Senaste nytt

Fjärrstyrda flygplatser - verklighet redan 2012

Jacob

Medlem
En flygplats som övervakas och fjärrmanövreras från annan ort? Detta ser faktiskt ut att bli verklighet redan i slutet på 2012. Enligt Ekot väntas Örnsköldsvik i slutet på året bli Sveriges första fjärrmanövrerade flygplats.

Tekniken kommer från SAAB och och innebär att ett 15-tal kameror placeras på flygplatsen, i kontrolltornet och i master som sedan visas på 360-graders displayer. Displayerna kan placerar i en kontrollcentral i en helt annan del av landet där trafiken leds till och från flygplatsen.

Ännu krävs en formell certifiering innan systemet kan tas i bruk men LFV är mycket hoppfulla och blir fjärrsystemet verkligehet kan det kraftigt reducera kostnader för främst mindre flygplatser där reguljärtrafik bedrivs. Pilotprojektet Örnsköldsvik är en stad som är högst beroende av flygtrafiken men den flygtrafikledningen blir mycket kostsam för kommunen med endast fyra dagliga flygningar till Stockholm.

(Källa: Ekot)
 

Alf

Medlem
Som ytterligare information kan tilläggas att utvärderingen av denna teknik och funktion genomfördes för något år sedan av LFV att fjärrmässigt övervaka och leda flygtrafik på Ängelholm flygplats. Flygledningen gjordes då från Sturup kontrollcentral. Resultatet var då så pass gott att man beslutat att gå vidare med detta koncept. Det är dock en lång väg kvar med alla godkännanden och certifieringar.
Rent ekonomiskt finns det mycket pengar att spara om nu säkerheten helt kan tillgodoses. Flygledare är en dyr resurs och har flygplatsen då relativt lite trafik finns det pengar att tjäna.
 

Kristofer

Medlem
Hur resonerar man med fjärrstyrt TWR kontra AFIS på lågtrafikerade flygplatser, t ex Örnsköldsvik? Är det säkerhetsaspekter som gör att man vill ha kontrollerad luft trots den låga trafiken?
 

A380*G

Medlem
Bra försök men frågan är om underhåll av systemet och utvecklingskostnader betalar sig då detta enbart kommer gälla ett fåtal glest trafikerade flygplatser.
 
Toppen