Senaste nytt

Skaffa kort utan "manuell" underskrift ?

PG

Medlem
Går det att fixa något av de "brandade" kreditkorten med endast en e-leg signatur?
Befinner mig långt hemifrån och kan således inte skriva under en ansökan manuellt.
Kortet kan jag få till mig via kollegor.

Någon som vet hur Amex funkar i afrikanska länder tex. DRC/Rwanda/Kenya/Uganda?
 

doc

Medlem
Ja, tekniskt sett ska det gå att skaffa BA-visa-kortet med elektronisk underskrift från Bank-ID. Lyckades dock inte själv få det att fungera på min Mac. De skickar dock ut kortet med Rek-brev, så då kanske du har svårt att få ut det om inte någon har fullmakt.
 
Du kommer inte åt den anrika uppfinningen telefax? Jag lyckades själv med detta konststycke när jag var tvungen att beställa ett AC kort till AMEX och var långt borta och inte litade på postgången...
 

PG

Medlem
Tack för snabba svar..
Skickar de flesta ut med rek?
Har för mig att mitt nuvarande brukar komma direkt i lådan när det förlängs.

Tror ni en skannad mailad ansökan kan funka?
 

swede77

Medlem
Någon som vet hur Amex funkar i afrikanska länder tex. DRC/Rwanda/Kenya/Uganda?

Min rekommendation är att man så mycket som möjligt betalar ALLT som man kan i förväg innan resor till Afrika. Använd kortet så lite som möjligt, ta hellre ut cash och använd för mindre köp.

Med viss reservation tycker jagKenya är rätt ok att betala med kort men var försiktig, Uganda vet ej, i DRC och Rwanda skulle jag inte använda kort alls om möjligheten ens finns. Problemen är ofta uppkopplingen mot bankerna.

Jag ber tex alltid min bank informera mig om kortköp görs under tiden jag är i afrika eller direkt efter.
 
Tack för snabba svar..
Skickar de flesta ut med rek?
Har för mig att mitt nuvarande brukar komma direkt i lådan när det förlängs.

Tror ni en skannad mailad ansökan kan funka?

SAS MasterCard och SAS Amex kom med vanlig post. PIN valde jag via hemsidan respektive via ett servicenummer. Gick även att se PIN på AMEX via "mitt konto" på nätet. Till AC kortet på AMEX kom en PIN kod i separat brev. Inget av dem var REK post. Kan faktiskt inte minnas något kort jag fått mot REK de senaste 5 åren tror jag.

En scannad mailad ansökan kan fungera, annars kan du kanske be en kollega printa den och sedan faxa in den?
 
  • Gilla
Reactions: PG
A

Aurora

Guest
Tack för snabba svar..
Skickar de flesta ut med rek?
Har för mig att mitt nuvarande brukar komma direkt i lådan när det förlängs.

Tror ni en skannad mailad ansökan kan funka?

Skannad + mailad ansøkan funkerte hos Diners også :)
 
  • Gilla
Reactions: PG

PG

Medlem
Min rekommendation är att man så mycket som möjligt betalar ALLT som man kan i förväg innan resor till Afrika. Använd kortet så lite som möjligt, ta hellre ut cash och använd för mindre köp.

Med viss reservation tycker jagKenya är rätt ok att betala med kort men var försiktig, Uganda vet ej, i DRC och Rwanda skulle jag inte använda kort alls om möjligheten ens finns. Problemen är ofta uppkopplingen mot bankerna.

Jag ber tex alltid min bank informera mig om kortköp görs under tiden jag är i afrika eller direkt efter.

Ja inte är det många ställen som tar kort men dom finns och jag har turligt nog inte haft problem i något av länderna. Men det är att ta ut cash som är mitt stora behov. Visa och MC funkar på de flesta ATM men vet du om Amex funkar? Har inte sett nån dekal eller liknande någonstans?

SAS MasterCard och SAS Amex kom med vanlig post. PIN valde jag via hemsidan respektive via ett servicenummer. Gick även att se PIN på AMEX via "mitt konto" på nätet. Till AC kortet på AMEX kom en PIN kod i separat brev. Inget av dem var REK post. Kan faktiskt inte minnas något kort jag fått mot REK de senaste 5 åren tror jag.

En scannad mailad ansökan kan fungera, annars kan du kanske be en kollega printa den och sedan faxa in den?
SAS MasterCard och SAS Amex kom med vanlig post. PIN valde jag via hemsidan respektive via ett servicenummer. Gick även att se PIN på AMEX via "mitt konto" på nätet. Till AC kortet på AMEX kom en PIN kod i separat brev. Inget av dem var REK post. Kan faktiskt inte minnas något kort jag fått mot REK de senaste 5 åren tror jag.

En scannad mailad ansökan kan fungera, annars kan du kanske be en kollega printa den och sedan faxa in den?

Går SAS MC och SAS Amex söka med E-leg?
 

swede77

Medlem
Ja inte är det många ställen som tar kort men dom finns och jag har turligt nog inte haft problem i något av länderna. Men det är att ta ut cash som är mitt stora behov. Visa och MC funkar på de flesta ATM men vet du om Amex funkar? Har inte sett nån dekal eller liknande någonstans?

@PG Gällande Amex så har jag aldrig fått det accepterat, kommer inte exakt ihåg i vilka länder jag testat men 3-4 länder i afrika har jag testat utan resultat. Sedan slutade jag ta med Amex för att riskminimera.

Tar oftast med bara ett kort (Visa)och för oförutsedda utgifter samt ölpengar brukar jag ta ut och växla innan avresa. Funkar bra om jag förbetalar det mesta. Har blivit skimmad så är rätt försiktig,
 
Toppen