Senaste nytt

Emirates eller Qatar Airways till Bangkok?

Delayed

Medlem
Planerar för 2015 års "vinterdödare", eller mer begripligt ungefär en månad i Thailand runt februari 2015. Det är jag och fru Delayed som åker och vi funderar mest på Emirates eller Qatar. Eftersom det är privata skattade pengar är det nog tyvärr turistklass som är aktuell då extrakostnaden för en premiumkabinen inte riktigt går att motivera.

Vi har tidigare åkt med båda bolagen och vi tycker de var ganska likvärdiga. OK service, skaplig mat och på det hela taget mer än godkänt utifrån vad man betalar. Gamla flygplatsen i Doha var väl ingen höjdare och den nya vet jag inte mycket om. Dubai tycker vi är en helt OK flygplats att slå ihjäl några timmar på så bägge alternativen känns rätt likvärdiga. Vi har ingen status på något av bolagen så ur den synvinkeln spelar det nog heller ingen roll.

Även om vi båda gillar att flyga så föredrar vi två halvlånga skutt på runt sex timmar framför en mer direkt förbindelse. Tio-tolv timmar i turistklass brukar inte vara direkt bekvämt... Direktkärran med Thai var dessutom åtminstone tidigare förvillande lik en charterkärra till Mallis, med en alltför stor andel skrikande snorungar. Dessa brukar åtminstone vara något färre på flighterna med planbyte.

Så har ni några goda råd. ARN-DXB-BKK med Emirates eller ARN-DOH-BKK med Qatar? Några tips om att slippa turistklass utan att bli ruinerad är även uppskattat. Vet någon om det finns möjlighet till lounge i Doha? I Dubai fungerar i varje fall Diners men jag vet inte hur det är i Doha. Andra förslag på bolag är även intressanta!

All input mottages med tacksamhet!
 

d99mlu

Medlem
Andra förslag på bolag är även intressanta!
Bäst komfort/krona till Bangkok för tillfället tycker jag är Turkish deal i business. Finns biljetter en månad över februari för 12500. Mycket bättre värde än hyfsad ekonomi för halva priset imo. Dessutom är loungen i Istanbul väldigt trevlig.
 

chazzie

Medlem
Smiter man in på Merhaba-loungen på T3 i Dubai så överlever man stopovern med någorlunda dignitet. Jag provade själv denna variant i höstas vid transport till just BKK.
 

Delayed

Medlem
Skulle också satsa på Turkish i Business. Svårt att motivera en stopover mitt i natten.
Ja det är helt säkert ett bekvämare alternativ än de jag tittar på. Motivet till stopover är väl möjligen en besparing på runt 12 tkr.

Jag tycker det är lite olika om man ska vara borta någon dag och utföra viktiga arbetsuppgifter eller ha en rätt lång semester. I semesterfallet kan jag stå ut med att vara lite mosig första dan om jag kan spara ett för mig inte försumbart belopp.

Ja, ja, det tål att funderas på. Tack för tipsen om turkarna!
 

Delayed

Medlem
Smiter man in på Merhaba-loungen på T3 i Dubai så överlever man stopovern med någorlunda dignitet. Jag provade själv denna variant i höstas vid transport till just BKK.
Ja jag har bara varit där en gång men då tyckte jag personalen var väldigt trevliga. Efter en kortare inskolningsperiod kom de exempelvis på eget initiativ med nya vinglas när de föregående började sina. :)
 
Toppen