Senaste nytt

Fråga om anslutning i Bangkok - separata biljetter

sk-sthlm

Medlem
Hej!

Hittade ingen diskussion om detta på sidan, så startar en ny.

Hur lång tid behöver man på Bangkoks flygplats (BKK) för att byta från inrikes till utrikes? Biljetten jag funderar på att boka skulle landa kl 07.05 (i ekonomi) från Koh samui med Bangkok airways. Vi ska sedan vidare med Turkish till Istanbul kl 10.55 (business) - på separata biljetter. Vi kommer ha incheckat baggage.

Vad säger ni - skulle det vara möjligt, eller är det vansinne att alls tänka sig att göra det?

Jag har aldrig varit i Bangkok, och har sålunda ingen erfarenhet från varken Bangkok eller Bangkok airways (som efter vad jag förstått trots allt verkar vara ett seriöst bolag - hade det varit ett lågprisbolag hade jag inte övervägt det).

All input mottages tacksamt - utflykten till Koh Samui blir i sådana fall den sista på en episk bröllopsresa, mkt bokad tack vare BC.se!

Vänliga hälsningar

A
 

palmen

Moderator
4 timmar för ett byte ska inte vara några problem. Dock finns det ju alltid en risk när det är två separata biljetter. Personligen vill jag ha mer än 4h då för att vara på säkra sidan.
 

HON-II

Medlem
Gjorde för några veckor sedan denna transfer (USM-BKK med PG; BKK-HKG med CX), d.v.s. separata biljetter och med ca två timmar till godo. Två timmar räckte mer än väl. PG har samarbetsavtal med många internationella flygbolag, så att det går att checka bagaget fram till slutdestinationen även med separata biljetter. Därtill får man boardingpasset för den internationella flygningen från BKK redan vid incheckningen i Samui. I så fall är det bara att gå igenom en (vanligtvis mycket snabb) transfer security check och passkontroll i BKK (följ skyltarna "International Transfer") och vips är Du i den internationella avgångshallen. Det är bara att hålla tummarna att detta också fungerar för en PG-TK transfer. Om detta inte är fallet, bör 3 h 50 min för transfern räcka mer än väl.

Ytterligare ett tips: PG-maskinerna är ofta försenade vid avgångar i Samui (fr.a. de små turboprop-planen vid regn). PG har emellertid en avgång till BKK nästan varje timma. Om Ditt flyg skulle vara försenat, är det bara att propsa på att få komma med ett tidigare flyg (som sannolikt då också har en försening) och hänvisa till Din internationella transfer. Försök att boka ett PG flyg till BKK som utförs av en A320, det är ett säkrare kort.
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Biljetten jag funderar på att boka skulle landa kl 07.05 (i ekonomi) från Koh samui med Bangkok airways. Vi ska sedan vidare med Turkish till Istanbul kl 10.55 (business) - på separata biljetter. Vi kommer ha incheckat baggage.

Vad säger ni - skulle det vara möjligt, eller är det vansinne att alls tänka sig att göra det?
Jag säger som flera andra, är kärran från Koh Samui någorlunda i tid ska det normalt inte vara några som helst problem. Är kärran sen rinner dock tiden iväg snabbt. Jag skulle kunna göra det men nog inte känna mig helt bekväm.
 

sk-sthlm

Medlem
Grejen är den att jag har lyckats boka en 5-för-4 övernattning på Conrad på Koh Samui (känns som ett av få vettiga sätt att använda sina Hiltonpoäng på), och dessa var de enda datumen som det fanns tillgänglighet på, så Bangkok kommer jag att vara i innan vi åker ut.

Mmm...får fundera lite till, men det känns som om vi alla gör ungefär samma analys - att det bör gå, men att det är relativt riskfyllt. 6 timmar hade ju känts betydligt bättre...!
Tack för input!
 

Dr. Miles

Expert
Mmm...får fundera lite till, men det känns som om vi alla gör ungefär samma analys - att det bör gå, men att det är relativt riskfyllt. 6 timmar hade ju känts betydligt bättre...!
Om allting fungerar som det ska transitmarginal på 3 timmar 50 minuter räcker gott och väl. Risken finns bara vid strul/problem med din flygning från Koh Samui.
 
När jag hade transit senast i Bangkok på 2 separata biljetter [ve o fasa innan jag blev medveten resenär] så flög jag Air Asia från Krabi. Flighten skulle avgå 12:15 från Krabi, efter många förseningar hit o dit flög vi tillslut iväg 3 timmar sena. Vi skulle landat Ca:13:10 i Bangkok men det blev 15:30. Tur som var att flighten till Doha gick 20:15. Vi hade alltså minst 6-7 timmar då man aldrig vet vad som händer med lågprisbolag i asien....
 

Dr. Miles

Expert
När jag hade transit senast i Bangkok på 2 separata biljetter [ve o fasa innan jag blev medveten resenär] så flög jag Air Asia från Krabi. Flighten skulle avgå 12:15 från Krabi, efter många förseningar hit o dit flög vi tillslut iväg 3 timmar sena. Vi skulle landat Ca:13:10 i Bangkok men det blev 15:30. Tur som var att flighten till Doha gick 20:15. Vi hade alltså minst 6-7 timmar då man aldrig vet vad som händer med lågprisbolag i asien....
Risk av försening är dock ganska liten på tidiga morgonflygningarna bortsett från väder-/maskinproblem.
När flygbolaget flyger rotation som t ex A-B-A-C-A-B-A kan det blir stora förseningar i slutet av dagen. Det är också vanligt förekommande på inrikesflyg i Kina.
 

JonW

Medlem
4 t är definitivt inte riskfyllt, jag skulle känna mig trygg om jag hade 2 t.
USM är PG:s egen flygplats, och man föredrar att parkera planen där över natten.
Förseningar mitt på dagen/kvällen är långt ifrån ovanliga, men ditt är första morgonflyget och då händer det i princip aldrig.
Det som möjligen skulle kunna trassla till det om det är rent extremt dåligt väder, men din flight körs inte med de mer känsliga turbopropplanen.
Och ska man gardera sig för precis allting så räcker inte 6 eller 10 eller 12 timmar heller...
 
Toppen