Senaste nytt

Reducering av traktmente vid fri frukost som inte används

M

Monkey_Class

Guest
Jag och min boss ligger ligger i "luven" på varandra gällande reducering av traktamentet vid fri frukost.
Då man som oftast får fri frukost när man har status även om man bokar ett rum utan så tycker min boss att jag skall ta upp det och reducera min trakt med 1/3.
Jag vägrar då jag aldrig äter frukost och det är just det som styra, dvs om du äter eller ej och inte om det ingår eller inte.
Vet att skattemyndigheten har åsikter men det skiter jag i så länge som man inte behöver göra avdraf för varken lunch/middag eller frukost när du flyger. I mitt företag anses man vara i tjänst om man flyger på en vardag.
Vad tycker Ni?
 

johhenrik

Medlem
Jag tycker du har rätt. Jag är dock inte säker på att du har rätt i formell mening dock.

Edit: eller vänta, säger inte Skattemyndigheten att frukost och dyligt som man får pga status i bonusprogram etc inte ska räknas, utan bara när man betalar extra för det?
 

SFC

Medlem
Jag instämmer och håller med dig. Min arbetsgivare och Skatteverket är dock av en annan uppfattning...
 
Spontant skulle jag säga att du har moraliskt rätt, jag äter själv heller inte frukost. Men att skatteverket skulle ha åsikter.

MEN, nu när jag kollar Skatteverket:
Kost | Skatteverket

Skattefria förmåner
  • FN-personal
  • Hotellfrukost
  • Kost på allmänna transportmedel
  • Lärare, vårdpersonal med flera
  • Representation
 

SFC

Medlem
Nu ska vi väl hålla isär förmånsbeskattning och reducering av traktamente, som är två helt olika saker, eller hur?
 

johhenrik

Medlem
Ja, jag gick in och kollade och frukost som ingår i priset är skattefri förmån men 15% avdrag på traktamente. Om företaget betalar för frukosten så är det en schablon på 48kr (eller liknande) som man ska förmånsbeskattas för. Så jag blandade också ihop det där lite inser jag.
 

flum

Medlem
Men traktamentet är ju faktiskt en schablonersättning som ska täcka fördyrande omkostnader. Om du inte har kostnaden(inte äter frukost, men hade möjligheten) tycker inte jag att du ska ha traktamentet.
 
M

Monkey_Class

Guest
Men traktamentet är ju faktiskt en schablonersättning som ska täcka fördyrande omkostnader. Om du inte har kostnaden(inte äter frukost, men hade möjligheten) tycker inte jag att du ska ha traktamentet.

Det är sant men fördyrande omkostnader gäller för 24 timmar och för "allt". Om jag då väljer att lägga mina kostnader på sådant jag verkligen behöver så känns det ju inte rätt att betala eller snarare bli "beskattad" för något man inte behöver.
Mina luncher betalar jag alltid själv även om någon vill betala för den (läs:leverantör och dyl) för det känns dumt att loosa 1/3 del av trakt för en lunch som kostar hälften eller mindre än den 3:e del som tas (är mest i Asien och där får du en lunch för 20-30 kr)
 
Toppen