Mats Genberg
Medlem
Hej alla kloka. Ska med hustrun flyga CPH-LAX t/r i månadsskiftet okt/nov och ska betala själv, varför ekonomin i det hela är viktig. Men - long haul i ekonomi är inte lockande. Har ett par funderingar som kanske ngn klok kan ge ett extra tänk runt.
Jag är EB gold och har med hustrun ca 320.000 miles.
Är också BA brons med ca 80.000 miles och silver hos EK med ca 90.000
Fundering 1:
Flyga direkt SAS CPH-SFO i ekonomi (ganska dyrt jämf med andra bolag till LAX) och hoppas på chans att uppgradera för miles i förväg eller i gate, och sedan ta hyrbil till LAX.
Fördel: tjänar vettigt med miles för statusbehållning även om det skiter sig med upgrade. Slipper byte.
Nackdel: Inte så kul att flyga ekonomi med SAS longhaul om jag minns rätt. Ca 60% dyrare än nedanstående tanke.
Ngn som vet hur det brukar vara med platstillgång i Plus/business på dessa flighter?
Fundering 2:
Ta ngn billig Star Alliance flight till LAX (med byte) och i alla fall ha tillgång till lounge, prio boarding mm. Då undrar man om ngn vet hur det brukar vara med att köpa upgrade i gate el dylikt med miles på t ex Air Canada? Och hur det är att sitta "i baksätet" hos dessa?
Finns det ngn som har känsla för vilka Star Alliance bolag som är mest vällvilligt inställda till upgrades för EB-miles? Eller vilket SA-bolag som har vettigast platser i ekonomi om uppgraderingen misslyckas.
Fundering 3:
BA - lyckas aldrig hitta ngn som helst awardflighter hos dem. Vad kan 80.000 miles räcka till i uppgraderingsläge?
Fundering 4:
Ta ngt helt annat som man inte tänkt på och som kan vara kul att prova.
Tackar panelen på förhand.
Jag är EB gold och har med hustrun ca 320.000 miles.
Är också BA brons med ca 80.000 miles och silver hos EK med ca 90.000
Fundering 1:
Flyga direkt SAS CPH-SFO i ekonomi (ganska dyrt jämf med andra bolag till LAX) och hoppas på chans att uppgradera för miles i förväg eller i gate, och sedan ta hyrbil till LAX.
Fördel: tjänar vettigt med miles för statusbehållning även om det skiter sig med upgrade. Slipper byte.
Nackdel: Inte så kul att flyga ekonomi med SAS longhaul om jag minns rätt. Ca 60% dyrare än nedanstående tanke.
Ngn som vet hur det brukar vara med platstillgång i Plus/business på dessa flighter?
Fundering 2:
Ta ngn billig Star Alliance flight till LAX (med byte) och i alla fall ha tillgång till lounge, prio boarding mm. Då undrar man om ngn vet hur det brukar vara med att köpa upgrade i gate el dylikt med miles på t ex Air Canada? Och hur det är att sitta "i baksätet" hos dessa?
Finns det ngn som har känsla för vilka Star Alliance bolag som är mest vällvilligt inställda till upgrades för EB-miles? Eller vilket SA-bolag som har vettigast platser i ekonomi om uppgraderingen misslyckas.
Fundering 3:
BA - lyckas aldrig hitta ngn som helst awardflighter hos dem. Vad kan 80.000 miles räcka till i uppgraderingsläge?
Fundering 4:
Ta ngt helt annat som man inte tänkt på och som kan vara kul att prova.
Tackar panelen på förhand.