Senaste nytt

Frågor om München Franz Josef Strauss flygplats (MUC)

Jockezona

Medlem
Har aldrig besökt denna flygplats men kommer göra 2 besök i November i form utav mellanlandningar. Landar och lyfter från Terminal 2 på samtliga flygningar.

Mina frågor:

Kan man ta sig mellan Terminal 1 och 2 eller är det inte att rekommendera?

Kan man enkelt ta taxi in till centrala München och tillbaka om man har en mellanlandning på 4h40m?

Är 1h5m tillräckligt med tid för flygbyte inom Terminal 2?

//Jocke
 

marbe166

Medlem
1. Det går, men involverar att gå landside, och har du inte boardingkort för ett flyg som avgår från T1 är det inte troligt att du blir insläppt genom security i T1.

2. Vet ej, har bara mellanlandat.

3. Om det är Schengen-Schengen så är det definitivt tillräckligt. Schengen till Non-Schengen eller v.v. kan bli tight då du ska igenom passkontroll och transfersecurity.
 

Jockezona

Medlem
Tack för det snabba svaret.

1. Då skippar jag terminalbytet.

3. Flygningen är GOT-MUC-FLR, alltså inom Schengen, känns skönt att det inte blir stressigt.

Då är det bara fråga 2 jag skulle önska få svar på från någon med erfarenhet.
 

Senator

Moderator
Det kan ta upp till en timma med taxi in till centrala München beroende av när på dygnet det är och trafiken. Jag skulle avråda från detta. Då hade jag hellre tagit S-Bahn..
 

sembl

Medlem
S-Bahn tar mellan 45-60 min beroende på vilken riktning du kommer in. Jag skulle satsa på HBF på ditresan och promenera till Ostbahnhof och hem den vägen. Dock är 5h på håret. Kostar enligt mina reseräkningar 10.80 euro enkel med S-bahn. Vill du ha Munchen tips så säg till. Finns mcyket att göra dock inte för ett så kort uppehåll.
 

Jacob

Medlem
Kan man ta sig mellan Terminal 1 och 2 eller är det inte att rekommendera?

1. Det går, men involverar att gå landside, och har du inte boardingkort för ett flyg som avgår från T1 är det inte troligt att du blir insläppt genom security i T1.
Det finns faktiskt även en terminalbuss mellan terminal 1 och terminal 2 som går "airside". Vill minnas att den går var 15-20 minut eller något sånt. Aldrig testat den dock.
 

Jockezona

Medlem
Är egentligen inte ute efter att turista i München under mellanlandingen. Var mest intresserad av om jag skulle kunna åka in till Hard rock cafe, köpa ett samlarglas och sen åka tillbaka till flygplatsen.
 

sembl

Medlem
Det skulle du hinna utan tvekan, ta s-bahn (S8) till Marienplatz och sen 5 min promenix till Hard Rock. Finns ett specialkort vad jag kan se som heter Flughafen tageskarte för 11.80 Euro där du kan åka fram och tillbaka
 
Toppen