Senaste nytt

Hur många avios?

Europa

Medlem
Bokade i förra veckan över telefon BA F sträckan Arlanda-Hongkong, Tokyo-Arlanda för två personer och använde då min Visa companion voucher. Enligt personen på telefon så skulle det "kosta" mig 110 000 avios. Nu när jag tittar på mitt utdrag så har det dragits 116 191 avios. När jag försöker kolla upp antal avios på BA's hemsida så tolkar jag det som att det borde ha dragits112 500 avios. Så min fråga är har rätt antal avios dragits, om inte vad skall det korrekta vara?
 

Dr. Miles

Expert
Bokade i förra veckan över telefon BA F sträckan Arlanda-Hongkong, Tokyo-Arlanda för två personer och använde då min Visa companion voucher. Enligt personen på telefon så skulle det "kosta" mig 110 000 avios. Nu när jag tittar på mitt utdrag så har det dragits 116 191 avios. När jag försöker kolla upp antal avios på BA's hemsida så tolkar jag det som att det borde ha dragits112 500 avios. Så min fråga är har rätt antal avios dragits, om inte vad skall det korrekta vara?
Det låter som om du har Household accounts.
Då dras avios i proportion av hur mycket avios varje Household accounts medlemmar har.
 

kristerj

Medlem
Åker du Club Europe mellan Arlanda-London? Arlanda-London ToR kostar 30.000 Avios i CE, London-Tokyo/Hongkong ToR kostar 180.000 Avios i First, dvs 210.000 totalt för två personer om du utnyttjar 2 för 1 vouchern. Har du Household account så dras Avios i proportion till saldot på er respektive konton.
 

Europa

Medlem
Tack för hjälpen, teorin om household account stämmer. När frugan nu har loggat in på sitt BA konto och jag lägger i hop poängen så blir det sammanlagt 210 000 avios så allt verkar vara i sin ordning.
 

agehall

Medlem
Tar BA betalt per sträcka?

Ja. Det är lite trist när man vill köra roliga routings, men i ärlighetens namn är det ganska rationellt. Det som dock ställer till det lite, är ju om man vill flyga rutter där det krävs byten och där A-B + B-C blir mycket dyrare än om det gick att flyga direkt A-C.
 

ELOS

Medlem
Hej!

Jag har bokat Köpenhamn-Helsingfors-Tallin t o r som businessclass med farebase IBU2DK. Sträckan Helsingfors-Tallin flygs dock bara som ekonomiklass men det står B-klass. Det är stor skillnad för mig om jag får I-klass = 40 TIERP POINTS eller B-klass= 20 TIER POINTS
Någon som vet??
MVH
Erik

COPENHAGEN KASTRUP

HELSINKI HELSINKI VANTAA

AY0666

I

13Dec

13:15

15:50

Ok

12:30

2PC

05D

Terminal 2

Terminal 2

Fare Basis

IBU2DK

Operated by

FINNAIR

Marketed by

FINNAIR




HELSINKI HELSINKI VANTAA

TALLINN LENNART MERI

AY2113

B

13Dec

16:25

17:00

Ok

15:40

2PC

07C

Terminal 2

Fare Basis

IBU2DK

Operated by

FLYBE

Marketed by

FINNAIR



_

TALLINN LENNART MERI

HELSINKI HELSINKI VANTAA

AY2118

B

14Dec

06:10

06:40

Ok

05:25

2PC

07C

Terminal 2

Fare Basis

IBU2DK

Operated by

FLYBE

Marketed by

FINNAIR




HELSINKI HELSINKI VANTAA

COPENHAGEN KASTRUP

AY0665

I

14Dec

08:30

09:10

Ok

07:45

2PC

02D

Terminal 2

Terminal 2

Fare Basis

IBU2DK

Operated by

FINNAIR

Marketed by

FINNAIR
 
Last edited:

TjudöBoy

Medlem
Det är nog Tier points du menar om det är endast 40 eller 20...
Det finns ingen businessclass att boka på linjen HEL-TLL dock en Pro biljett (B) som ger 150 %, svårt att sia i va du får men ha du bokat i business så tycker man ju att det bör vara 40!?
 
Toppen