Senaste nytt

Expedia är otydliga - hur kontrollerar jag bokningsklass?

Sakoz

Medlem
Kära världsmästare på forumet och även Ni som har svart bälte i kast med liten lounge m.m. :)

Jag bokade nyligen en biljett i affärsklass via Expedia. Men ingenstans kan jag hitta bokningsklass, det står enbart affärsklass, så jag gick in på "CheckMyTrip" och där kan jag heller inte finna någon bokningsklass (även där står det bara Business Class). Något förslag om hur jag kan finna reda på detta utan att behöva ringa Expedias kundtjänst? (Då måste jag dricka 8 flaskor Pucko först, men den berättelsen skriver jag i en separat tråd)

Jag vill gärna veta om det är en Z eller D klass biljett, då United/Coninteal/Copa bara ger 100% poängintjäning mot EB på Z (Low/Discounted Business). När jag kikade på andra ställen såg det ut som Z biljetterna ar slut redan.

Men eftersom jag redan dubbelkvalificerat mig till EBG då den resan ska göras kan det vara klokt att kreditera till annat FFP för att få 200%.i det avseende det skulle visa sig att det blivit Z biljetter i bokningen.
 

Dr. Miles

Expert
Om din bokning har Amadeus bokningsnummer och du har redan fått e-ticketnummer, kan du gå till Amadeus Asias webbsida.

1, Skriv ditt efternamn och Amadeus bokningsnummer.
2, Du får E-ticket receipt på skärmen.
3, Vid varje flight kan du se bokningsklassen.
 

Sakoz

Medlem
@AHO Stort tack! Resplansnumret fungerade inte, men däremot vanliga bokningsnumret och det var en D klass biljett på både utresa och återresa.
Nu är jag skyldig den en stor kanna med te! :D
 

Gnopps

Medlem
Medan du bokar på Expedia kan du också klicka på "visa regler" (eller något liknande). Du får då inte se bokningsklassen men väl vilket pris som används, från det kan du oftast lista ut bokningsklasser.
 
Om din bokning har Amadeus bokningsnummer och du har redan fått e-ticketnummer, kan du gå till Amadeus Asias webbsida.

1, Skriv ditt efternamn och Amadeus bokningsnummer.
2, Du får E-ticket receipt på skärmen.
3, Vid varje flight kan du se bokningsklassen.
Är detta fortfarande den rekommenderade metoden att kolla upp bokningsklass (fare basis) på redan utställda biljetter? Om jag knappar in mitt Reservation Number (som funkar utmärkt på www.checkmytrip.com) i fältet där det står RLOC på webbsidan https://eitr.amadeusasia.com får jag felmeddelandet CANNOT ACCESS THE OFFICE ID. Om bokningen inte ligger i Amadeus, hur hittar man bokningsklassen då (utan att ringa flygbolaget)?

Att hitta bokningsklassen (och därmed lämpligt bonusprogram att kreditera till) är ett ständigt återkommande problem för mig. Jag kanske helt enkelt borde börja sluta registrera mitt bonuskort vid check-in och alltid efterregistrera poängen istället? Det finns väl ingen nackdel med det, förutom att man får poängen senare? Och bokningsklassen finns väl alltid utskriven på boardingpasset, eller?
 

Dr. Miles

Expert
Är detta fortfarande den rekommenderade metoden att kolla upp bokningsklass (fare basis) på redan utställda biljetter? Om jag knappar in mitt Reservation Number (som funkar utmärkt på www.checkmytrip.com) i fältet där det står RLOC på webbsidan https://eitr.amadeusasia.com får jag felmeddelandet CANNOT ACCESS THE OFFICE ID. Om bokningen inte ligger i Amadeus, hur hittar man bokningsklassen då (utan att ringa flygbolaget)?

Att hitta bokningsklassen (och därmed lämpligt bonusprogram att kreditera till) är ett ständigt återkommande problem för mig. Jag kanske helt enkelt borde börja sluta registrera mitt bonuskort vid check-in och alltid efterregistrera poängen istället? Det finns väl ingen nackdel med det, förutom att man får poängen senare? Och bokningsklassen finns väl alltid utskriven på boardingpasset, eller?

https://eitr.amadeusasia.com har slutat att fungera för ca ett år sedan. Sedan har jag inte ens försökt att använda siten.
 

AABack2ARN

Medlem
Bokningsklass skrivs tyvärr inte alltid ut på boardinkortet. Ganska ofta skrevs enbart den generella kabinklassen ut (C/J för business eller Y/M för ekonomi).

Jag brukar se fare class på amadeus hemsida (classic-versionen) på den flik som heter reciept (eller något i den stilen). Gäller givetvis enbart bokningar gjorda i Amadeus
 
O nej. Brukar oftast inte stå på boardingpass vilken bokningsklass man har, utan enbart kabinklass. SAS är exempel på ett bra undantag.
Bokningsklass skrivs tyvärr inte alltid ut på boardinkortet. Ganska ofta skrevs enbart den generella kabinklassen ut (C/J för business eller Y/M för ekonomi).
Ajdå... Personalen vid gate:n borde väl kunna uppge vilken bokningsklass man har, eller?

Jag brukar se fare class på amadeus hemsida (classic-versionen) på den flik som heter reciept (eller något i den stilen). Gäller givetvis enbart bokningar gjorda i Amadeus
Funkar bra! En av mina bokningar hade bokningsklass ODGOSASR så bokstaven som anger poängintjäning borde vara den första, 'O'. Men i en annan tråd lärde jag mig att det finns undantag till den regeln. Vilken djungel det här med poängintjäning är... :(
 
Toppen