Senaste nytt

Bagageregler SAS+Air Canada

Joggi

Medlem
Jag har sökt både på BC och sas.se kring detta med det verkar vara en snårig frågeställning så slänger ut en fråga här.

Jag pendlar f.n. till Kanada och mitt senaste flyg var SAS till USA och sedan Air Canada till Toronto och samma tillbaka. Då jag är EBS så får jag checka in 2 väskor hela vägen utan kostnad från Arlanda. Men på vägen tillbaka blir jag debiterad 150 CAD för den andra väskan då Air Canada hävdar att jag inte har rätt till 2 väskor. Jag blir debiterad sträckan Kanada-USA OCH SAS-flighten mellan USA och Arlanda. Enligt mig är detta inte rätt (men jag lyckades inte övertala dem utan fick snällt öppna plånboken).

Hur tolkar ni reglerna?
 

NotRyan

Medlem
Jag har sökt både på BC och sas.se kring detta med det verkar vara en snårig frågeställning så slänger ut en fråga här.

Jag pendlar f.n. till Kanada och mitt senaste flyg var SAS till USA och sedan Air Canada till Toronto och samma tillbaka. Då jag är EBS så får jag checka in 2 väskor hela vägen utan kostnad från Arlanda. Men på vägen tillbaka blir jag debiterad 150 CAD för den andra väskan då Air Canada hävdar att jag inte har rätt till 2 väskor. Jag blir debiterad sträckan Kanada-USA OCH SAS-flighten mellan USA och Arlanda. Enligt mig är detta inte rätt (men jag lyckades inte övertala dem utan fick snällt öppna plånboken).

Hur tolkar ni reglerna?

Hej!

Det är SAS bagageregler som gäller hela vägen, du ska ha 2 fria väskor på samtliga flighter..

Mest troligt räknas det som att flighten går till USA och då är det det första marknadsförda bolaget på HELA resan som bestämmer reglerna, alltså SAS...

Alternativt så skulle det kunna vara den carrier som tar dig mellan zonerna, alltså SAS...

http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/incheckat-bagage/iata-resolution-302/

EDIT: Jag är osäker på 1 eller 2 väskor på AC-flighterna, men troligtvis skall du ha 2....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Se om du hittar något i http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/4132-bagageregler-msc-most-significant-carrier.html
Som *S har du inget extra baggage allowance, utan det är enbart SAS som ger dig det. Och då SAS är First Carrier på ditvägen gäller det hela vägen. På tillbakavägen är det Air Canada som är First Carrier, och då gäller deras regler. Fast om du pendlar borde du snart ha *G och då är det inte längre något problem. Gold Silver Status - Star Alliance

Edit: Det är öppet för tolkning av Air Canadas information.
image.jpg
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Se om du hittar något i http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/4132-bagageregler-msc-most-significant-carrier.html
Som *S har du inget extra baggage allowance, utan det är enbart SAS som ger dig det. Och då SAS är First Carrier på ditvägen gäller det hela vägen. På tillbakavägen är det Air Canada som är First Carrier, och då gäller deras regler. Fast om du pendlar borde du snart ha *G och då är det inte längre något problem. Gold Silver Status - Star Alliance

Om det räknas som resa till USA så är det det första bolaget på HELA resan, oavsett längd på stopp som bestämmer bagaget. Vad gäller silverförmånen med ett extra bagage på SAS så kan det vara som du säger dock...

Även om det skulle vara MSC så är det det bolag som tar dig mellan zonerna, alltså SAS som bestämmer reglerna...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

mry

Medlem
Detta är ju en intressant fråga om du åker via USA faktiskt. Men såvitt jag kan tolka reglerna så ska det som kallas DOT (alltså reglerna för USA) gäller bara om om du börjar resan i USA eller USA är destinationen du ska till.

Men i just detta fall spelar det ingen roll för SAS regler ska gälla hela vägen för dig eftersom att oavsett om det är USA reglerna som gäller eller reglerna om MSC i IATA 302 som gäller så blir det ju SAS regler som gäller.
 

Hall

Medlem
AC har rätt eftersom du bara är Star alliance silver och checkar in för hela resan hos AC. Åtgärd: Se till att ordna EBG så snabbt som möjligt.

EDIT: AC skriver själva att andra regler _kan_ gälla om det är en annan MSC men det skulle jag nog vilja se dig argumentera för vid en AC Check-in disk. Det lär snarare vara en gardering nedåt från AC:s sida. Dvs. om du hade rätt att ta två väskor på AC men att de anslöt till en MSC som bara ger dig en väska så får du bara ta en väska.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Frågan är om Most Significant Carrier gäller för EBS (Star Alliance Silver) förmån eller inte.
På ditvägen är SAS som checkar in och du flyger med en SAS flygning till USA så det är inte konstigt att du får checka in två väskor gratis.

Men hemvägen är det Air Canada som checkar in och enligt biljetten är det bara en väska som ingår, i alla fall för första segmentet till SAS avreseort.

Screenshot20140628_1.png
http://www.aircanada.com/en/travelinfo/airport/baggage/checked.html

Extra väska eller extra bagagevikt är inte officiell förmån för Star Alliance Silver, om jag har läst Star Alliance webbsida rätt.
Gold Silver Status - Star Alliance
 

NotRyan

Medlem
Eftersom det bolag du flyger med mellan zonerna bestämmer vilka bagageregler som gäller, och däri ingår även en extra väska, så tolkar jag att hen får ta med 2 väskor även på AC, men försök övertyga en nitisk AC-agent om det.... :(

Ping: CKIARN
 
Last edited:

fcx

Medlem
Jag tror på NotRyan i denna fråga. Eftersom du fått betala är det väl bara att skicka in kvittot till SAS kundtjänst och kräva ersättning.
 

NotRyan

Medlem
Frågan är om Most Significant Carrier gäller för EBS (Star Alliance Silver) förmån eller inte.
På ditvägen är SAS som checkar in och du flyger med en SAS flygning till USA så det är inte konstigt att du får checka in två väskor gratis.

Men hemvägen är det Air Canada som checkar in och enligt biljetten är det bara en väska som ingår, i alla fall för första segmentet till SAS avreseort.

Extra väska eller extra bagagevikt är inte officiell förmån för Star Alliance Silver, om jag har läst Star Alliance webbsida rätt.
Gold Silver Status - Star Alliance

Jag tror inte det spelar någon roll i det här fallet för SAS bestämmer reglerna, det hade varit en annan sak om hen hade flugit United eller någon annan Star-partner över pölen, då hade det spelat roll om det hade varit Star silverförmån eller inte för då bestämmer denne reglerna.
 
Last edited:
Toppen