Senaste nytt

Boka en resa för två med olika utresedatum alt. slå ihop 2 bokningar

jumbooze

Medlem
Hej,
Jag har ett litet problem, ska boka 2 resor en till mig och en till min kollega, vi ska åka ut på olika dagar men åter samma dag.

Skulle gärna vilja ha oss på samma bokning om det är möjligt då jag tidigare har råkat ut för när plan har blivit inställt att mitt resesällskap har blivit ombokad på annan flight då vi hade olika bokningar.

Hur brukar ni lösa liknande problem? eller går det bara boka 2 olika eller ringer man AF och snackar med dem?

Resan ut är med AF för mig och KLM för min kollega och åter med AF för oss båda.
// J
 

Gnopps

Medlem
Tyvärr går det inte att ha er i samma bokning. Alla resenärer måste ha exakt samma flyg (men hotell & hyrbil kan vara olika) i en bokning.

Däremot så kan du göra två separata bokningar och flygbolaget/resenären kan sedan länka dem tillsammans med speciella koder. Om personalen på flygplatsen sedan kollar dessa koder är en annan historia...
 

Dr. Miles

Expert
Nej det kan du inte, så länge ni inte bokar som tre bokningar förstås.

1. Din enkelresa biljett till destinationen.
2. Din kollegas enkelresa biljett till destinationen.
3. Era enkelresa biljetter hem.

Då får ni samma bokningsnummer på de flyg som ni flyger tillsammans.

Men varken Air France eller KLM säljer billiga enkelresa biljetter, biljettpriser kan bli rejält dyrare om ni gör så.
 

jumbooze

Medlem
Däremot så kan du göra två separata bokningar och flygbolaget/resenären kan sedan länka dem tillsammans med speciella koder. Om personalen på flygplatsen sedan kollar dessa koder är en annan historia...

Hej Gnopps,
har du någon hint om vilka koder du syftar på?
// J
 

Gnopps

Medlem
Hej Gnopps,
har du någon hint om vilka koder du syftar på?
// J
Absolut. AF/KL-agenter brukar vara rätt duktiga på att kunna det här men i fall de inte förstår vad du menar så är standarden om jag minns rätt att i (nu blir det tekniskt) en OSI-rad skriva
TCP-2 XXXXXX

TCP = To Complete Party
2 = Totala antalet resenärer
XXXXXX = Bokningskod(er) för de andra resenären/resenärerna

Men som sagt, duktiga agenter ska kunna det här så du ska verkligen inte behöva diktera. Det är även möjligt att standarden skiljer sig mellan olika flygbolag.
 
Toppen