Senaste nytt

Resklar, app från UD

MarSecLtd

Medlem
Inte den versionen som släpptes igår men väl versionen innan. Mycket bra att ha alla kontakt uppgifter till ambassader och konsulat samlade. Den nya finns till android också.
 

thh

Medlem
Jag har använt den gamla, framförallt till allmänna rekommendationer inför resor. Det är bra att ha om man behöver kontakt med ambassaden, men det har jag aldrig behövt hittills.
 

Nemo

Medlem
UD vill veta vem du ringer till - DN.SE
Den som vill installera appen på en androidtelefon får upp en lång lista på tillståndskrav. Bland annat vill myndigheten ”läsa dina kontakter”, ”skriva/läsa samtalslogg” och veta din ”exakta plats (GPS- och nätverksbaserad)” – något som inte är helt oproblematiskt när det handlar om ett statligt departement.
– Att läsa kontaktlistan handlar om att appen kontrollerar om att du har en "In Case of Emergency-kontakt" (en nära anhörig som ska kontaktas vid olycksfall). GPS-koordinaterna har att göra med kartfunktionen i appen. Men vi samlar inte in några som helst uppgifter från användarna, förutom de som frivilligt registreras på våra ambassaders så kallade svensklistor, säger K.Ö. på UD:s kommunikationsenhet.
Samtalsloggen då? Varför måste UD veta till vilka vi ringer och när?
– Det där blir jag faktiskt osäker på. Det låter konstigt, för det finns inte någon funktion som kräver det. Låt mig återkomma, säger K.Ö.
 

Kricka

Medlem
Jag använder den gamla versionen på min "Padda" för att få en bra uppdaterad lägesbild,
framförallt vad gäller säkerhetsläget i landet man planerar besöka. I Grekland var den bra
att ha när det var som stökigast då man kunde få besked om strejker på flygplatsen etc.
 

mha321

Medlem
Ett tips för dem som är oroliga för vad appen har för sig i telefonen resp. har en Androidtelefon.
Här försöker UD informera om DN:s något missvisande kritik av den nya appen UD Resklar:

UD vill inte veta vem du ringer | UDbloggen

Man kan säga vad man vill om själva appen (man kan ju fråga sig varför de behöver ha tillgång till kontaktlistan överhuvudtaget, särskilt när de har identifierat det här problemet med den behörigheten), men det där var definitivt ett av de bättre svaren till den typen av kritig jag någonsin läst. Många poäng till UD för det! De flesat andra brukar ju bara göra sitt bästa för att försöka slingra sig ur frågeställningen istället...
 

Nemo

Medlem
Det låter som en nyords-språk från UD. "Och återigen: UD är inte intresserat av samtalsdata från användarna." Nejdå. UD var bara tvungna att ha tillgång till samtalslistorna. Annars skulle det inte gå. Handen fastnade bara i syltburken. För den tvingades till det. Och nu är den fast i syltburken.
 

mha321

Medlem
Det låter som en nyords-språk från UD. "Och återigen: UD är inte intresserat av samtalsdata från användarna." Nejdå. UD var bara tvungna att ha tillgång till samtalslistorna. Annars skulle det inte gå. Handen fastnade bara i syltburken. För den tvingades till det. Och nu är den fast i syltburken.

Du kan naturligtvis ha rätt, men jag tycker de har en hyfsat trovärdig förklaring. Och det är ett känt problem med Android att det blir så om man inte dumpar gamla versioner. (Sedan kunde de gott skita i ICE-kontakt-funktionaliteten ocskå, eftersom den ändå inte funkar för de som har någon form av telefonlås vilket alla borde ha..)
 

Kricka

Medlem
Som mha321 säger så kan man ju lösa problemet själv genom att uppgradera sin Androidtelefon eller
genom att skaffa en Appleprodukt. Man skall naturligtvis alltid vara misstänksam men i detta fall tror jag
inte att det fanns någon elak baktanke utan att det snarare är ett Androidproblem.
 
Toppen