Senaste nytt

Bytt efternamn, kan jag fortfarande flyga?

etnoy

Medlem
Hej!

Har i samband med bröllop (wohoo!) bytt mitt efternamn. Glömde dock bort att jag sedan tidigare hade bokat en jobbresa (LPI-CPH-CDG-CPH-LPI) första veckan i september och sitter och funderar på vad som nu ska hända. Av ett telefonsamtal med SAS fick jag veta att det inte skulle vara något problem eftersom mitt (fortfarande giltiga) pass med det gamla efternamnet matchar efternamnet på biljetten.

Har SAS-supporten rätt? Finns det annat som kan strula? Jag funderar på att det kanske blir någon passkontroll på CPH eller CDG trots Schengen, hur blir det då? När vi flög till LHR i somras hamnade vi i utrikesterminalerna på både GOT och LHR och behövde visa pass och gå genom immigration.

Alltså, folkbokföringen och passet säger olika men passet och biljetten säger samma.

Tack!
 

agehall

Medlem
Passet är det enda viktiga. De kommer inte att jämföra med folkbokföring om du inte åker in till gränspolisen pga andra anledningar (läs "du åker fast för knarksmuggling eller liknande").

Det vanligaste problemet med detta brukar vara att man bokat med nya efternamnet men inte fått sitt pass än. Då kan man få intyg från folkbokföringen på att man bytt efternamn och så är allt lungt.
 

etnoy

Medlem
Passet är det enda viktiga. De kommer inte att jämföra med folkbokföring om du inte åker in till gränspolisen pga andra anledningar (läs "du åker fast för knarksmuggling eller liknande").

Det vanligaste problemet med detta brukar vara att man bokat med nya efternamnet men inte fått sitt pass än. Då kan man få intyg från folkbokföringen på att man bytt efternamn och så är allt lungt.

Ja, det är precis vad jag tror också. De borde inte kolla i folkbokföringen.

Tack för hjälpen!
 
Lånar tråden för en fråga.

Jag har bytt efternamn.
Jag har inte bytt pass, utan det är i mitt gamla namn.
Jag har en resa till London med Lufthansa i maj i mitt gamla namn.

Kommer det fungera?
 
  • Gilla
Reactions: GBG

Nemo

Medlem
Lånar tråden för en fråga.

Jag har bytt efternamn.
Jag har inte bytt pass, utan det är i mitt gamla namn.
Jag har en resa till London med Lufthansa i maj i mitt gamla namn.

Kommer det fungera?
Ska gå men byt gärna pass snarast.
Svar på vanliga frågor om pass | Polismyndigheten

Vad händer med mitt giltiga pass om jag byter namn eller personnummer?
Vid byte av namn, personnummer eller samordningsnummer, bör du byta pass och nationellt identitetskort, eftersom det är en identitetshandling. Polisen hämtar personuppgifterna digitalt vid ansökan om en ny resehandling. Om en resa planeras i nära anslutning till en vigsel är rekommendationen att boka resan i namnet som används före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.”
 
Toppen