Senaste nytt

Ryan..flåt Germanwings

MarcusC

Medlem
Ja då hade man premiär på "riktiga" Germanwings. Det undviker jag gärna igen, speciellt som priserna är de samma Sista minuten bokning i smart GOT-DUS-GOT endast 900€ i Smart...Jotack lågpris. Men det får man. Online check in funkade inte. Problem med check in även manuellt..sas system hittar inte bokningen. Ja ingen lounge tillgång ändå ju :). Seating på 22F (crj900). Ombord fick man en påse med en macka/vatten och toblerone) i smart. Ölen kostade 3€. SAS eller AirBerlin är nog att föredra nästa gång. Möjligt Ryanair trots allt är sämre, men där får alla som beställer betala.

Hemresan erbjuder iallafall lounge. Lyckas dock inte lägga till miles&more kort på germanwings hemsida?

Nix 4U var ingen wow upplevelse på något plan. Ja möjligen att vi landade på tid.

Vad är era erfarenheter av Germanwings?
 

David

Medlem
Nu tycker jag att du är lite gnällig... det är inget wow med att flyga inom europa, speciellt inte i ekonomiklass - punkt ;)

Nejdå, men jag har delvis andra erfarenheter baserat på antagligen ganska annorlunda förväntningar.

Åkte den 2:a juni rutten ovan (andra avgången sedan övertagandet från LH), t/r-biljett i Smart köpt några månader tidigare för ca 2300kr. Onlineincheckningen funkade fint på söndagkvällen vilket var bra för incheckningen på Landvetter fungerade inte alls. Det blev manuellt skrivna boardingkort och avprickninng från lista vid gate. Förvisso trist att man inte får loungeaccess med 4U men denna första morgon hade informationen inte gått ut och jag fick access till SAS lounge ändå. Då allt var väldigt manuellt på GOT kunde de inte flytta mig till nödutgångsplats men det ordnade sig ombord då planet var halvfullt. På vägen tillbaka löste jag det i incheckningen på DUS.

Väl ombord förväntade jag mig att inte bli serverad något annat än dryck och blev därför väldigt positivt överraskad när det kommer en vattenflaska, smörgås, chokladbit och valfri alkoholfri dryck (vissa undantag kan ha funnits).

Håller med om att det inte var något wow, men sämre än AB och SK (även om de ger en dutt poäng och lounge) tyckte jag inte det var över lag då jag ändå reste med statuslöst sällskap.
 

MarcusC

Medlem
Ok, ja jag jämför nog med hur det var på Lufthansa tiden, men det var inte mycket som funkade tyvärr för min del från GOT. Ny rapport följer idag av returen. Men jag tycker det är förvirrande även som hyfsat frekvent resenär med germanwings plattformar. Exempelvis kan jag se bokningar via miles&more, men kan inte checka in via deras app, utan måste än ha germanwings app.

Men jag är ingen 4U fan, förstår inte varför LH Group måste skapa ett nytt bolag istället för att göra förändringar inom Eurowings det hade varit mycket smidigare. Nu kändes det som tio steg tillbaka i tiden, irriterande.
 

Fredrik

Medlem
Jag har testat deras koncept rätt mycket i år. Jag tycker inte ombordupplevelsen är värre än Lufthansa eller SAS men att man måste ha SMART-fare, som jag iofs har, för att få påsen med macka, vatten och chokladbit är inte transparent. Problemen med Germanwings uppstår på backen. Först och främst kommer jag inte in på http://www.germanwings.com oavsett vilken webbläsare eller dator jag använder. Däremot funkar http://www.germanwings.com/en . Nästa konstighet är att om jag checkat in online kan jag inte skriva ut nytt boardingkort eller göra ändringar på maskinerna på flygplatsen utan måste gå till disken. Loungeaccess med SMART-fare från Tyskland men inte Sverige är inte radikalt annorlunda än när Lufthansa drev detta.
 
A

Aurora

Guest
JMöjligt Ryanair trots allt är sämre, men där får alla som beställer betala.

Just as a side note: det er ikke pga servicen ombord, eventuell servering eller interiør, at Ryanair i all hovedsak er uglesett. Selv om produktet ombord selvsagt bidrar til det dårlige imaget.
 

MarcusC

Medlem
Ja har nu gjort returen DUS-GOT och upplevelsen var bättre, men inte "smärtfri" i DUS är det ju full lounge access som SEN så det gör ju ingen skillnad. Klart positivare returresa med bättre crew. Men konceptet är förvirrande, och måste vara rörigt för crew. De får gå med en lista och kolla vilka som har vilken fare, inte efter hur man sitter? Läser man deras meny finns ju även best fare , men den säljs bara på vissa rutter?!

Iaf deras markservice lämnar en del att önska främst. Speciellt när man är van vid smidiga system appar. Getmanwings app stöder passbook, men jag lyckades inte alls checka in från GOT. Returen gick bra, men ingen möjlighet få in miles&more kort vad jag kunde hitta, varken på hemsida eller app? Och som Fredrik säger det går inte ändra sittplats när man väl är klar.

Tycker även det är inkonsekvent de bara erbjuder Lounger på vissa flygplatser, i synnerhet när de historiskt via Lufthansa erbjudit en högre service.
 
Last edited:

Hall

Medlem
Returen gick bra, men ingen möjlighet få in miles&more kort vad jag kunde hitta, varken på hemsida eller app? Och som Fredrik säger det går inte ändra sittplats när man väl är klar!?

Man får upp en rullist vid något tillfälle under antingen biljettköp eller check-in (kommer inte ihåg vilket). Iaf så skall man vid den rullisten ta bort deras egna bonusprogram och scrolla ner till M&M. Där kan man lägga in sitt M&M nummer.
 

MarcusC

Medlem
Man får upp en rullist vid något tillfälle under antingen biljettköp eller check-in (kommer inte ihåg vilket). Iaf så skall man vid den rullisten ta bort deras egna bonusprogram och scrolla ner till M&M. Där kan man lägga in sitt M&M nummer.

ok tack...får se när det "måste" bli 4U nästa gång. Bara LH mainline inplanerat framöver :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Mina erfarenheter av Germanwings, sett till att det är ett budgetbolag, är väldigt goda. De har nämligen agerat mycket snabbt och proffsigt när man behövt det som mest, dvs vid krångel och förseningar (bytte tidigare i år på CGN med bara 15 min mellan flygen tack vare direkthämtning med extrainsatt buss vid planet för vidare transport till anslutande flyg, detta trots att vi hade kunnat ta ett senare flyg bara 2 timmar senare).
Jag tycker också att SMART-priset är oöverträffat i förhållande till vad man får för pengarna, vilket särskilt märks på charterdestinationer. Inget bolag jag väljer mellan storstäder annars, men för den som inte samlar poäng utan bara vill komma från A till B billigt och bekvämt, tycker jag bolaget är svårslaget.

Har iofs inte flugit med dem vare sig till/från GOT eller DUS och inte heller använt apparna, så det finns säkert baksidor jag inte har sett än.
 
Toppen