Senaste nytt

Aéroport Montpellier - mileage run

Agö

Medlem
Jag tryckte precis igenom en bokning till SAS nya "säsongslinje" Montpellier på lördag. Ja, i form av en mileage run då. SAS hemsida tillät mig inte att boka T&R. MCT sägs vara 60 min, mellan ankomst och avgång är det "endast" 50 minuter.

Är det någon som har erfarenhet av Montpelliers flygplats? Det ser inte ut att vara så där enormt många avgångar en vanlig vardag.

För övrigt mycket prisvärt i Plus.
 

Jacob

Medlem
Ser ut att vara ganska rakt på sak om man tittar på kartan:
Plan général de l'aérogare

Dock är det fortsatt flygledarstrejk fram till söndag. Även om påverkan ser ut att bli mindre än vad de inledningsvis sade (Air France pratade ett tag om 50% av all shorthaul och mediumhaul som skulle ställas in) så kan det vara bra att hålla ett öga på vad som händer.
 

Agö

Medlem
Ser ut att vara ganska rakt på sak om man tittar på kartan:
Plan général de l'aérogare

Dock är det fortsatt flygledarstrejk fram till söndag. Även om påverkan ser ut att bli mindre än vad de inledningsvis sade (Air France pratade ett tag om 50% av all shorthaul och mediumhaul som skulle ställas in) så kan det vara bra att hålla ett öga på vad som händer.

Toppen, tack för kartan. Ser ut att vara en höjdare! Kanske hinner man ut på terrassen.

Yes, får hålla koll på strejken.
 
Øv at mit kvalifikationsår først starter om tirsdagen... Havde været fedt med en ny lufthavn og en ny rute til statistikken.

Jeg er overbevist om at så længe man er chekket ind på returen og evt siger til Crew at man skal med hjem igen så er man rimelig safe.

Lufthavnen virker også til at være ret lille ( ca. 1.2mio passagerer/ år) så det bør være muligt at nå ud og ind igen hvis det kræves.
 

Agö

Medlem
Øv at mit kvalifikationsår først starter om tirsdagen... Havde været fedt med en ny lufthavn og en ny rute til statistikken.

Jeg er overbevist om at så længe man er chekket ind på returen og evt siger til Crew at man skal med hjem igen så er man rimelig safe.

Lufthavnen virker også til at være ret lille ( ca. 1.2mio passagerer/ år) så det bør være muligt at nå ud og ind igen hvis det kræves.

Jag planerar flera rundor. Har ägnat kvällen åt att scouta rejält.
 

NyfikenGrau

Medlem
Var på Montpelliers flygplats för ett år sedan, ingen AF-lounge tyvärr (kanske spelar mindre roll om man flyger SK, men men..), troligen den minsta flygplats jag besökt i Frankrike, är väl knappt som Sturup i storlek kändes det som.

Däremot är staden Montpellier i sig en favorit, med sina toppmoderna och udda trafiklösningar (Velomagg-cyklarna, eller spårvagnen ut mot havet, där en strandskyttelbuss sedan står och väntar och kör direkt till stranden utan extra kostnad). Själva innerstaden kan väl vara både och, däremot tycker jag grannstaden Nîmes en kafferast bort med tåget är en riktig pärla i centrum med sin romerska arena och små kanaler. Bon voyage!

Edit: Aha, läste dåligt, en MR...synd ;)
 

Kebalibre

Medlem
Var på Montpelliers flygplats för ett år sedan, ingen AF-lounge tyvärr (kanske spelar mindre roll om man flyger SK, men men..), troligen den minsta flygplats jag besökt i Frankrike, är väl knappt som Sturup i storlek kändes det som.
Var där förra sommaren. Som sagt väldigt liten flygplats, typ Umeå och när jag landade där vid lunchtid stod det inga andra flygplan parkerade där.
 

Agö

Medlem
Var på Montpelliers flygplats för ett år sedan, ingen AF-lounge tyvärr (kanske spelar mindre roll om man flyger SK, men men..), troligen den minsta flygplats jag besökt i Frankrike, är väl knappt som Sturup i storlek kändes det som.

Däremot är staden Montpellier i sig en favorit, med sina toppmoderna och udda trafiklösningar (Velomagg-cyklarna, eller spårvagnen ut mot havet, där en strandskyttelbuss sedan står och väntar och kör direkt till stranden utan extra kostnad). Själva innerstaden kan väl vara både och, däremot tycker jag grannstaden Nîmes en kafferast bort med tåget är en riktig pärla i centrum med sin romerska arena och små kanaler. Bon voyage!

Edit: Aha, läste dåligt, en MR...synd ;)

Håller med. Montpellier är en jättetrevlig stad, min syster har pluggat där (själv fick jag nöja mig med Aix-en-Provence).
 

Agö

Medlem
Igår flög jag således på SAS första flight till Aéroport de Montpellier-Méditerranée. Två förträffliga flygningar i CRJ-900, fina OY-KFG Maria Viking - måste vara en av de längre resorna i denna lilla kärra. Ned till Montpellier var det fullsatt till sista plats, 16 personer i SAS Plus. Semesterfirare och många barn, trots det tycker jag att standarden i service upprätthölls på ett bra sätt. Ankomst enligt tidtabell. Sedvanlig avstigning på plattan och in i terminalen. En AF-kärra till CDG lämnade när vi åkte, i övrigt var det bara en A320 från Brussels Airlines på flygplatsen.

Vi möttes av brandkåren som körde en sedvanlig vattenkanonhälsning. Video på länken.

https://vimeo.com/99453795

Flygplatsen i sig, mycket trevlig. Väl inne vid bagagebanden hade bjöd flygplatsen på buffé och en goodie bag med badboll, solglasögon och badtofflor, alltid trevligt. Jag hann därefter ut och andas in lite Medelhavsluft för att sedan bege mig in till säkerhetskontrollen. Där var jag helt ensam så gick mycket smidigt. Upp och ned för några trappor och därefter vid gate. Prioboarding vilket nog inte hade behövts. Vi var 34 passagerare tillbaka varav tre i SK Plus. Det fungerar med andra ord utmärkt att göra en MR till Montpellier trots att T&R inte går att boka på sas.se.

Kabinbesättningen, två danska flygvärdinnor, och piloterna var synnerligen fascinerade över att jag valde att åka tillbaka med samma flyg (de kände igen mig). Långa diskussioner under flighten om arbetsvillkor, favoritflygplan och intresse för denna typ av övningar. Piloterna ville givetvis ha videon från inflygningen och vattenkanonhälsningen. Och förstås toppenservice.

Maten som vanligt kass.

Juni 2014 046.jpg

Juni 2014 047.jpg

Juni 2014 048.jpg

Juni 2014 071.jpg

Juni 2014 072.jpg

Juni 2014 074.jpg

Juni 2014 075.jpg

Juni 2014 077.jpg

Juni 2014 080.jpg

Juni 2014 082.jpg

Juni 2014 083.jpg

Juni 2014 084.jpg
 
Toppen