Senaste nytt

EuroBonus kort för dig som inte hinner resa?

OneWay

Ny medlem
Hej på er!

Nu är det så att jag funderat på det här med kreditkort och bonuspoäng. Har mest hittat trådar som handlar om att spara poäng för att resa.
För min del är det så att jag inte har tid att resa särskilt mycket eftersom jag jobbar så mycket.
Jag ville höra mig för om någon vet något kort där du kan samla poäng för att köpa Elektronik osv.
Mitt företag handlar hos leverantörer som tar VISA och MC och gör inköp för ca 100 000:- i månaden.

Jag kommer handla med kortet som är ställt på mig privat och sedan betalar företaget fakturan varje månad.

Mvh
 

mha321

Medlem
Det finns ju till exempel kort som ger poäng på hotell istället, men det är antagligen inte heller speciellt intressant. Det låter som det bästa för dig skulle vara någon form av cashback-kort, som ger dig pengar i handen. De ger maximal flexibilitet. Även om du kan "maxa" bonusarna mer med t.ex. flygpoäng, så kan du ju köpa vad som helst när som helst om du har cash. Cashback på ett eller annat sätt finns väl på de flesta kort från t.ex. matvarukedjorna eller bensinkedjorna.
 

OneWay

Ny medlem
Jag vill bara vänligt påminna dig om att det finns risk att du får stå för kostnaderna om din firma går i konkurs när du betalar med ditt privat kort.

Det är jag med på och visst konkurs kan man alltid gå i men 100 000:- är ingen jättesumma och jag har hög soliditet och inga lån / krediter vare sig privat eller i bolaget idag. Men tack för varningen : )
 

OneWay

Ny medlem
Det finns ju till exempel kort som ger poäng på hotell istället, men det är antagligen inte heller speciellt intressant. Det låter som det bästa för dig skulle vara någon form av cashback-kort, som ger dig pengar i handen. De ger maximal flexibilitet. Även om du kan "maxa" bonusarna mer med t.ex. flygpoäng, så kan du ju köpa vad som helst när som helst om du har cash. Cashback på ett eller annat sätt finns väl på de flesta kort från t.ex. matvarukedjorna eller bensinkedjorna.

Cashback skall jag kolla mer på. Men låt oss säga att man skaffar sig något kort med flygpoäng. Hur lång tid har man på sig att spendera dessa? Nu är jag lat och ni får förlåta mig att jag inte kollar på t.ex. SAS hemsida där det bör stå.
 

OneWay

Ny medlem
1% i cashback är en rimlig ambitionsnivå. Det kan du få i cash (=insatt på ditt konto halvårsvis) från t.ex. Everydaycard (dock bara 0,5% på första 20000 kr/halvår). Hade det kortet tidigare och var nöjd.

Everyday - Kreditkort med pengar tillbaka på alla köp. - Everydaycard

De tillåter högre krediter än de 50 000 kr som de skriver på hemsidan - bara att kontakta dem (förutsatt att du är kreditvärdig!)

Låter intressant. Såg också att jag nog kan göra inköp för 200 000:- månaden. Dock så kommer det bli ett limit problem istället verkar det som. Och att skaffa en privat limit på 200 000:- är inte så smart alltid.
 

Xilan

Medlem
Cashback skall jag kolla mer på. Men låt oss säga att man skaffar sig något kort med flygpoäng. Hur lång tid har man på sig att spendera dessa? Nu är jag lat och ni får förlåta mig att jag inte kollar på t.ex. SAS hemsida där det bör stå.

Om du skaffar British Airways VISA har de poängen obegränsad giltighet så länge som du har minst en aktivitet på ditt konto per 3 år.
 

Morgan

Medlem
Låter intressant. Såg också att jag nog kan göra inköp för 200 000:- månaden. Dock så kommer det bli ett limit problem istället verkar det som. Och att skaffa en privat limit på 200 000:- är inte så smart alltid.

Om det inte är krediten du är ute efter och ditt jobb är snabba på att betala så kan du ju alltid betala in så fort du fått pengarna och inte använda kreditfunktionen. Vill du använda hela den kostnadsfria kredittiden kommer du behöva en kredit som täcker nästan två månaders inköp (31/8 betalar du för köp gjorda c:a 6/7-6/8)
 

jsm

Medlem
Ett skott från höften här, men om du jagar status har jag för mig att man får 1 STATUSpoäng per spenderad euro med Air Berlins kreditkort. På det sättet blir du med 100k spend per månad Air Berlin Plat (Oneworld Emerald).

AB Plat är i min mening bättre en EBD eftersom man får uppgraderingsvouchers till Business class, mat, gratis XL-säte, My Route etc

EDIT: insåg att jag missförstod frågan lite, så ta mitt inlägg som en offtopic kommentar :)
 
Toppen