Senaste nytt

Ruttförslag med bästa upplevelse Norra Asien -> Pacific

jumbooze

Medlem
Hej,
Håller på och hjälper en kollega med att boka en bonusresa och han vill boka bästa ombord upplevelsen för resa mellan Norra Asien (EuroBonus zon), till Sydney eller MEL utan att passera i södra Asien zon (dvs EJ BKK/SIN).
Han vill åka First/Bra Business eftersom han redan har ett segment i F.
Han ska åka One-way så han har gott om segment för kreativ routing.

Så hur tar man sig bäst Down Under med *A utan att involvera södra Asien, är det C med Asiana (hum hum) eller något annat som gäller?
Tacksam för tips.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

jumbooze

Medlem
谢谢 Då blir det bara att leta tillgänglighet på rutterna,
Det är inte svårt att prioritera bolagen :D
 

Dr. Miles

Expert
谢谢 Då blir det bara att leta tillgänglighet på rutterna,
Det är inte svårt att prioritera bolagen :D

Det finns inga First class på de flygbolagen på de rutterna och Asiana kör Boeing 777 med gamla Business class. (ej full flat)
Asiana Airlines Business Class B767_3.jpg
Asiana Business BKK-ICN 07.jpg
(Foto: Dr. Miles)

Air China använder Airbus A330 och det är åtminstone full flat men deras IFE är inget att hänga i julgranen.
Air China Business Class A330_2_04.jpg
Air China Business Class A330_2_07.jpg
(Foto: Dr. Miles)

EVA Air använder A330, då bör det betyda den gamla Business class stolen. (ej full flat)
EVA Air Business TPE-HKG_ 26.jpg
EVA Air Business TPE-HKG_ 28.jpg
(Foto: Dr. Miles)

Air New Zealand använder fiskbenskonfiguration på Boeing 777 (full flat) men till Tokyo använder de Boeing 767 under sommaren. Dock de börjar att använda Boeing 787-9 till Tokyo från vintertidtabell 2014/2015.
 

staff

Medlem
Tyvärr inga fantastiska alternativ från Norra Asien till Oceanien:

Air China: Bra hårdvara (bäst av alternativen enligt mig), inkonsekvent (minst sagt) service, potentiellt oätlig mat

AIr NZ: Segt att mellanlanda i NZ om du ska till Australien. Att flyga mellan AKL och MEL är som att flyga från CPH till Nordafrika (i en 737 dessutom). Verkligen en omväg-- tänk ARN-EWR via MEX.

Asiana: Krävs stor tur om du ska hamna på ett flygplan med Quadra Smartium-produkten. Bra mat. Dock håller jag mig borta från Asiana efter deras olycka på SFO.

EVA: Måste boka separat inrikesflyg till SYD/MEL. Gamla J-produkten (ingen Cirrus-stol).


EDIT: Såg att Dr. Miles hann före med sin utvärdering!
 
Last edited:

David

Medlem
När skall resan ske? När jag åkte Air China SYD-PEK i vintras hade de två 'nästan' dagliga avgångar varav en med nya B777-300ER som har F vilket jag åkte. Mycket bra hårdvara, klart godkänd mat (även om den inte uppfyller ev krav på caviarservering...) men som vanligt sisådär service och riktigt dåligt dryckesutbud.
Måltiden jag fick SYD-PEK jan 2012, då i C ombord 330, var också bra så jag inte hålla med om att maten i CA premiumkabin är potentiellt oätlig, det har iaf jag aldrig upplevt. Dock är mina specifika resor gjorda från SYD vilket kan påverka matkvaliteten.

Letade upp min gamla trip report...
http://www.businessclass.se/forum/r...ll-peking-med-air-china-i-business-class.html
 

jumbooze

Medlem
Letar först och främst under våren 2015 har fått lite olika veckor att söka efter. (skönt med lite flexibilitet när man söker awards)
 

staff

Medlem
När skall resan ske? När jag åkte Air China SYD-PEK i vintras hade de två 'nästan' dagliga avgångar varav en med nya B777-300ER som har F vilket jag åkte. Mycket bra hårdvara, klart godkänd mat (även om den inte uppfyller ev krav på caviarservering...) men som vanligt sisådär service och riktigt dåligt dryckesutbud.
Måltiden jag fick SYD-PEK jan 2012, då i C ombord 330, var också bra så jag inte hålla med om att maten i CA premiumkabin är potentiellt oätlig, det har iaf jag aldrig upplevt. Dock är mina specifika resor gjorda från SYD vilket kan påverka matkvaliteten.

Letade upp min gamla trip report...
http://www.businessclass.se/forum/r...ll-peking-med-air-china-i-business-class.html
Hade helt glömt bort att Air China flyger med 77W till Sydney (kanske är jag för Melbourne-centrisk). Gillar verkligen B/E Aerospace Diamond-stolen. Samma som på United's BusinessFirst men 2 stolar i mitten istället för 3. Deras första klass verkar vara riktigt bra också, åtminstone på hårdvarusidan.

Jag överdrev kanske en smula när jag skrev "potentiellt oätlig". Tycker att maten på Air China speglar deras service-- ibland helt ok, ibland riktigt dålig. Dock, to each his own. :)

Hur om helst-- trodde inte jag skulle skriva detta, men Air Chinas 77W-service till SYD är eventuellt det bästa alternativet mellan North Asia och Australien.
 
Toppen