Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Dr. Miles

Expert
Jag tänker att rapportera mitt nytt liv i Tyskland som en reserapport.
Jag planerar att uppdatera läget då och då men hur ofta det blir vet jag inte.

Första arbetsdagen på tyska kontoret.

Tog ett SAS morgonflyg till Hamburg och åkte taxi till kontoret.
Jag fick signera en bunt dokument på tyska som jag inte förstår vad det står i detalj. Jag fick kortfattad förklaring om varje dokument av min kollega men hoppas att det var inget farligt.

Mitt arbetsbord var på plats och jag blev nästan tårögd när jag såg Novell thin-client. Det var länge sedan jag såg en sådan sist.

Efter lunch åkte jag till lägenheten för att hämta nyckeln från fastighetsmäklaren.
Det visade sig att det var fel på ventilation på min lägenhet så byter mäklaren den till en annan redan imorgon. Bra. Inte så många som har bytt lägenhet efter en dag. Synd att man inte tjänar någon stay på något av hotellbonusprogram.

Köpte en begagnad cykel för att kunna ta sig lite längre bort än närområde.
Cyklade till tre olika matbutikskedja men ingen av dem tog emot något kreditkort alls. Bara EC karte eller cash.
En glad nyhet är dock även tyska Bauhaus tar emot Amex och en pizzeria som ägd av en Bangladesh tar också emot Amex, genom iZettle utan kortavgift.
Ägaren sa till mig att han fick många utländska kunder efter han började att ta emot kreditkort med iZettle.

Idag har det varit mycket ostabilt väder här. Det regnade, kom solen, regnade igen, sol igen, och regn igen. Säker fem-sex omgångar...

Jag får ta en tur till IKEA imorgon och kolla om de tar emot kort.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Blir lite avundsjuk. Hamburg är en av mina favoritstäder.
Men att man måste köra cash nästan överallt är lite jobbigt.
 

Fredrik

Medlem
Hamburg är nice och jag hoppas doktorn kommer att trivas där. Det verkar ju helt ok för att vara första dagen...
 

AABack2ARN

Medlem
Tar IKEA i Tyskland inga kreditkort, eller är det bara Amex de vägrar ta emot?

Hamburg är en trevlig stad, men just det där med kort kan ju driva en vansinnig ibland.

P.S: Om du tycker om kött skall du ta dig till Schlachterbörse Hamburg i St Pauli. Riktigt bra kött och prisvärt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tar IKEA i Tyskland inga kreditkort, eller är det bara Amex de vägrar ta emot?

Bara EC-Karte.

"IKEA erbjuder inte denna service eftersom kostnaderna skulle överföras till våra priser". Att det sedan handlar om kanske 1 krona pristillägg på en bokhylla intresserar inte de flesta tyskar, priset går före. Att säga att tyskar är prismedvetna är århundradets underdrift ;)

FAQ & Kontakt - IKEA


Tips för nyinflyttade som du möjligen redan har sett:
http://english.hamburg.de/living-in-hamburg/
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nope...

Finns dock vissa livsmedelkedjor som tar kort, Edeka exempelvis;

EDEKA Marktsuche, Öffnungszeiten und Anfahrtsbeschreibungen | EDEKA

Som sagt, prio 1 när man kommer till Tyskland är att få sitt EC-Karte så snabbt som möjligt, annars blir livet väldigt jobbigt :)

Tack för tipset.
Det som är svårt för mig är dock att jag har fortfarande inte fått tyskt Schengenvisum (arbetstillstånd). Vilket betyder att jag inte har något tyskt personnummer och i sin tur jag inte kan skaffa bankkonto (och EC karte) i Tyskland än.
Jag är japansk medborgare, ej svensk men jag har svensk permanentuppehållstillstånd (Schengenvisum) så att jag kan jobba i Tyskland upp till 90 dagar med svenskt Schengenvisum.

Annat problem relaterat till kreditkort är uttagsgräns på mitt ICA kort.
Det är max 5.000 SEK per uttagstillfälle och max 15.000 SEK inom fyradagarsperioder.
Det skulle inte vara något problem i Sverige då i stort sätt alla butiker som säljer saker som kostar mer än 500 SEK tar emot kort.
Här i Tyskland är det annorlunda. Få ställen som tar emot kort. Vid flytten behöver jag handla en hel del grejer och 15.000 SEK går åt snabbt.

Nya gränser för kontantinsättningar i butik - ICA Banken
 
Toppen