Senaste nytt

ExpertFlyer for dummies

Är intresserad av att höra hur ni på forum använder Expertflyer eller andra optimeringstjänster på nätet. Är det enkelt att använda? Måste man flyga väldigt mycket för att ha nytta av det? Sitter själv och försökter hitta schysta biljetter till mina längre resor genom att klicka in på flygbolagens hemsidor, men där får jag ändå inte tillgång till de mest atraktiva priserna på biljetterna.

Letar nu bra Businessbiljetter (inom *) ARN-LAX för augustimånad och gissar att expertflyer har alla "sommarspecial" inlagda?

Tacksam för mer feedback om detta.
 

Gnopps

Medlem
Expertflyer (EF) är ett jättebra sökverktyg som jag varmt rekommenderar.

De två största användningsområdena på EF är prissökning (fare) och lediga platser (availability). Prissökningen visar priser utan skatt/bränsletillägg så du kan lätt få en överblick vilka erbjudanden som finns på en viss flygsträcka, sedan kan du börja leta efter lediga platser till det priset. Dock visar inte EF priser som exempelvis endast finns på nordiska marknaden. Du kan leta lediga platser genom att använda Matrix - ITA Software (ITA) eller med EFs egen platssökning. För att använda EFs egen platssökning behöver du känna till hur en sådan ser ut, det vill säga de olika bokstäver som används och vad de står för. Kan du detta är EFs sökning toppen!

För nybörjare skulle jag säga att kombinationen av prissökning i EF + platssökning i ITA räcker långt.

EF har väl en veckas gratis prövotid eller något liknande så du kan prova och se hur du klarar av det.

Jag jobbar själv som resesäljare men använde även innan dess EF och ITA. Finns det intresse skulle jag kunna smälla ihop en guide till hur man använder EF.
 
@Gnopps - tackar för ditt svar!

Ett väldigt stort intresse från min sida för en guide!
Vad jag förstått så måste du ändå boka via resebyrå eller direkt hos flygbolaget för att ta del av de priser som visas? Hur reagerar en resebyrå när jag skickar all bokningsinformation samt pris för en flygning jag vill boka?
 

Concorde

Founding Member
Egentligen ska dom bli glada eftersom dom i princip kopierar den fare basis du gett dom och matar in den i Amadeus eller liknande. Du har m.a.o. gjort jobbet åt dom. Sen vill dom nog ha lite betalt för "jobbet" ;) Gnopps kan svara mer exakt.

Jag använder EF för att kolla availability och se seatmaps före jag köper resor. T.ex. ska jag till NYC med BA vill jag försäkra mig om att 1A/K i F är ledig eller bästa stolarna på Upper Deck i Business.
 

Gnopps

Medlem
@Gnopps - tackar för ditt svar!

Ett väldigt stort intresse från min sida för en guide!
Vad jag förstått så måste du ändå boka via resebyrå eller direkt hos flygbolaget för att ta del av de priser som visas? Hur reagerar en resebyrå när jag skickar all bokningsinformation samt pris för en flygning jag vill boka?
Helt rätt, EF visar endast information. Du ger sedan informationen till en resebyrå som bokar åt dig.

Jag började knåpa på en guide men upptäckte att EF själva skrivit en rätt bra för nybörjare: http://www.expertflyer.com/edu-guide.pdf

Fråga gärna om du undrar, vi hjälper gärna till här!
 

Lennw

Medlem
Expertflyer är bra men kostar pengar. Är man ute efter att hitta billiga biljetter och läsa "fare rules" så är ITA mycket bra:

Matrix - ITA Software

Otrolig mängd information om biljetter och smarta sökoptions (t.ex. närliggande flygplatser). Dessutom gratis, gratis är gott :D
 

Gnopps

Medlem
Expertflyer är bra men kostar pengar. Är man ute efter att hitta billiga biljetter och läsa "fare rules" så är ITA mycket bra:

Matrix - ITA Software

Otrolig mängd information om biljetter och smarta sökoptions (t.ex. närliggande flygplatser). Dessutom gratis, gratis är gott :D
Absolut. ITA är helt otroligt och något jag gladeligen skulle betala för om de ville tjäna lite extra pengar. Med ITA kan man göra många väldigt exakta inställningar och fintjustera sin resan nästan lika bra som i de manuella bokningssystemen. ITAs stora styrka tycker jag är att hitta billiga biljetter på komplexa rutter eller rutter med lite längre uppehåll.

Tre varningar dock:
  1. Var försiktig med närliggande flygplatser - Varje sökning görs i X sekunder oavsett hur många flygplatser du söker från/till. Det betyder att bra resultat kan missas om du inkluderar för många alternativ, bättre istället söka varje flygplats var för sig eller inkludera max tre flygplatser åt gången.
  2. ITA visar bara möjliga kombinationer - Detta innebär att om flygbolag X och Y inte kan ställas ut på samma biljett (enligt ITAs logik) så kommer alternativet inte visas trots att det kan vara det kortaste/billigaste. En resebyrå kan dock kanske ställa ut biljetten på ett annat sätt och på så sätt sälja den till dig. Det är inte så ofta man "drabbas" av detta men exempelvis rutter som inkluderar Finncomm (FC) i Finland kommer enbart visas med anslutning till Finnair trots att det i verkligheten kan vara möjligt att sälja Finncomm även med andra bolag.
  3. Plats- & pristillgången görs alltid från USA - Det betyder att platser och som finns tillgängliga för svenska marknaden inte alltid visas och vice versa.
 

Dr. Miles

Expert
ITA visar bara möjliga kombinationer - Detta innebär att om flygbolag X och Y inte kan ställas ut på samma biljett (enligt ITAs logik) så kommer alternativet inte visas trots att det kan vara det kortaste/billigaste. En resebyrå kan dock kanske ställa ut biljetten på ett annat sätt och på så sätt sälja den till dig. Det är inte så ofta man "drabbas" av detta men exempelvis rutter som inkluderar Finncomm (FC) i Finland kommer enbart visas med anslutning till Finnair trots att det i verkligheten kan vara möjligt att sälja Finncomm även med andra bolag.

Det förklarar saken.
TKs ARN-PEK t/r i Business(JSERT) tillåter routing via Shanghai, men ITA hittar inte priset för denna routing(ARN-IST-PEK fungerar).

T ex:
ARN
tk ist tk pvg ca /f bc=j
PEK
ca pvg tk ist tk /f bc=j

ITA Software skrev:
No flights found.
 

Gnopps

Medlem
Det förklarar saken.
TKs ARN-PEK t/r i Business(JSERT) tillåter routing via Shanghai, men ITA hittar inte priset för denna routing(ARN-IST-PEK fungerar).

T ex:
ARN
tk ist tk pvg ca /f bc=j
PEK
ca pvg tk ist tk /f bc=j
I det här fallet beror det inte på biljetteringsproblem, TK och CA har så kallad interline och kan ställa ut biljetter på varandras flyg. Jag skulle snarar säga att det beror på avsnitten under "Flight restrictions" och "Transfers restrictions" i priset JSERT du tittar på:

FLIGHT RESTRICTIONS
THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
TK FLIGHTS 7300 THROUGH 7399
TK FLIGHTS 7450 THROUGH 7499
TK FLIGHTS 9000 THROUGH 9299.
NOTE -
OPERATED AJET DIRECT FLIGTHS
AND
THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY TK FLIGHT OPERATED BY TK.

TRANSFER RESTRICTIONS
2 FREE TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 1 IN EACH
DIRECTION
FREE IN TURKEY
FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS NOT PERMITTED ON
THE FARE COMPONENT.​

Där står det att du endast får flyga med TK-kodade flyg så du behöver hitta en TK code-share mellan PEK och SHA. Dock ställer bytesreglen till det ytterligare, du får endast göra ett byte per resväg och det måste vara i Turkiet.

Ibland kan det vara så här; att en rutt som är tillåten inte fungerar i praktiken på grund av de övriga reglerna i priset. En resebyrå kan eventuellt lyckas sälja via SHA ändå åt dig, om de lyckas övertala Turkish till att ge tillstånd att gå efter ruttregeln endast.
 

tourist

Medlem
Plats- & pristillgången görs alltid från USA - Det betyder att platser och som finns tillgängliga för svenska marknaden inte alltid visas och vice versa.

jag brukar skriva STO i Sales city-rutan. Ändrar det ingenting? (Det ger i alla fall pris i svenska kronor, men jag vet ju inte varför, det kanske bara är en valutakonverting?)
 
Toppen