Senaste nytt

Rättigheter vid försening med utomeuropeiskt bolag

Mikael

Medlem
Med flyg som avgår från EU och med Europeiska bolag som flyger till EU har man ganska omfattande rättigheter vid förseningar, men vad gäller om man har en biljett som omfattar både ett europeiskt och ett icke-europeiskt bolag?

I mitt fall gäller det en bonusbiljett köpt med Eurobonuspoäng bokad hos SAS. Den omfattar en inrikesresa i Kina, sedan Beijing-Stockholm, båda med Air China. Retur med SAS.
Då jag har "köpt" biljetter av SAS, kan jag ställa krav på dem om det blir förseningar för endera Air China-flygen?
 

Dr. Miles

Expert
Med flyg som avgår från EU och med Europeiska bolag som flyger till EU har man ganska omfattande rättigheter vid förseningar, men vad gäller om man har en biljett som omfattar både ett europeiskt och ett icke-europeiskt bolag?

I mitt fall gäller det en bonusbiljett köpt med Eurobonuspoäng bokad hos SAS. Den omfattar en inrikesresa i Kina, sedan Beijing-Stockholm, båda med Air China. Retur med SAS.
Då jag har "köpt" biljetter av SAS, kan jag ställa krav på dem om det blir förseningar för endera Air China-flygen?

Jag har rest en hel del med bonusresor och flugit med andra bolag än flygbolaget jag har använt mina poäng ifrån.
Enda gånger som jag vände mig till bonusprogrammets flygbolag (SAS i ditt fall) är vid schedule change.
Jag har alltid fått ersättningar från Operating carrier (i ditt fall Air China) om det var bagageförsening.
Självaste flygförsening har jag både kort- och hemförsäkring så har jag aldrig vänt mig till flygbolaget.
 

Mikael

Medlem
OK tack. Jag hade hoppats att det var Europeiska regler som gällde då resan är bokad med SAS, men inser att det var för mycket att hoppas på :)
 

nilsson

Medlem
Jag har förstått det som att ersättning vid försening beror på om man flyger i/till/från EU, inte vem som gör det, vem som sålt biljetten eller vad man betalat för den. Mer pålästa får gärna rätta mig.
 

agehall

Medlem
Jag har förstått det som att ersättning vid försening beror på om man flyger i/till/från EU, inte vem som gör det, vem som sålt biljetten eller vad man betalat för den. Mer pålästa får gärna rätta mig.

Bolag registrerade i EU lyder alltid under EU261/2004, så fifth freedom-flighter med EU-bolag bör gå att claima under den.
 
Toppen