Senaste nytt

Qantas gör rekordförlust

johhenrik

Medlem
"Highlights of Qantas announcement
  • Underlying Loss Before Tax: $646 million
  • Non-cash fleet writedown post-structural review: $2.6 billion
  • Statutory Loss After Tax: $2.8 billion
  • Underlying fuel costs: $4.5 billion, up $253 million
  • Qantas Transformation benefits: $440 million
  • Operating cash flow: $1.1 billion
  • Group comparable unit costs down 3 per cent
  • Liquidity: $3.6 billion
  • Underlying Profit Before Tax expected in first half FY15
  • No final dividend
Qantas has announced a staggering full-year loss of $2.84 billion on Thursday morning, a much worse outcome than the nearly $1 billion loss most analysts were expecting.

This has also made it the worst result in the history of the Flying Kangaroo.
"

Källa: Qantas announces $2.84 billion loss - Yahoo7 Finance Australia
 

agehall

Medlem
Precis som @Dr. Miles så kan jag inte låta bli att undra om det inte är samarbetet med Emirates som bidrar till detta. Tror Qantas har tappat massor av trafik till/från Europa på detta.
 

Dr. Miles

Expert
Precis som @Dr. Miles så kan jag inte låta bli att undra om det inte är samarbetet med Emirates som bidrar till detta. Tror Qantas har tappat massor av trafik till/från Europa på detta.
Det beror på om det var revenue-shareing (som Joint venture över Atlanten) eller vanlig codeshare. Om det var det senare tror jag att många tidigare Qantas passagerare har upptäckt att Emirates erbjuder bättre produkt och linjenät när man flyger till Europa/Mellanöstern/Afrika från Oceanien.
 

agehall

Medlem
Jag tror att många passagerare istället flyttat till BA. BA var på väg att lägga ner till SYD när Qantas bröt samarbetet och istället hoppade i säng med Emirates. Sedan dess har det tydligen varit ett rejält uppsving till Australien för BA...
 

Agö

Medlem
Jag tror att många passagerare istället flyttat till BA. BA var på väg att lägga ner till SYD när Qantas bröt samarbetet och istället hoppade i säng med Emirates. Sedan dess har det tydligen varit ett rejält uppsving till Australien för BA...

Du har inte någon källa på det? Vore intressant att läsa mer.

Läser att även Qantas lågbudgetbolag Jetstar gjorde sin första förlust under föregående räkenskapsår. Ser ut att vara en ruskig konkurrens därnere.

Qantas said the drop in earnings was driven by competition. "There is an unprecedented level of capacity that has come into the market, both within south-east Asia and between south-east Asia and Australia," Jetstar chief executive Jayne Hrdlicka✓said.

"We expect we are at the bottom of the cycle of what has happened in south-east Asia. It is not going to turn around quickly. It takes time to absorb the capacity in the market, but we have seen significant rationalisation from all players." She was adamant investors would start to see improvements from here on.


Qantas subsidiary Jetstar sinks to first loss
 

Jonas C

Medlem
Jag tror att många passagerare istället flyttat till BA. BA var på väg att lägga ner till SYD när Qantas bröt samarbetet och istället hoppade i säng med Emirates. Sedan dess har det tydligen varit ett rejält uppsving till Australien för BA...

Du har inte någon källa på det? Vore intressant att läsa mer.

Här har vi nog svaret. Eller var säger du @Homer ?

Qantas pork ban after Emirates deal sparks boycott vow on Facebook
 
Toppen