Senaste nytt

Hur minimerar man risken för att bagaget ska bli försenat?

På min nästa resa vill jag minimera risken för att bagaget blir försenat. På utresan har jag en transfer på 10 timmar och jag inbillar mig att väskan lätt blir kvarglömd i något obskyrt förvaringsutrymme när man har en sådan lång transfer.
1. Hur kan jag se på min bagage-tag om bagaget har checkats in hela vägen? Jag litar inte på checkinpersonalens muntliga besked.
2. Håller ni med om att en onormalt lång transfertid ökar risken för kvarglömt bagage? Bör jag istället be att få väskan incheckad endast till mellanlandningsflygplatsen och sedan checka in väskan igen i "normal" tid, dvs 2-3 timmar före avgång?

Det är Lufthansa och mellanlandning i Frankfurt vi snackar om just i det här fallet, men i den här tråden tycker jag vi kan samla generella tips också.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Regel nummer 1 är att inte checka in en väska, men jag gissar det inte är aktuellt i detta fall :)

Jag har vid ett tillfälle råkat ut för det du beskriver: en 20t transfer över en natt i Zurich, och min golfväska kom inte med till Mallis. Inte bara det, men det tog väldigt lång tid innan det kom.

Men, jag har aldrig varit med om att det har blivit problem om jag har gått till gaten med min tag. Jag ber alltid om "känslan" säger att något är fel att gaten kontrollerar att min väska är ombord. Eftersom taggen skannas ett antal gånger kan man se det. Jag frågade aldrig Swiss i Zurich om detta.

De få gånger jag checkar in bagage, och det är något jag måste ha med mig så åker det i handbagaget. Jag har alltid det som jag behöver de första 72t med mig i kabinen.
 

agehall

Medlem
Att personalen skulle checka in väskan till fel destination är nog mycket ovanligt. Men hsh så står ju destinationen på taggen du får.

Över lag är det väldigt lite du som resenär kan göra för att minska risken ifall du måste checka in bagage.
 

Dr. Miles

Expert
  1. Undvik byte i Paris Charles De Gaulle (CDG).
  2. Undvik många byte som involverar övernattning. T ex Stockholm-Bangkok (övernattning)-Hong Kong (övernattning)-Beijing (övernattning)-Tokyo
Jag har inte flugit så många gånger via Paris CDG men jag har haft försenat bagage två gånger på resor som involverade byte i Paris CDG.

Nr 2 innebär risk för försenat bagage markant. Därför har jag numera en backup plan ifall bagaget inte kommer till destination.
 
Men, jag har aldrig varit med om att det har blivit problem om jag har gått till gaten med min tag. Jag ber alltid om "känslan" säger att något är fel att gaten kontrollerar att min väska är ombord. Eftersom taggen skannas ett antal gånger kan man se det. Jag frågade aldrig Swiss i Zurich om detta.
Om jag förstår dig rätt så brukar du, vid misstanke om att något inte står rätt till, be gate-personalen, så fort de dyker upp, att scanna din tag och kolla efter i datorsystemet om väskan verkligen är lastad på planet?

Att personalen skulle checka in väskan till fel destination är nog mycket ovanligt. Men hsh så står ju destinationen på taggen du får.
Njae, jag är inte orolig över att den skickas till fel destination, snarare att de påstår att den checkas hela vägen, men i själva verket bara checkas till mellanlandningsflygplatsen. Om jag minns rätt var det en medlem här som råkade ut för det på en Mexiko-resa där han hade anslutande inrikesflyg i Mexiko.


Undvik många byte som involverar övernattning.
Det är alltså ditt råd att i sådana fall hämta ut väskan vid mellanlandningen och checka in den igen dagen efter (trots att det betyder att man får gå upp en timme tidigare)?
 

agehall

Medlem
Njae, jag är inte orolig över att den skickas till fel destination, snarare att de påstår att den checkas hela vägen, men i själva verket bara checkas till mellanlandningsflygplatsen. Om jag minns rätt var det en medlem här som råkade ut för det på en Mexiko-resa där han hade anslutande inrikesflyg i Mexiko.

Ojmr så var den incheckad hela vägen men man var tvungen att förtulla den på vägen in, precis som i många andra länder. Dvs, flygbolaget gjorde inget som helst fel utan resenären uppfyllde inte de förpliktelser denne hade.
 

NotRyan

Medlem
Precis som @agehall säger. Du kan ha fått väskan taggad till din slutdestination, och allt ser jättebra ut, men om du som resenär inte plockar ut väskan och bär den genom tullen då du skall göra det så går det fel....

Mvh
/NotRyan
 

Sofia

Medlem
  1. Undvik byte i Paris Charles De Gaulle (CDG).
  2. Undvik många byte som involverar övernattning. T ex Stockholm-Bangkok (övernattning)-Hong Kong (övernattning)-Beijing (övernattning)-Tokyo
Jag har inte flugit så många gånger via Paris CDG men jag har haft försenat bagage två gånger på resor som involverade byte i Paris CDG.

Nr 2 innebär risk för försenat bagage markant. Därför har jag numera en backup plan ifall bagaget inte kommer till destination.


Oh no! Det är ju precis en sån resa du bokat till mig :eek: men jag tar ut min väska på mellanlandningarna så det ska nog gå bra...hoppas jag
 
Ojmr så var den incheckad hela vägen men man var tvungen att förtulla den på vägen in, precis som i många andra länder. Dvs, flygbolaget gjorde inget som helst fel utan resenären uppfyllde inte de förpliktelser denne hade.
Jag tolkade som det som att personen hade fått besked av incheckningspersonalen att bagaget skulle gå hela vägen och han själv skulle inte behöva göra något. Men jag läste inte tråden så noga.

Precis som @agehall säger. Du kan ha fått väskan taggad till din slutdestination, och allt ser jättebra ut, men om du som resenär inte plockar ut väskan och bär den genom tullen då du skall göra det så går det fel....
Vilka fördelar finns det med att checka en väska hela vägen om förtullning krävs? Som jag har förstått det innebär förtullning att man hämtar väskan från bagagebandet, låter bagaget gå igenom en scanner liknande den som handbagaget går igenom i säkerhetskontrollen och därefter lämnar man in den igen vid en disk.

Vet någon var man kan hitta en lista över vilka länder som kräver förtullning?
 

Dr. Miles

Expert
Det är alltså ditt råd att i sådana fall hämta ut väskan vid mellanlandningen och checka in den igen dagen efter (trots att det betyder att man får gå upp en timme tidigare)?
Hittills har jag tagit risken att väskan eventuellt kommer sent, för jag inte ville släpa väskorna i städer som i Singapore, Hong Kong.
I Bangkok är det ofta billigare att köpa nya kläder än att lämna kläder till kemtvätt i Sverige, om det är bara för en dag.
 
Toppen