Senaste nytt

Öresundstågs "testtåg"

Agö

Medlem
Läste senaste faktabladet ombord på Öresundståg i morse. Det kommer förändringar.

I första klass slår man på stort, bl.a. ska man smycka en vägg med en bild. Man kan ju undra vilka resenärer som föreslagit detta.

1:a klass
För att förbättra komforten byts dagens stolar ut till justerbara stolar och större bord sätts in. Ett
bagageställ sätts in och väggen in till förarhytten smyckas med en bild.

http://www.oresundstag.se/Global/Testtåget Hemsidan 11 feb.pdf

Fatta hur lyckligt lottade ni som pendlar med SJ är...!
 

Marcus_R

Medlem
Wow, snacka om nyskapande...

Åkt ett par gånger Köpenhamn - Göteborg med Öresundstågen. Och när jag förra veckan för första gången åkte 1:a klass med SJ 3000 kändes det som att byta från 7:e klass till 1:a klass.
 

Agö

Medlem
Ja, haha. Informationsmaterialet är ju inte särskilt inbjudande. "Dryckesautomater" tas också bort. Det var väl finurligt. Jag har dock aldrig sett en sådan som fungerar.
 
Att jämföra med SJ 3000 (X55) är äpplen och päron. Relevant SJ-jämförelse är X40 (dubbeldäckarna) som går i liknande längre regionaltrafik runt Mälardalen. Där har 1:a klass exakt samma stolar som 2:a klass, medan X31K (Öresundståg) nu får bättre stolar i första klass. I övrigt åtgärdar man det som det har klagats mest på: ständigt trasiga toaletter, brist på bagageförvaring. Jag har svårt att klaga på det. Öresundstågen går i en knepig blandning av längre regionalsträckor och närmast pendeltågstrafik (på Kystbanen). Omöjligt att undvika kompromisser.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Jag vill nog påstå att Öresundståg avverkar längre sträckor än "längre regionaltrafik". Göteborg-Köpenhamn (nästan fyra timmar), Kalmar-Köpenhamn (nästan fyra timmar) och Karlskrona-Köpenhamn (över fyra timmar) kan gott och väl (och bör) ställas mot vad SJ erbjuder på marknaden. På Göteborg-Malmö är man t.ex. direkta konkurrenter.

Tågen är bedrövliga och i mycket dåligt skick. Hade man rustat upp första klass till något trevligt hade jag inte tvekat att uppgradera mitt månadskort. Det är trots allt inte gratis att åka, mitt månadskort i apklass Köpenhamn-Malmö kostar 1600 DKK.
 

Nemo

Medlem
Jag vill nog påstå att Öresundståg avverkar längre sträckor än "längre regionaltrafik". Göteborg-Köpenhamn (nästan fyra timmar), Kalmar-Köpenhamn (nästan fyra timmar) och Karlskrona-Köpenhamn (över fyra timmar) kan gott och väl (och bör) ställas mot vad SJ erbjuder på marknaden. På Göteborg-Malmö är man t.ex. direkta konkurrenter.
SJ Regional går direkt Göteborg C - Enköping tar 3h59min.
 
Jeg har kørt mere end 30 minutter med öresundståget én gang. Hellrup st. (DK) - Växjö st. Jeg havde købt billet i første klasse fordi jeg regnede med at få noget ekstra.. Det ekstra jeg fik var ro, da jeg var den eneste i første klasse. Var ikke decideret utilfreds da der var kaos nede bagved, men jeg tror ikke jeg ville gøre det igen. Der bliver det enten KLM via AMS eller Nextjet via ARN... :p
 
Toppen