Senaste nytt

Grundligt förhör vid incheckning, Delta - Är det vanligt ?

Valley

Medlem
Blev väldigt full i grin när dotra drog till staterna med Delta och redan i kön till incheckningen fick en massa "idiot"-frågor av en lagom intresserad Deltavärd.
Allt om hur packning av väskan gått till, till hur den förpassades till flygplatsen och under vilken tid. Om dator varit reparerad, av vem som lagade den, om den fungerade konstigt efter reparationen. mm.

Är detta något som är specifikt för allt som går till staterna eller är det bara idéer amerikanska bolag har ?
Nu vet jag inte vad personen i fråga hade för utbildning. Men det verkade inte vara världens bästa inställning till frågorna. Så frågan är vad en sådan får ut utifrån svaren
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag tycker man blir utfrågad om precis allt när man ska in/ut till/från USA. Har man inte för mycket bagage så är det för lite, känns som att alla är misstänkt till motsatsen bevisats. Men men, härligt land i övrigt.
 

AABack2ARN

Medlem
De flesta amerikanska bolag har dessa idéer för sig när man skall resa till USA. Jag tror en hel del "vakter" tycker det är lite löljigt/pinsamt med frågorna men det finns absolut några som är duktiga och tar detta på allvar.

Har sett passagerare bli utselekterade för vidare (och antagligen betydligt djupare) frågor just för att de svarar fel eller är allmänt nervösa.
 
Det är väl typiskt för just amerikanska flygbolag på resor till USA. Var med om samma sak när jag flög till Tel Aviv med Lufthansa. Och när jag åkte från Tel Aviv var det helt galna intervjuer men det är en annan historia/tråd.
 

adhoc76

Medlem
Det är väl typiskt för just amerikanska flygbolag på resor till USA. Var med om samma sak när jag flög till Tel Aviv med Lufthansa. Och när jag åkte från Tel Aviv var det helt galna intervjuer men det är en annan historia/tråd.

Känner igen beskrivningen helt och hållet. Trådskaparens upplevelse låter tämligen normal i sammanhanget.
 

Fedup

Medlem
Blev väldigt full i grin när dotra drog till staterna med Delta och redan i kön till incheckningen fick en massa "idiot"-frågor av en lagom intresserad Deltavärd.
Allt om hur packning av väskan gått till, till hur den förpassades till flygplatsen och under vilken tid. Om dator varit reparerad, av vem som lagade den, om den fungerade konstigt efter reparationen. mm.

Är detta något som är specifikt för allt som går till staterna eller är det bara idéer amerikanska bolag har ?
Nu vet jag inte vad personen i fråga hade för utbildning. Men det verkade inte vara världens bästa inställning till frågorna. Så frågan är vad en sådan får ut utifrån svaren

Det finns vissa krav som är uppsatta av TSA och speciellt amerikanska flygbolag följer de, bland annat UA och DL även från flygningar fr. Europa. Mycket ovanligare hos dem europeiska bolagen
 

Holloman

Medlem
Att åka till Seattle på en långweekend ensam med agendan att åka till Boeing och Museum of flight räckte för att skicka mig till kontroll av väskorna vid ankomst. Att jag kom i Lufthansa First var ingen som helst förmildrande omständighet.
 

Fedup

Medlem
Att åka till Seattle på en långweekend ensam med agendan att åka till Boeing och Museum of flight räckte för att skicka mig till kontroll av väskorna vid ankomst. Att jag kom i Lufthansa First var ingen som helst förmildrande omständighet.

Varför skulle det vara annorlunda säkerhetsprocedurer för att du flyger First, menar du?
 

Holloman

Medlem
Varför skulle det vara annorlunda säkerhetsprocedurer för att du flyger First, menar du?
Det var i och för sig inte i säkerhetskontrollen utan tullen och enda anledningen det skulle kunna vara annorlunda är på samma sätt som tullen på Arlanda inte slänger ett öga på en kostymklädd passagerare som kommer hem från en dagsresa men direkt suger in en ryggsäcksbärande långhårig ungdom som anländer från Amsterdam. Skulle jag smuggla in något i Sverige skulle jag helt klart anlita mulor som ser ut som klassiska affärsresenärer. Skulle jag smuggla till Seattle vet jag att det knepet inte skulle fungera :)
 
Toppen