Senaste nytt

Hur välja rätt vid ITA Matrix

Josh

Medlem
Försöker hjälpa en närstående att ta fram ett pris på en specifik resa där en kompis till närstående redan har bokat sin biljett och där jag alltså har alla flighter och datum är givna. Det gäller en resa t.o.r. från ARN till SFO via HEL och JFK. Sträckan ARN-HEL är inte en del av kompisens bokning. Lyckas inte få till resan på finnair.com så jag gav mig på ITA Matrix. Har lekt lite med den sajten förut men nu blev det lite skarpt.

Det är i princip inga problem att få till resrutten men det jag blir lite fundersam över är att det är billigare att klicka på "AA" än på "OY" för en del av rutterna. Det innebär att det till slut är OY-märkta flighter över östernsjön men AA-märkta flighter från HEL till SFO. Det är ju Code Share så det borde ju inte vara några problem men finns det något skäl att välja det något dyrare alternativet och klicka på OY även mellan HEL och SFO när man använder ITA Matrix. Eftersom det inte gick att boka via finnair.com antar jag att det enklaste är att ringa Finnair eller AA eller?

Resenären är inte medlem i något FFP och kommer inte att flyga mer än så här inom överskådlig framtid (förutom en eller två svängar mellan ARN och LHR) och är i övrig en ganska ovan flygresenär. Självklart ser jag till att resenären blir medlem i relevant FFP innan evnentuell bokning.

Inser att det är en form av nybörjarfråga men hittade intget relevant svar på en så specifik fråga förutom att man bör undvika codeshare.

Hoppas min luddiga fråga gick att uttyda!
 

agehall

Medlem
Försöker hjälpa en närstående att ta fram ett pris på en specifik resa där en kompis till närstående redan har bokat sin biljett och där jag alltså har alla flighter och datum är givna. Det gäller en resa t.o.r. från ARN till SFO via HEL och JFK. Sträckan ARN-HEL är inte en del av kompisens bokning. Lyckas inte få till resan på finnair.com så jag gav mig på ITA Matrix. Har lekt lite med den sajten förut men nu blev det lite skarpt.

Varför är inte ARN-HEL med? Det verkar dumt om du ska boka ARN-SFO men inte har med första sträckan...

Det är i princip inga problem att få till resrutten men det jag blir lite fundersam över är att det är billigare att klicka på "AA" än på "OY" för en del av rutterna.

Inget konstigt med det egentligen. De kan mycket väl ha lite olika fares och/eller skatter och avgifter.

Det innebär att det till slut är OY-märkta flighter över östernsjön men AA-märkta flighter från HEL till SFO. Det är ju Code Share så det borde ju inte vara några problem men finns det något skäl att välja det något dyrare alternativet och klicka på OY även mellan HEL och SFO när man använder ITA Matrix.

FAIL. Codeshare är livsfarligt om du inte vet vad du pysslar med. Även om det är mindre farligt på OneWorld så gäller det fortfarande att om du inte vet exakt vad det innebär bör du undvika det.

Eftersom det inte gick att boka via finnair.com antar jag att det enklaste är att ringa Finnair eller AA eller?

Vad är det som inte går att boka via Finnair.com? Kan du boka via AA.com? Får du inget pris alls eller får du bara "fel" pris? Det kan mycket väl vara så att det du hittat via Matrix faktiskt inte går att boka av en eller annan anledning.

Resenären är inte medlem i något FFP och kommer inte att flyga mer än så här inom överskådlig framtid (förutom en eller två svängar mellan ARN och LHR) och är i övrig en ganska ovan flygresenär. Självklart ser jag till att resenären blir medlem i relevant FFP innan evnentuell bokning.

Räcker med att resenären blir medlem före flighten sker. FFP behövs absolut inte uppges vid bokning.

Inser att det är en form av nybörjarfråga men hittade intget relevant svar på en så specifik fråga förutom att man bör undvika codeshare.

Exakt. Följ det rådet så slipper du många problem.

Hoppas min luddiga fråga gick att uttyda!

Det är nog bara du som kan avgöra baserat på svaren du fått.. ;)
 

agehall

Medlem
Japp, så är det säkert. Beroende på hur man sökte på Matrix och vad man försökte boka, så kan även det utelämnade ARN-HEL-segmentet ställa till det.
 

Josh

Medlem
Tack för svar!
Borde inte ha blandat in kompisens bokning. Min närstående ska joina på flygningen till SFÖ men utgår inte från HEL som kompisen utan från ARN.

På Finnair.com får jag t.ex. inte upp några flyg från HEL till ARN samma dag som ankomsten tillbaka från SFO trots att det går fyra flyg efter det att flighten har landat. Avgång lördag morgon från SFO och landar efter 08 på söndagsmorgonen men alla förslag på vidare flight till ARN är på måndagen trots att det går 4 flighter på söndagen.

Jag fortsätter att söka och kikar på AA.com vilket jag inte gjort än.
Stort tack!
 
Toppen