Senaste nytt

Ta med ID/pass till Norge fram till 28 juli

fcl

Medlem
Enligt TT så bryter Norge tillfälligt passunionen igen:

Norge inför krav på pass för inresa i landet även för svenskar, uppger rikskriminalen. Orsaken är höjd terrorberedskap i Norge.
Norge inför krav på pass eller nationellt id-kort för inresa i landet även för svenskar, uppger rikskriminalen. Orsaken är den höjda terrorberedskapen i Norge. Beslutet fattades under natten till lördagen och ska gälla till och med den 28 juli.

Om det stämmer att de slutar att acceptera svenskt körkort så blir det problem för många sällan-resenärer som reser landvägen.

Norge inför passkrav - Nyheter | SVT.se
 

Nemo

Medlem
Enligt TT så bryter Norge tillfälligt passunionen igen:
Om det stämmer att de slutar att acceptera svenskt körkort så blir det problem för många sällan-resenärer som reser landvägen.
Norge inför passkrav - Nyheter | SVT.se
Det var inte så svårt att förutse, undrar bara varför norrmännen väntade med beslutet? Vad händer med de svenskar som redan är i Norge, fast utan pass/idkort, när de ska resa hem?
Kan vara värt att ha med sig pass/idkort och tålamod vid resa till Norge i närtid, det kan bli extrakontroller.
SAS: - Følger situasjonen nøye - DN.no
- Tyder på at en terrorhandling mot Norge er planlagt innen kort tid - DN.no
 

Senator

Moderator
Jag är just nu i Norge, och skall flyga från Bergen (BGO) i morgon till LHR. Igår åkte vi upp till Bergen till ett stort event som min bror skulle deltaga i. Det var påtagligt med det som händer att jag för första gången såg väpnat polis på gatorna i Norge.

Jag gissar antalet resande som inte alls har ID-handlingar med sig är rätt få..
 

flybob

Medlem
Enligt TT så bryter Norge tillfälligt passunionen igen:



Om det stämmer att de slutar att acceptera svenskt körkort så blir det problem för många sällan-resenärer som reser landvägen.

Norge inför passkrav - Nyheter | SVT.se

Tydligen så duger svenskt körkort, även om rubriksättningen säger något annat.

Norge kräver svenskar på pass - DN.SE

Svenskar måste ha pass eller körkort med sig för att styrka identitet och medborgarskap. Ett vanligt id-kort räcker inte.
 

nilsson

Medlem
Ja, säg det. Norska medborgare har iallafall hindrats från att resa hem från Danmark, så det skulle inte förvåna mig om svenskar hindras från att åka hem från Norge.

Var folk bor är nog inte relevant på frågan om man får resa ut ur Norge utan ID. Att man inte får resa in utan ID är solklart.
 

Nemo

Medlem
Var folk bor är nog inte relevant på frågan om man får resa ut ur Norge utan ID. Att man inte får resa in utan ID är solklart.
Ble nektet å reise hjem til Norge uten pass - kapteinen måtte gripe inn - Terrortrussel mot Norge - VG
Norske fotballklubber og familier sto fast i sikkerhetskontrollen i Frederikshavn i Danmark uten pass. (...)
Også fotballaget Fart fra Hamar ble nektet adgang uten pass. Jenter fra 13-17 år hadde alle med seg bankkort. Lagleder Øyvind Kristiansen forteller til VG at det var en "veldig spesiell stemning" i avgangshallen.
- Mange av barna er ute å reiser uten foreldrene sine, og var derfor ganske redde, forteller han.
(...)
I det sist oppdaterte rådet fra politiet som ble lagt ut på politiets nettsider fredag kveld, står følgende:
"På grunn av delvis kontroll på indre Schengengrenser må nordiske borgere som skal ut å reise ha med pass eller førerkort, EU-borgere som skal ut å reise ha med pass eller godkjent identitetskort."
Edit: Den 22 juli 2011 blev jag tvungen att visa pass/idkort för norsk polis när jag var på transfer, på väg hem till Sverige. Kontrollen skedde vid ingången till utrikes från inrikes, en plats jag varken förr eller senare varit med om någon som helst kontroll, på någon passagerare överhuvudtaget. Jag var alltså tvungen att visa pass/idkort för att få flyga hem till Sverige. Min erfarenhet säger därför att man inte ska bli förvånad om samma sak händer nu, dvs svenskar måste visa pass/idkort för få att flyga hem till Sverige.
 
Last edited:
Toppen