Senaste nytt

Vilken blir nästa KLM-destination i Norden?

Gnopps

Medlem
KLM är en stor aktör i norden och har nyligen utökat med bland annat Ålborg och Linköping. För närvarande flyger de från Amsterdam till AAL, BGO, BLL, CPH, GOT, HEL, KRS, LPI, OSL, TRF, SVG, ARN, TRD. De verkar sugna på vår marknad så vilken skulle kunna bli nästa destination de utökar till?

Själv skulle jag gissa på Oulu, Tammerfors eller Tromsö. Dessa är alla hyfsat stora flygplatser men ligger rätt långt borta för att bekvämt flyga med en regionaljet. Någon som vågar gissa bättre?
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Åbo eller Tammerfors känns som hyfsade gissningar.

När det gäller Sverige sitter jag och tänker på Örebro. Finns mycket stora företag och industrier i Närke/Mälardalen.
Frågan är om de vågar satsa på någon destination i norra Sverige, typ Umeå. Men jag är tveksam...
 

MarcusC

Medlem
Örebro borde kunna generera leasure/business underlag för en eller 2 dagliga F70. Växjö kanske ? De flyger ju på Trondheim, så egentligen borde väl Umeå kunna funka lika bra också ??
 

Jacob

Medlem
Tror Småland blir svårt.
Växjö i sig är nog för litet. Jönköping, som i sig har en hel del företag, har ingen än så länge lyckats skapa någon lönsamhet på med några utrikeslinjer.
Skyways startade ju upp en linje under våren som lades ned efter bara någon månad.

Hur är det med Halland och delar av Skåne?
Alla kan väl inte gilla att behöva ta tåget till Köpenhamn...
 

Kristofer

Medlem
Det finns många företag och mycket folk som reser i Växjö, så befolkningsunderlaget tror jag faktiskt inte är problemet. Vi hade länge matning till CPH (ett tag både SAS och Skyways). När bron kom, och vi fick fler än ett tåg i timmen direkt till Kastrup, gick det inte längre. Man är på Kastrup på 1h 40 min om man åker X2000 från Alvesta och 2h 15 min med Öresundstågen från Växjö. Visst gick flyget på 25 min, men räknar man tiden att ta sig till flygplatsen, säkerhetskontroll, väntetider och så vidare, plus att tåget går så ofta, är det tveksamt om det ens skulle bli någon tidsvinst idag.

Vet flera i Jönköping som nu åker via Linköping till Amsterdam och Köpenhamn, så de får nog en del av sitt underlag därifrån.

Halmstad är snäppet mindre än Växjö och har ungefär samma tid som vi till Kastrup.

Var i Skåne skulle det vara? :) Kristianstad är på Kastrup på 1h 20min och Ängelholm 1h 30min.
 

MarcusC

Medlem
Är nog svårt med ny etableringar i sydsverige då :) Så länge tåget funkar hyfsat.

Vet faktiskt en hel del resenärer, då främst de som vill ha billiga biljetter som tar tåg / bil från Göteborg till Malmö/Köpenhamn och flyger från Kastrup.
 

Jacob

Medlem
Jag tänker mer att det borde upplevas som mycket smidigare att kunna ta ett flyg ut till Europa från sin hemflygplats där man kan dyka upp 30-40 minuter innan avgång än att behöva åka tåg i två timmar för att komma till Kastrup, som dessutom inte är den minsta av flygplatser och kräver en hyfsad marginal för byte mellan tåg och flyg.

Reser man i jobbet och försöker optimera sin tid så rinner det ändå iväg en del tid, speciellt om man reser över dagen.
KLM/Amsterdam täcker ju dessutom in väsentligt fler destinationer än vad SAS/Köpenhamn gör.

Men det kanske bara handlar om förväntning/inställning kring resandet...
 

Kristofer

Medlem
Visst är det så! Jag håller helt med. Men i fallet sydsverige tror jag det krävs att tåget försvinner för att en sådan flyglösning skulle bli lönsam. Det finns helt enkelt inte plats för båda. För oss Växjö-bor var det bättre när vi hade matningen till CPH, ingen tvekan, men tyvärr inte tillräckligt mycket bättre för att tillräckligt många skulle välja flyget idag.. Efter att bron kom och Skyways lade ned, försökte både Swefly och European Executive Express, men det gick inte. Ronneby, Kalmar, Jönköping, Kristianstad - alla hade fungerande förbindelser till Kastrup innan bron kom.

Sen tycker jag iofs att det fungerar jäkligt smidigt att gå från tåget till flyget på Kastrup. Jag har flera gånger kommit 35-40 min innan avgång (vilket väl är normal flygtransfertid), och med råge kommit igenom säkerhetskontroll och terminal. Reser dock alltid med bara med handbagage skall väl tilläggas. Säkerhetskontrollen har otroligt mycket bättre kapacitet än Arlanda terminal 5 (har ej EBG).
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Med Öresundstågens rykte har jag själv alltid god marginal när jag ska till CPH men onekligen är det fortfarande rätt smidigt med tåget till Kastrup. Hur är det med sydöstra Sverige, typ Kalmar/Karlskrona? Skulle det vara något? Kommer ihåg att jag läste den här artikeln för några år sedan om en företagare i Karlskrona som var trött på förseningar och började hämta kunder med helikopter i Kastrup. De utlösande strulen borde väl vara lösta nu hoppas jag.
 
Toppen