Senaste nytt

Avianca Lifemiles - Ändring eller Avboka/Boka Om?

staff

Medlem
Har en one-way bokad med Lifemiles i december som jag skulle behöva ändra datum på. Finns tillgänglighet på mitt nya valda datum, så det är inga problem.

Min undran ligger i huruvida jag ska göra en ändring av datumet i min befintliga bokning eller avboka den helt och hållet och göra en ny bokning på mitt nya datum? När det gället just Lifemiles vill jag hellre riskminimera än spara pengar efter att ha läst omdömen här på BC.se och på Flyertalk. Mina två alternativ nedan:

1. Ändra min befintliga bokning till mitt valda datum. Kostnad $150. Skatter bör vara samma då det är exakt samma flygbolag och sträcka. Inga transaktioner av miles behöver göras heller. Känns som detta alternativ innebär minst risk.

2. Göra en helt ny bokning på mitt nya datum, och sen avboka min nuvarande bokning (kostnad $50). Risken här är väl att det uppstår förvirring då jag kommer ha två olika bokningar i systemet på två olika datum, men med exakt samma flygbolag och rutt. Dessutom har jag läst att då man i regel får tillbaka poängen ganska snabbt, så kan det vara så att man inte får tillbaka flygskatterna när man avbokar.

Tacksam för BC.se-communityns råd!
 

Dr. Miles

Expert
Om du har tillräckligt många poäng på kontot skulle jag rekommendera ny bokning (ny datum) först, sedan avboka befintlig bokning.
Jag vet dock inte hur det är med Cash delen av Miles+Cash award. Får man behålla poängen man köpt under bokningsprocessen. Jag har hört att man fick behålla miles tidigare så att i praktiken man fick köpa miles för 15 USD per 1.000 miles även utanför 100% Buy miles bonus kampanjen.
 

staff

Medlem
Om du har tillräckligt många poäng på kontot skulle jag rekommendera ny bokning (ny datum) först, sedan avboka befintlig bokning.
Jag vet dock inte hur det är med Cash delen av Miles+Cash award. Får man behålla poängen man köpt under bokningsprocessen. Jag har hört att man fick behålla miles tidigare så att i praktiken man fick köpa miles för 15 USD per 1.000 miles även utanför 100% Buy miles bonus kampanjen.
Av vilken anledning rekommenderar du att boka nytt datum först (ja, jag har tillräckligt med miles på kontot), och sen avboka originalflighten?

Det jag är rädd för är att de förvirrade agenterna kommer ha svårt att skilja på mina två bokningar (samma sträcka, samma bolag, samma tider, men 5 dagars skillnad) och eventuellt avboka fel flight. Kanske är jag lite för paranoid?

Jag är medveten om att man får tillbaka cash-delen i miles om man köpt resan med cash+miles.
 

Dr. Miles

Expert
Av vilken anledning rekommenderar du att boka nytt datum först (ja, jag har tillräckligt med miles på kontot), och sen avboka originalflighten?

Det jag är rädd för är att de förvirrade agenterna kommer ha svårt att skilja på mina två bokningar (samma sträcka, samma bolag, samma tider, men 5 dagars skillnad) och eventuellt avboka fel flight. Kanske är jag lite för paranoid?

Jag är medveten om att man får tillbaka cash-delen i miles om man köpt resan med cash+miles.
Om du bokar en ny bokning på LifeMiles webbsida (vilket jag antar att du gör) så du säkrar din plats på flygningarna på nya datumet.
Sedan ringa till kundtjänsten och be dem att avboka gamla bokningne (ange gamla bokningens bokningsnummer). Säg ingenting om nya bokningen. Då tror jag inte att det finns någon utrymme för missförstånd, inte ens för Manuel@LifeMiles. ;)
 

staff

Medlem
Om du bokar en ny bokning på LifeMiles webbsida (vilket jag antar att du gör) så du säkrar din plats på flygningarna på nya datumet.
Sedan ringa till kundtjänsten och be dem att avboka gamla bokningne (ange gamla bokningens bokningsnummer). Säg ingenting om nya bokningen. Då tror jag inte att det finns någon utrymme för missförstånd, inte ens för Manuel@LifeMiles. ;)
Got it. Ska prova genast. :)
 

jumbooze

Medlem
En sak som jag har läst om Lifemiles som verkar vara ett stort plus (ej testat), man ska kunna få miles tillbaka även efter avresa om man t.ex. Missar sitt första segment, så länge biljetten är "open", kan ju vara värt att testa
 
Toppen