Senaste nytt

Har säkerhetskontrollen någon reell funktion?

Morgan

Medlem
Kopplat till min andra tråd angående (Vilka flygregler är onödiga?)

Hur ser ni på säkerhetskontrollen?

Varför behövs ens säkerhetskontroll t.ex. inrikes? Är inte kapningar mycket svårare att göra sedan 11/9 på grund av lås? Buss, tåg, köpcentrum, skolor o.s.v. där det också vistas väldigt mycket människor och där tokstollar eller terrorister kan orsaka väldigt stor skada klarar sig ju lyckligtvis utan säkerhetskontroll. Finns det några fall som offentliggjorts där säkerhetskontrollen i Sverige avvärjt något efter 11/9? Det enda jag kan komma ihåg är detta:

"Västeråskaparen" dömdes för vapenbrott | Expressen
 

Fredrik

Medlem
Hur många hade försökt kapa plan eller andra otrevliga händelser utan säkerhetskontroll? Jag är verkligen inte någon fan av säkerhetskontrollerna som de funkar idag men jag ser mer på det som att det är nivån det är fel på och inte säkerhetskontrollens existens i sig.
 

Morgan

Medlem
Varför skulle behovet skilja mellan inrikes och utrikes? Alla 9/11 kärrorna var väl inrikes, eller minns jag fel?

Egentligen ingen skillnad, mer än att jag antar Sverige kan bestämma själva över vilka regler som gäller Stockholm-Göteborg men inte för utrikesresor.

Men frågan är såklart mest filosofisk. Tror inte att kontrollerna kommer försvinna imorgon...
 

Morgan

Medlem
Hur många hade försökt kapa plan eller andra otrevliga händelser utan säkerhetskontroll? Jag är verkligen inte någon fan av säkerhetskontrollerna som de funkar idag men jag ser mer på det som att det är nivån det är fel på och inte säkerhetskontrollens existens i sig.

Hur många har försökt kapa bussar [eller tåg] eller orsakat andra otrevliga händelser de senaste åren i Sverige? Där finns ingen säkerhetskontroll. Trots att det internationellt varit några incidenter (Madrid, London, Moskva och Kunming är de jag kommer på på rak arm).
 

Fredrik

Medlem
Hur många har försökt kapa bussar [eller tåg] eller orsakat andra otrevliga händelser de senaste åren i Sverige? Där finns ingen säkerhetskontroll. Trots att det internationellt varit några incidenter (Madrid, London, Moskva och Kunming är de jag kommer på på rak arm).

Visst är det sällsynt men ombord på ett plan är det extremt liten risk att polisen skulle ingripa. Det är försent då. Det betyder givetvis inte att jag försvarar när säkerhetskontrollanter runt om i världen behandlar de resande som misstänkta terrorister.
 

Trox

Medlem
Jag gissar att man inte gärna avslöjar hur många brott säkerhetskontrollerna förhindrat. Vissa hävdar att de inte är särskilt effektiva. Att de släpper igenom bombmän och annat oönskat är ju dock bevisat.

Jag har för mig att man i Israel kompletterar med beteendevetare som iakttar passagerare på flygplatsen. Det ska tydligen vara effektivare.
 

fcx

Medlem
Jag gissar att man inte gärna avslöjar hur många brott säkerhetskontrollerna förhindrat.

Varför skulle man inte vilja avslöja det? Då skulle ju alla få en mycket större förståelse och acceptans för varför det tar så mycket tid och energi att gå genom säkerhetskontrollen.
 

Trox

Medlem
Varför skulle man inte vilja avslöja det? Då skulle ju alla få en mycket större förståelse och acceptans för varför det tar så mycket tid och energi att gå genom säkerhetskontrollen.

Det kan man fråga. Jag har aldrig hört talas om att man stoppat t ex en terrorist i säkerhetskontrollen. Antingen säger man inget om det, eller så har man aldrig lyckats stoppa någon.
 

nilsson

Medlem
Det som verkar vara svårt är att plocka bort mekanismer som inte längre spelar roll. T.ex. att lasta av väskor för att folk inte dyker upp vid gaten var relevant när man inte röntgade allt incheckat. Istället för att säkerställa att rätt terrorist får med sig rätt bomb är fokus numera på att inte få med bomber alls. På samma sätt är hysterin runt glömda väskor airside inte relevant sedan man införde security check för handbagage.

Jag har inte hittat någon kemist som kunna förklara ett realistiskt scenario där vätskor kunde användas för att få ned ett plan, så jag tror hela spektaklet runt förseglade påsar, beslagtagna vattenflaskor och zip lock bags är ett arbetsmarknadsprogram.
 
Toppen