Senaste nytt

GOTATHs efterlängtade linje. Premiär för Göteborg-Aten med Sas

GOTATH

Medlem
Tidigare i år gick den käre medlemmen GOTATHs drömmar i uppfyllelse, nämligen att Sas annonserade en direktförbindelse från Göteborg till Aten. Redan samma kväll bokade jag en resa för premiärdagen den 1:e juli 2014, i Sas Plus. In i det sista trodde jag att linjen skulle bli inställd så som många tidigare försök med City Airline och Flyme, men inte denna gång.

DSC_1057.jpg

Kom ut till Landvetter i god tid och fick snabbt tagit ut lite Euro och skrivit ut mitt boardingpass. I security hade de många frågor om mitt baggage. När man har ett hus utomlands händer det ofta att man har med lite udda grejer i baggaget. Denna gång var det min persiljeplanta, citronsyra och syltsocker som spökade. Tidigare har jag haft med både björkved, lampor och mycket annat. Efter en andra koll släpptes jag igenom. Köpte en bok och efter det testade jag att gå i väggen. Fast nu är väggen äntligen öppnad på Landvetter. Var en bra känsla att gå igenom till inrikes.

DSC_1059.jpg

Sas Lounge GOT
Gled enkelt in i Sas fina lounge på hemmabasen. Blev förvånad över att det var så mycket folk där. Min gissning är att det beror på att även inrikespassagerare har tillgång nu samt att EBS kommer in. Det var dock mycket lugnt och skönt. Passade på att jobba lite för att sedan avnjuta något glas rosé och fisk- & skaldjurssoppa. Även en god kycklingsallad med broccoli och remouladsås serverades.
DSC_1061.jpg

Eftersom det väntade en premiärflygning gick jag lite tidigare till gaten som idag var gate 14 på gamla inrikes!

Göteborg-Aten
SK2939
B737-800
1525-1950
1F
Sas Plus

DSC_1060.jpg

Det stod en del folk i gaten när jag kom dit, men jag kunde enkelt gå fram till podiet. Där stod representanter från Landvetter, bland annat våran käre Fredrik (@GOT Landvetter Airport). När Fredrik fick ögonkontakt med mig kom han fram och hälsade för att önska mig välkommen till Landvetter. Fick frågan om jag skulle åka med vändande plan tillbaka, men så är inte fallet idag. Fredrik höll sedan ett tal och kaptenen för flygningen fick äran att klippa bandet. Ursäktar motljuset.

DSC_1068.JPG

Boarding började strax därefter med en strikt priority boarding. Personen före mig blev nekad eftersom han inte hade Plusbiljett eller EBG/EBD/EBP. Kom ombord som nummer 3 och installerade mig snabbt på 1F.

DSC_1069.jpg
DSC_1071.jpg
I incheckningen såg jag att hela raden var ledig, men så var inte fallet när en barnfamilj satte sig på D & E. Efter start erbjöd jag mig att byta till 1D vilket verkligen uppskattades av familjen och besättningen. En liten detalj är att vi tankade 8438 liter Jet A1 för våran resa. Efter att ha väntat ett tag på en försenad passagerare var det push back och en liten resa mot bana 03 där vi kraftfullt lyfte vid 1540 med en beräknad flygtid på 3 h 10 min.

DSC_1074.jpg

Det var mycket barnfamiljer ombord och stämningen var betydligt mer semesterresa än affärsresa. Ombord på premiärflygningen var det 164 passagerare och Plus tog upp 6 rader med cirka 80% beläggning. Det var många resenärer som inte visste att de hade bokat Plus och jag fick förklara för bland annat min stolsgranne vad som ingick; Allt på menykortet och hur mycket du vill!

Besättningen var helsvensk och mycket trevliga. Kapten var Per Lindgren. I Plus skedde servicen av Purser Sussie och, vad jag förstod, lärling Oskar. Det var främst Oskar som kom att servera mig under flygningen. Det blev några missförstånd, men han tog väl hand om mig. Jag misstänker att jag var den enda EBG i Plus och det kändes som att de tog extra hand om mig. De frågade även om jag ville byta plats från barnfamiljen, men nekade då barnen inte störde mig särskilt.

Det var lite turbulens under stigningen men tids nog fick jag beställt min GT (i plastglas) och mousserande (i glas). Det blev en fläskfilésallad och en pizza till det. Pizzan var mycket god med champinjoner och ost som fyllning. Ett problem som uppstod var att det blev helt fullt på bordet och min G gled ner på golvet. Snabbt var Oskar där och erbjöd en ny G. Löste friktionsproblemet med att lägga en servett som underlägg.
Pizzan var mycket populär bland passagerarna.

DSC_1075.jpg

Då pizzan hade slunkit ner blev det en till mousserande. Därefter fick jag erbjudande om en kopp kaffe som jag gärna tog. Efter ett tag ropades det ut att besättningen skulle äta och att endast en person skulle serva kabinen under tiden och att det kunde dröja lite att få sin beställning. Passade då på att ta en till mousserande och lite choklad för att de inte skulle behöva springa i onödan. Oskar presenterade då chokladutbudet och jag valde en jordgubbscheesecake.

DSC_1076.jpg

Började lyssna på Sommarpratarna och njöt av flygningen som snabbt passerade förbi. När vi närmade oss Aten kände jag för en sista mousserande, men fick då beskedet att de hade ont om det. Känner att jag lyckats i sann BC-anda att dricka slut på det mousserande! :D Det fick bli en snabb flaska vitt vin istället.

Under inflygningen planerade jag resten av kvällen och konstaterade att det var ännu en bra flygning med Sas. Vi landade 1945 och jag var först av. Satte ett nytt personligt rekord genom att hinna med tunnelbanan kl 2000!

DSC_1079.jpg

Aten
Under tunnelbaneresan började jag skriva denna rapport. Snabbt och enkelt för 8€ var jag inne i Aten och kunde byta till den gröna metron mot Kfissia. Gick av vid Victoria och promenerade 300 meter mot Radisson Blu Park Hotel, Athens. Incheckningen gick snabbt och jag fick en uppgradering till ett superior room med utsikt mot parken. Just nu sitter jag på Roof Top Bar och väntar på en god grekisk bit mat när jag skriver klart denna rapport. Känns riktigt bra att äta middag, surfa BC, dricka öl och ha utsikt över Akropolis!
DSC_1092.jpg

Hoppas att denna korta rapport varit till belåtenhet och nu väntar några lugna dagar i mitt Hem 2, dvs ön Agistri därifrån denna rapport publiceras.
 
Nice! Rigtig fin rapport. Sjov dettalje at det var en premiære flyvning :)

Hvad synes du om pizzaen? Hvis jeg skal være ærlig var jeg ikke specielt imponeret...
 

Magnus_K

Medlem
Funderar på att göra samma tur från Arlanda till Athen, är ju dock allt 12 000 poäng typ :)
Tacl för en bra skriven rapport!

Btw,
Chokladet på bild nummer 10 är grymt gott! Finns ju i andra smaker men den du valde med jordgubb är grym!
 
Trevlig rapport GOTATH

Jag har också noterat vid flera tillfällen att resenärer i Plus inte riktigt verkar ha koll på vad de bokat. Kanske inte konstigt om det är en affärsresebyrå som bokat biljetterna, men att privatresenärer aktivt väljer en dyrare Plusbiljett och ändå inte har någon koll är märkligt tycker jag.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Trevlig rapport GOTATH

Jag har också noterat vid flera tillfällen att resenärer i Plus inte riktigt verkar ha koll på vad de bokat. Kanske inte konstigt om det är en affärsresebyrå som bokat biljetterna, men att privatresenärer aktivt väljer en dyrare Plusbiljett och ändå inte har någon koll är märkligt tycker jag.

Tror även många blir upgpraderade.
 

JacobGBG

Medlem
Min gissning är att det beror på att även inrikespassagerare har tillgång nu samt att EBS kommer in. Det var dock mycket lugnt och skönt.

Ahum!? Detta har jag missat. Plötsligt så duger mitt EBS till något!

Boarding började strax därefter med en strikt priority boarding. Personen före mig blev nekad eftersom han inte hade Plusbiljett eller EBG/EBD/EBP.

Bra gjort av markpersonalen! Mer sånt! Den huggsexa som uppstår vid gate sekunden den öppnas kan ofta ge en sur inledning på ens flight.
 

GOTATH

Medlem
Tack för kommentarerna och gilla.

Nice! Rigtig fin rapport. Sjov dettalje at det var en premiære flyvning :)

Hvad synes du om pizzaen? Hvis jeg skal være ærlig var jeg ikke specielt imponeret...

Tyckte den smakade fint. Fick tipset att krydda den med lite peppar. Blir att pröva det nästa gång.

Chokladet på bild nummer 10 är grymt gott! Finns ju i andra smaker men den du valde med jordgubb är grym!

Gillar både jordgubb och cookies & cream :D

Ahum!? Detta har jag missat. Plötsligt så duger mitt EBS till något!
Bra gjort av markpersonalen! Mer sånt! Den huggsexa som uppstår vid gate sekunden den öppnas kan ofta ge en sur inledning på ens flight.

Under sommar och jul har EBS loungetillgång och även fast track ;)
Fast Track
Som Silvermedlem har du tillgång till Fast Track vid avgångar från Sverige, Norge, Danmark och Finland under sommar från 1 juli fram till 31 augusti och Jul/Nyår mellan 15 december och 15 januari samma dag som du reser med SAS eller Widerøe. Gäller bara dig som medlem, ej familj/vänner.
Tillgång till Fast Track i Zürich när du reser med SAS.

Lounge
Som Silvermedlem får du tillgång till SAS Lounge under sommaren från 1 juli fram till 31 augusti och jul/nyår mellan 15 december och 15 januari (ej SAS Gold Lounge) samma dag som du reser med SAS eller Widerøe.
Silvermedlemmar kan ta med en gäst eller upp till fyra närstående familjemedlemmar (make/maka, partner, egna barn och föräldrar) in i Loungen.
Silver - SAS
 
Toppen