Senaste nytt

British Airways vs Qatar Airways business class på long haul?

Gurkan

Medlem
Ska ha biljetter till Asien och undrar vad ni tycker här på forumet?

Har själv bara rest Qatar och kan ärligt säga att jag aldrig varit med om bättre service på en resa. Allt från stolen till maten och champagnen var suverän enligt mig och min partner.

Hur står sig BA Club World vs Qatar Business? Har försökt kolla runt lite och sett videos m.m. Club World känns lite mindre exklusivt och mer "packa in mer resenärer per plan". Man vill ju även kunna sitta bredvid sin partner då man flyger, men som jag förstått det finns det dubbelsäten i mittenraden av BAs 777or?

Alla erfarenheter uppskattas då vi vill ha en härlig och skön flygresa.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig flugit Qatar (och tänker försöka undvika det pga etiska skäl) men jag tycker CW är utmärkt. Är man två så är det kanske mindre bra, men eftersom jag oftast reser ensam är det perfekt att sitta bakåtvänd och ha sin egen lilla värld.

I alla konfigurationer som har fyra säten i mittenraden är de två i mitten båda bakåtvända och lämpar sig väl för par. Det finns en massa info på nätet om du söker lite.
 

johhenrik

Medlem
Det är härliga i-landsproblem många av oss här har när vi ställs inför vilken av 2 bra long-hauls i business som är bäst och vi får svårt att välja. :)

Personligen hade jag nog valt BA om jag var dig, bara för att testat något annat.
 

Gurkan

Medlem
Det är härliga i-landsproblem många av oss här har när vi ställs inför vilken av 2 bra long-hauls i business som är bäst och vi får svårt att välja. :)

Personligen hade jag nog valt BA om jag var dig, bara för att testat något annat.

Haha, jo man får uppskatta att vi har möjligheten att kunna välja mellan två suveräna BC produkter :)

Skall kolla upp lite mer recensioner från BA CW men efter din och Agehalls input så lutar det mot BA.

Hur långt i förväg kan man boka platser? Så man kan vara säker på att jag och partnern får sitta bredvid varandra både dit och tillbaka.
 

doc

Medlem
Haha, jo man får uppskatta att vi har möjligheten att kunna välja mellan två suveräna BC produkter :)

Skall kolla upp lite mer recensioner från BA CW men efter din och Agehalls input så lutar det mot BA.

Hur långt i förväg kan man boka platser? Så man kan vara säker på att jag och partnern får sitta bredvid varandra både dit och tillbaka.
Jag har mest åkt med BA i C och ska prova QR i november. Jag tycker det är en stabil produkt och tycker om den, men kan inte jämföra med QR ännu.

Har du status i OW? Som OW Sapphire och Emerald kan du välja platser redan när du bokar biljetten. Som OW Ruby kan du boka platser 7 dagar innan avgång. I värsta fall kan du alltid köpa sittplatser, men det är tveksamt värt det.
 

Dr. Miles

Expert
Såvida du inte har status (Silver och uppåt?) hos British Airways Executive Club, kostar det att förboka sittplats även i Business class.
 

flybob

Medlem
Jag gillar båda, men beroende på vilken hårdvara, så är det väldigt olika produkter. BA har generellt en väldigt gammal flygplansflotta och Qatars är tämligen ung och fräsch.
Spana in reserapportsforumdelen här på BC så får du en ganska bra bild av båda.
 

doc

Medlem
Jo, men jag föredrar ändå upper deck på en gammal 747:a framför en modernare 777:a. Men visst, stolarna och IFE är något bättre i 777-300ER jämfört med 747 eller 777-200.
 

Gurkan

Medlem
Aj då. Saknar tyvärr något av status när det kommer till OW. Känns rätt tråkigt att inte få sitta bredvid sin partner på en så pass lång resa. Antar att de dubbelplatser som finns blir bokade ganska snabbt av dem som redan innehar status med OW?

@flybob Vore kul om du gjorde en liten jämförelse efter du åkt.
Är ganska säker på att det är BAs 777 som går till BKK. Flög med QRs Dreamliner då jag använde mig utav dem senast och det var så fräscht att det kändes som en jungfruresa med planet.
 
Toppen