Senaste nytt

Snålheten bedrar visheten? SAS till Hong Kong och Shanghai

Agö

Medlem
Vänner!

Vad tror ni om nedanstående scenario? Vad ska jag välja? Andra tankar? Jag möter upp en vän i Hong Kong så det finns inte tid till extravaganta lösningar denna gång.

Jag ska resa med SAS till Hong Kong och hem från Shanghai senare i höst. Jag är baserad i Köpenhamn vilket förstås inte hindrar mig att starta resan från annat ställe om så är motiverat av t.ex. pris/poängintjäning. Anledningen till att resa med SAS är dels en viss tidsaspekt, dels att jag vill säkra upp Diamond så tidigt som möjligt (här blir det efter ca. 6 månader). Jag har tittat på tre alternativ.

1. Alternativ 1 är att flyga CPH-PVG-HKG, (open jaw) PVG-CPH med SAS (Business Saver) respektive Dragonair (Business). Detta ligger på ca SEK 25 500.

Fördelar är förstås att det är bekvämt och stabilt, jag kommer fram och får dessutom testa Dragonair A330 (kanske t.o.m. deras nya affärsklass - här kanske någon sitter på mer info?). Nackdelen är priset, i jämförelse med nedan alternativ.

2. Alternativ 2 är att flyga ARN/GOT-CPH-PVG-HKG, (open jaw) PVG-CPH-ARN/GOT med samma tanke som ovan plus benen ARN/GOT-CPH-ARN/GOT. Priset här ligger på ca SEK 20 000.

Fördelen är återigen att det är hyggligt bekvämt och att priset är betydligt bättre än att starta resan i Köpenhamn. Jag har en del ärenden till både Göteborg och Stockholm så skulle inte ha problem att matcha flyg till Köpenhamn även om kostnaden kan tillkomma (får räkna med ca SEK 1500). Intjäningen blir ju något bättre genom de tre/fyra extra benen. Nackdelen är förstås att det alltid finns en viss risk att resa på separata biljetter på tilläggsbenen och att det blir en något mer ansträngande resa ut med CPH-ARN/GOT-CPH-PVG-HKG i rad.

3. Alternativ 3 är att utnyttja den s.k. Tysklandsdealen där mycket bra priser inte bara gäller för USA (här) utan även till Asien. Det skulle då t.ex. vara DUS/HAM/MUC/STR-CPH-PVG, (open jaw), PVG-CPH-DUS/HAM/MUC/STR. Priset på den resan ligger på under SEK 18 000. Tillkommer då en resa jag garanterat får betala själv, dvs. Köpenhamn-Tyskland. Med innevarande friends2014-kampanj har jag hittat resa för ca. SEK 500. Tillkommer gör också anslutningsflyg i Hong Kong. I Tysklandsdealen springer det iväg rejält och blir mycket dyrt (dyrare än alternativ 1) om jag vill köra utresan hela vägen till Hong Kong. Alternativet är att boka ett så förhatligt element som en separat resa enkel PVG-HKG. Billigaste jag hittat är ca SEK 1600 med Hong Kong Airlines. Det blir således ungefär samma pris, eller kanske en femhundring billigare, att resa från Sverige enligt alternativ 2 och i alternativ 2 är jag ju säkrad plats på PVG-HKG, dessutom i affärsklass. Poängmässigt är detta alternativ det vassaste.
 

Jonas C

Medlem
Hmm annars finns ju Turkish Airlines dealen från Moskva till Hong Kong för runt 12000kr i Business Class. Ska nog gå att hitta en positionering för runt 2000kr så att du ankommer med inkommande flyg och därmed slipper eventuellt visumtjafs.
 

Agö

Medlem
Hmm annars finns ju Turkish Airlines dealen från Moskva till Hong Kong för runt 12000kr i Business Class. Ska nog gå att hitta en positionering för runt 2000kr så att du ankommer med inkommande flyg och därmed slipper eventuellt visumtjafs.
Ja, annars ligger den normala "enklare" Turkish-faren på ca SEK 17 300 enligt ovan. Bokas i K vilket ger 150 % till EB vilket hade varit helt OK. Tyvärr går Turkish sent från Shanghai (23:15) och jag måste vara hemma på kvällen den aktuella dagen så det funkar inte.
 

Dr. Miles

Expert
Om det inte fanns återkvalificering av SAS EuroBonus Diamond, hade jag rekommenderat British Airways Business class med Open Jaw. Priset ligger ca 20.200 SEK inkl. skatter


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Resan med British Airways i I class
  • Köpenhamn-London: 891 avios
  • London-Hong Kong: 8969 avios
  • Shanghai-London: 8579 avios
  • London-Köpenhamn: 891 avios
Subtotal: ca 19.330 avios utan status

19.330 + 30.000 avios bonus genom Avios Booster (om du flyger senast 2014-DEC-19)
Avios Boostern 2014 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Med 50.000 avios (vilket du tjänar nästan med en resa) kan du flyga Köpenhamn-Doha t/r i Business class med Qatar Airways, eller Köpenhamn-Doha-Yangon enkel i Business class.
 

Glenn E

Medlem
Med SAS kan du ju även välja SAS plus på hemvägen.
Lika många poäng och det är ju ändå ett dagflyg.
3000 sek billigare.
 
Jeg var helt sikkert startet i Stockholm eller Göteborg. SAS er så tilpas pålidelige at jeg ikke ville frygte de store udfordringer på CPH-GOT/ARN. Der er jo mindst en afgang i timen og som Diamond er du næstøverst på listen ved IRROPS så imho. er det en ganske lille kalkuleret risiko man tager.
 

Agö

Medlem
Jeg var helt sikkert startet i Stockholm eller Göteborg. SAS er så tilpas pålidelige at jeg ikke ville frygte de store udfordringer på CPH-GOT/ARN. Der er jo mindst en afgang i timen og som Diamond er du næstøverst på listen ved IRROPS så imho. er det en ganske lille kalkuleret risiko man tager.
Och så blev det. Start i Göteborg, mest för enkelhetens skull. Älskar också CRJ-900. Mycket konkurrenskraftigt pris, det må så vara att SK:s produkt inte är perfekt men i detta fall väger poäng och "direktflyg" över.
 

Bryant

Medlem
Och så blev det. Start i Göteborg, mest för enkelhetens skull. Älskar också CRJ-900. Mycket konkurrenskraftigt pris, det må så vara att SK:s produkt inte är perfekt men i detta fall väger poäng och "direktflyg" över.


Jag skulle iofs inte betrakta din bokning som direktflyg ;).
 
Toppen