Senaste nytt

Pass till Schweiz?

Precis som rubriken lyder gäller min fråga passkontroll vid resa till Zurich. Har endast rest dit en gång tidigare och kommer inte ihåg om där var någon kontroll när man ska in i landet? Normalt brukar dom nöja sig med körkort i gaten även fast det inte är en giltig id handling. Kan tillägga att jag åker med SK från CPH.

Problemet är nämligen att mitt pass är hos kinesiska ambassaden och jag kommer inte få mitt extra pass i tid fick jag reda på precis eftersom de som gör passen åt polisen har stora problem. Väldigt tacksamt att polisen inte givit någon info om detta, måste vara väldigt svårt, speciellt eftersom man ger sitt mobilnummer när man söker. Känns onödigt och tidskrävande att skaffa ett provisoriskt pass för en dags vistelse i Schweiz. Och andra sidan riskerar man missa mötet och en flygbiljett för 6000 kr....

Kan vara värt för andra att tänka på också om ni nyligen sökt pass. De kan inte svara på hur lång tid det kommer ta i dagsläget.
 

Bringman

Medlem
Jag vet inget om passkontrollen i Schweiz, men det är ju ett Schengenland.

Kan du inte beställa nationellt ID-kort eller betala expressavgift på ambassaden?
 
Förhandla med Polisen att eftersom det tar längre tid än vad det normalt skall göra bör de utfärda ett provisoriskt gratis? Tror inte att det funkar, men man kan ju alltid prova. ;)
 
Efter flera samtal kom jag fram till att man måste ha ett pass, troligtvis hade det inte varit problem att komma in men det kan vara svårt att få lämna igen. Körkortet gäller inte som godkännt ID vid resa, måste vara pass eller Nationellt ID kort som polisen utfärdar också. SAS upplyste också om att dom aldrig skulle neka boarding då det enda dom var intresserade av var att verifiera att det var rätt person som gick på planet, utöver det har dom inga skyldigheter. Kände inte för att chansa då mötet är viktigt.

Polisen var dock väldigt tillmötesgående och jag hade ett provisoriskt pass inom 5 min från det att jag in genom dörren till polisstationen. Var tvungen att betala för det nu men det skulle inte vara några problem att claim'a dessa i efterhand pga förseningen. Lite extra jobb blev det men måste ändå ge polisen i Malmö ett plus i kanten för vänligt bemötande och snabb service!
 
Last edited:

Senator

Moderator
jag reser mellan ARN-ZRH samt ZRH-LHR i snitt 2 gånger per månad. Kan inte komma ihåg att jag har behövt vissa pass på LX eller passkontroll mellan ARN-ZRH samt ZRH-ARN. Åker nästan enbart LX.
 
Det är en sak att man inte måste visa pass, men du är skyldig att ha någon form av identitetskort som kan visa din nationalitet när du är utanför Norden. :)
 
Toppen