolaget) och inte bara ekonomiska mål som idag.

Stämmer. Dock funderar på vad man isf gör på linjer som redan öppnats upp för privata aktörer (iofs inte jättemånga) - man kan ju inte sparka undan fötterna på de som investerat. Är det så att SJ kommer "tvingas" åta sig linjer som inte är ekonomiskt gångbara? Isf är det bästa beslutet som tagits, någonsin...
 

sepbemi

Medlem
Stämmer. Dock funderar på vad man isf gör på linjer som redan öppnats upp för privata aktörer (iofs inte jättemånga) - man kan ju inte sparka undan fötterna på de som investerat. Är det så att SJ kommer "tvingas" åta sig linjer som inte är ekonomiskt gångbara? Isf är det bästa beslutet som tagits, någonsin...
Alla linjer har redan öppnats upp för privata aktörer, Trafikverket ger s.k. tåglägen (som är 1-åriga) till de aktörer som söker, vid fler intressenter än tåglägen bestämmer "samhällsnyttan" enligt Trafikverket. Sen att privata aktörer framför allt vill köra där det är ekonomiskt mest fördelaktigt (Stockholm - Göteborg) är en annan sak.
 

Palazzi

Medlem
Alla linjer har redan öppnats upp för privata aktörer, Trafikverket ger s.k. tåglägen (som är 1-åriga) till de aktörer som söker, vid fler intressenter än tåglägen bestämmer "samhällsnyttan" enligt Trafikverket. Sen att privata aktörer framför allt vill köra där det är ekonomiskt mest fördelaktigt (Stockholm - Göteborg) är en annan sak.

Jag tyckte inte att det var intressant att räkna de linjer som ingen annan sökt tåglägen för, men visst - alla har öppnats upp. Det skapar ju ingen direkt problematik på linjer där ingen operatör har investerat, så det är följdakteligen de andra som kan bli komplicerade.

Tågab, Öresundstrafik, MTR etc..
 

sepbemi

Medlem
Jag tyckte inte att det var intressant att räkna de linjer som ingen annan sökt tåglägen för, men visst - alla har öppnats upp.
Yes, som jag ser det är problemet att tåglägena som Trafikverket ger ut bara är 1-åriga, svårt att motivera en investering om man bara får köra i ett år.
 
Toppen