Senaste nytt

Idéer till Sydney med Star Alliance.. Komplicerat

megaman

Medlem
Hej,

Vill till Sydney med Star Alliance.
Har en 241 att bränna av. Åker med fru+4åring. Vill själv inte använda vouchern utan få poängen.

Hur göra detta till vettigt pris och ändå tjäna poäng?

Funderar på Tokyo tor SAS Business, dom tar 241, jag tar "bästa tillgänglighet" som SAS Diamond och hitta lågpris (ej star) därifrån till Sydney. Dock kostar det ändå en bra peng från Tokyo-Syd, även testat kolla Shanghai och Peking.

Andra idéer på detta?
 

agehall

Medlem
Bästa tillgänglighet + 241-voucher är no-go. "Bästa tillgänglighet" är inte en award enligt amex...

Finns inte den där galna Austrian-fare:n kvar där man kan ha stopover i Australien på väg till Peking?
 

palmen

Moderator
Bästa tillgänglighet + 241-voucher är no-go. "Bästa tillgänglighet" är inte en award enligt amex...

Finns inte den där galna Austrian-fare:n kvar där man kan ha stopover i Australien på väg till Peking?

Tolkar megaman som att 2 personer tar 2-4-1 till Tokyo. Sen bokar han själv en egen resa som bästa tillgänglighet och får då 3 biljetter.

Vet inte vad megaman anser med vettiga priser men mig veterligen är det inte direkt billigt att åka från Norra Asien till Australien heller
 

NotRyan

Medlem
agehall svarar att det inte går att kombinera Amex 2-4-1 voucher och "Bästa tillgänglighet", enligt Amex.

Trafikfallet blir så här som jag förstår det:

Han hittar 2 rena bonusplatser åt frun och 4-åringen som åker på 2-4-1.
Han åker själv på en best availability på samma flight...
 

Fredrik

Medlem
agehall,
Skojar du? Måste varit någon som inte varit på lektionerna i skolan om man flyger till Peking via Australien :)

Kolla på en jordglob får du se att det är inte så dumt tänkt att åka den vägen. Det faller snarast på att det normalt är dyrt att bryta upp resan som megaman var inne på i trådstarten.

Det som komplicerar är om megaman behöver använda 241(och jag tolkar det också som att den går till fru och barn medan han själv bokar något annat möjligen på annat pnr). Personligen skulle jag förespråka att använda den till en separat resa om det är möjligt och boka Australienresan som en enhet.
 

megaman

Medlem
Tolkar megaman som att 2 personer tar 2-4-1 till Tokyo. Sen bokar han själv en egen resa som bästa tillgänglighet och får då 3 biljetter.

Vet inte vad megaman anser med vettiga priser men mig veterligen är det inte direkt billigt att åka från Norra Asien till Australien heller

Precis så tänkte jag göra.

Kan ju tänka mig strunta i 2-4-1, men åker gärna business till SYD så att jag får poängen jag behöver. Dock blir det dyrt med 3 business TOR rakt av.

En variant är att hitta en C-biljett till mig som frun får ta vissa sträckor och economy för övriga... alt försöka OP-UPa om det går (om man får poäng och att det är sannolikt att de går igenom.. samt att det inte blir för dyrt).
 

megaman

Medlem
Det är ju en variant också såklart. Dock är det svårt att komma iväg utanför Europa med småbarn för oss (åker även med en nyfödd på resan som jag inte tagit upp). Använder jag 2-4-1 inom Europa så blir värdet på den mkt lägre. Samt att jag rent generellt inte gillar använda 2-4-1 på mig själv då det försvårar Diamantjagandet :) Tanken var att få en lång sträcka i C tor där alla kunde hänga med och att vi skulle kunna ta oss till SYD genom det. Men jag har inte tänkt klart.
 

Dr. Miles

Expert
Det är ju en variant också såklart. Dock är det svårt att komma iväg utanför Europa med småbarn för oss (åker även med en nyfödd på resan som jag inte tagit upp). Använder jag 2-4-1 inom Europa så blir värdet på den mkt lägre. Samt att jag rent generellt inte gillar använda 2-4-1 på mig själv då det försvårar Diamantjagandet :) Tanken var att få en lång sträcka i C tor där alla kunde hänga med och att vi skulle kunna ta oss till SYD genom det. Men jag har inte tänkt klart.
Billigaste som finns från Sverige är nog denna biljett.
http://www.businessclass.se/forum/d...-austrian-airlines-23-200-sek-inkl-skatt.html

Det beror på när man åker och var i Australien ni vill åka, men det finns United Business class deal från Japan till Cairns.
http://www.businessclass.se/forum/d...nited-12-000-sek-inkl-skatter.html#post198465
 
Toppen