Senaste nytt

Att förstå biljettreglerna och försöka maximera ut resan

Hej!

Nu behöver jag hjälp från gurus att tolka följande fare som finns i ExpertFlyer.
Jag är ute efter en returresa NYC-GOT som ger max miles/poäng för SkyMiles eller segment för Flying Blue. SK verkar vara gone, BA är lite för dyrt och LHs schema passar inte min. Jag har redan *G och ser inte vitsen med att akkumulera 25% poäng. Hos SkyMiles kan man få 100%.

När jag sökte på lämpliga fares följande NLXP47US kom upp med routing biten:
Kod:
   V FARE BASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1   NLXP47US       N R   158.00 C15JN  T12JA  7/3 SU/ 3M AT01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES              
FROM-NYC TO-GOT    CXR-KL    TVL-19JAN12  RULE-US3P IPRA/1
FARE BASIS-NLXP47US          SPECIAL FARE  DIS-E   VENDOR-ATP
FARE TYPE-XPN      RT-INSTANT PURCHASE NONREFUNDABLE-TYPE FARES
USD   158.00  CONS  E16DEC11 D15JUN12   FC-NLXP47US  FN-8I   
SYSTEM DATES - CREATED 15DEC11/1407  EXPIRES INFINITY
 
**** CONSTRUCTED ROUTING NYC-GOT/KL      EF-16DEC11 DIS-INDEF
**PUBLISHED  NYC-STO   TARG/1    PUBLISHED ROUTING 0128
**ADDON DST      GOT   TARG/1    PUBLISHED ROUTING 0128
 
/VIA THE ATLANTIC/
DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
 1. NYC-KL/DL-DTT-KL/DL-YTO/YMQ/WAS/NYC/EWR/BOS/BDL-AMS-GOT
 2. NYC-DTT/ATL-KL/DL-PAR/LON-KL/DL-AMS-GOT
 3. NYC-KL/DL-MIA-AMS-GOT
 4. NYC-AMS-GOT

Har jag nu fattat det rätt att som max man kan resa t.ex. NYC-DTT(Detroit)-YMQ(Montreal)-AMS-GOT? Eller ta NYC-ATL-CDG-AMS-GOT?

Frågan är bara i så fall hur då på klm.com går det inte att få det så. Dessutom är reglerna ännu krångligare när man läser de hos AF.

Samma hos AF ser så här ut:

Kod:
    V FARE BASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1   NLXP47US       N R   158.00 C15JN  T12JA  -/‡ SU/ 3M AT01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES              
FROM-NYC TO-GOT    CXR-AF    TVL-19JAN12  RULE-US3P IPRA/1
FARE BASIS-NLXP47US          SPECIAL FARE  DIS-E   VENDOR-ATP
FARE TYPE-XPN      RT-INSTANT PURCHASE NONREFUNDABLE-TYPE FARES
USD   158.00  CONS  E16DEC11 D15JUN12   FC-NLXP47US  FN-8I   
SYSTEM DATES - CREATED 15DEC11/1406  EXPIRES INFINITY
 
**** CONSTRUCTED ROUTING NYC-GOT/AF      EF-16DEC11 DIS-INDEF
**PUBLISHED  NYC-STO   TARG/1    MILEAGE   MPM
**ADDON DST      GOT   TARG/1    MILEAGE   MPM
 
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 4789
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
 MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 500 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA PAR
       PROVIDED ALL TRAVEL IS VIA AF

Och en sak till som skyndar mig: dessa regler förutsätter 7 eller 10 dagars förköp beroende på vart man köper. Eftersom jag reser den 19/1 så är måndagen sista dag. :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Du kan söka biljettpris via www.hipmunk.com .
Himpunk använder ITA Softwares sökmotor (även om den inte är helt kompatibel), så kan man söka så här.

T ex:

NYC :: DTT YMQ AMS
GOT :: AMS CDG ATL

Sedan visar hipmunk resultat och leder dig antigen till Delta.com eller Orrbitz.com
 

Gnopps

Medlem
Är du ute efter segment är Deltas pris (lika mycket; TLXP47US). Det priset tillåter att du gör upp till 16 DL-kodade flyg totalt, så länge som det totala avståndet du flyger inte överstiger 5986 miles per enkelresa.

Matrix - ITA Software är fenomenalt för att hjälpa dig att söka flera segment. Sök exempelvis så här:

NYC :: DL+ DL+ DL+ DL+ DL,AF,KL+
GOT :: DL,AF,KL+ DL+ DL+ DL+ DL+

Den sökningen ger dig minst 4 DL-kodade segment och minst ett DL/AF/KL-kodat. Kom ihåg dock att ITA har en tidsbegränsning per sökning så med avancerade sökningar som dessa kan du ibland behöva förenkla den alternativt lägga till egna transferflygplatser. Jag skulle således söka så här:

NYC :: DL+ DL+ DL+ DL+ AMS,CDG KL,DL,AF+ /f DL.NYC+GOT.TLXP47US
GOT :: DL+ /f DL.NYC+GOT.TLXP47US

När du sedan hittat en utresa du gillar vänder du på sökningen.

Skriv å fråga bara om du behöver mer hjälp!
 
Tack, AHO!
Ärligt talat börjar bli trött på allt letande för nu, ska kanske strunta i det och köpa snabbaste resan och fortsätta längta efter den perfekta resebyrån som kan ta hand om bokningar enligt ITA utskrift.

Tack, Gnopps!
Jag tänkte faktiskt kolla först med FB om de kunde statusmatcha mig inom FB då det är förmånligare att ha FB Guld än SkyMiles Diamond(inte säkert då man kan hamna också på Gold). SkyMiles är min sista utväg då är det säkert att Delta matchar *G.

En annan sak är att när jag bokar på klm.com då kan jag se och boka mig på AF007(A388), vilket är skönt och på Delta.com ser man inte denna flight. Samma sak gäller AF0011. Hinner jag matcha status tills dess då kan man få välja sätet med extra utrymme utan utlägg.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Tack, Gnopps!
Jag tänkte faktiskt kolla först med FB om de kunde statusmatcha mig inom FB då det är förmånligare att ha FB Guld än SkyMiles Diamond(inte säkert då man kan hamna också på Gold). SkyMiles är min sista utväg då är det säkert att Delta matchar *G.
Skymiles är mer generösa med att ge poäng än Flying Blue, de flesta biljetter ger 100% medan FB ger 25-75%. Dock har Skymiles flera andra negative sidor, som att nivåkraven är högre än FB. För något halvår sedan funderade jag på att byta dit och frågade om status matchning, mitt platinakort med annat flygbolag gav mig då bara guld hos Delta.

För Skyteam håller jag mig fortfarande till Czech Airlines OK Plus. De ger 100% på alla DL-kodade flyg oavsett vem som flyger planet. KL & AF-intjäning är lika dålig som på FB. Det är rätt lätt att nå status, guld 30 segment eller 50000 miles. Det här var ett toppenprogram för några år sedan men har nu som så många andra försämrats. Jag funderar på att byta allians helt och hållet men tills vidare är det här mitt huvudprogram. Om du funderar på konto här så värvar jag dig gärna, skicka PM i så fall.
 
Är du ute efter segment är Deltas pris (lika mycket; TLXP47US). Det priset tillåter att du gör upp till 16 DL-kodade flyg totalt, så länge som det totala avståndet du flyger inte överstiger 5986 miles per enkelresa.
Bra, jag ska hålla mig inom denna gränsen.

Matrix - ITA Software är fenomenalt för att hjälpa dig att söka flera segment. Sök exempelvis så här:

NYC :: DL+ DL+ DL+ DL+ DL,AF,KL+
GOT :: DL,AF,KL+ DL+ DL+ DL+ DL+
Det gick bra med det här men priset gick upp mycket. Mitt mål är att få minst 8 segment för samma pris som kortaste resan($800/4 segment).

Den sökningen ger dig minst 4 DL-kodade segment och minst ett DL/AF/KL-kodat. Kom ihåg dock att ITA har en tidsbegränsning per sökning så med avancerade sökningar som dessa kan du ibland behöva förenkla den alternativt lägga till egna transferflygplatser. Jag skulle således söka så här:

NYC :: DL+ DL+ DL+ DL+ AMS,CDG KL,DL,AF+ /f DL.NYC+GOT.TLXP47US
GOT :: DL+ /f DL.NYC+GOT.TLXP47US
Med de här strängarna fick jag inget tillbaka, men jag testar at lägga andra trasferflygplaster.


Skriv å fråga bara om du behöver mer hjälp!
Tack!

En liten förklaring varför just Delta: LGA blir ny hub för DL, det ligger närmast till Manhattan och med priser från $39 per enkelresa blir det oslagbart för MRs. Vad sägs om en resa till Buffalo och Niagara Falls för $79/one-way?!
 
DL SkyMiles Gold kommer motsvara SkyTeam Elite Plus från 1/3. Det sägs att DL matchar högst till Gold. Därför jag kommer gå till de endast om FB matchar inte mot FBG.
Vad gäller OK så har jag tittat på deras program men tyvärr flyger de inte till GOT än så länge. Ska planera först en resa till CPH eller ARN och sen en till PRG och sen hem till GOT med Skyways.
 

Gnopps

Medlem
Det gick bra med det här men priset gick upp mycket. Mitt mål är att få minst 8 segment för samma pris som kortaste resan($800/4 segment).

Med de här strängarna fick jag inget tillbaka, men jag testar at lägga andra trasferflygplaster.
Jag testade precis och anledningen till att du endast hittar med högre pris är att ITA inte klarar av att hitta en resa med 5 segment mellan NYC och GOT utan att gå över kravet på att vara under 5986 miles, vilket priset kräver. Gör du sökningen exempelvis från LAX får du flera alternativ. Åker du exempelvis NYC-ATL-CDG-GOT är du redan väldigt nära gränsen, så det är svårt att lägga till fler flyg.
 
Du kan söka biljettpris via www.hipmunk.com .
Himpunk använder ITA Softwares sökmotor (även om den inte är helt kompatibel), så kan man söka så här.
Det där var CRAZY! :D Undrar varför jag inte har sett denna sida förut, var för lat att söka(det finns ju BC.se att ställa frågan ;)). Den visar nu BA som billigast trots att biljetten syns inte i EF. Ska kolla imorgon om det stämmer. Great site!

Upd: Det stämmer bra, för några timmar sen publicerades OLX7Q2Z1 från AA/IB. Undrar om DL/KL/AF kontrar det men någon ny fare. ;)
 
Last edited:
Jag testade precis och anledningen till att du endast hittar med högre pris är att ITA inte klarar av att hitta en resa med 5 segment mellan NYC och GOT utan att gå över kravet på att vara under 5986 miles, vilket priset kräver. Gör du sökningen exempelvis från LAX får du flera alternativ. Åker du exempelvis NYC-ATL-CDG-GOT är du redan väldigt nära gränsen, så det är svårt att lägga till fler flyg.
För ungefär $1300 kan jag boka 2 biljetter och sy ihop till en bra resa med 8 segment: en NYC-ATL-BRU(samma fare som ovan), tillbaka med BRU-AMS-NYC och en BRU-AMS-GOT(t/r). Men jag vill gärna hålla mig inom ovanstående fare om möjligt då den verka tillåta någorlunda routing.
Tack för hjälpen, ska nu sova lite då jobbet väntar på morgonen.
 
Toppen