Senaste nytt

Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

Har bokat flyg från Köpenhamn till Casablanca med Royal Air Maroc och flyget har blivit inställt. Jag har blivit ombokat 2 dygn senare, vilket inte funkar för mig schemamässigt. Har precis mejlat flygbolaget och resebyrån, men räknar med att de kommer att slingra sig. Vilka lagliga rättigheter har jag? Jag tycker mig också minnas att det numera finns en lag om att resebyråer inte får ta betalt för support, vet någon mer om det?
 

henke12

Medlem
Du har rätt til:

1/600€
2/Ombokning enligt "bästa resväg"

Låter orimligt att 2/ inte ska gå att lösa förän 2 dagar senare..:
 
Du har rätt til:

1/600€
2/Ombokning enligt "bästa resväg"

Låter orimligt att 2/ inte ska gå att lösa förän 2 dagar senare..:
Vad heter regeln? Det är väl inte den välkända EU261/2004 eftersom det avser ett flyg med destination utanför EU med ett utomeuropeiskt flygbolag?

Royal Air Maroc verkar inte samarbeta med så många flygbolag och de är inte med i någon allians så jag tror det kan bli svårt att bli ombokad. De själva har inget flyg på sträckan förrän två dagar senare.
 

henke12

Medlem
Jo visst är det så!
Vad jag vet så är det "Avresa från EU-flygplats" eller "EU-flygbolag utanför EU" som gäller.
Flygbolagen kan inte slingra sig från denna bara för att de inte kommer från EU.

Men nu blev jag osäker!
 

Jonas C

Medlem
Kan det vara att de inte vill omboka passagerare till andra flygbolag? Fråga annars om det är möjligt att bli ombokad från Stockholm istället.
 
Toppen