Senaste nytt

Chicago - San Francisco 10-12 september

palmen

Moderator
Har insett att priserna på hotell i Chicago är löjligt dyra 10-13 september så min tanke är att kanske dra iväg någon annan stans. Jag kommer anlända ORD med NH12 08:20 på morgonen den 10e september. Tanken är att direkt ta sig vidare om det finns möjlighet. Är dock lite "orolig" för att resa på separata biljetter med "tight" connection, med United ska det väl dock gå att omboka till annan avgång för 75$ om jag förstått det rätt?


Varifrån vill du börja din resa: Chicago, ORD
Var är din destination: San Francisco, SFO
När vill/behöver du resa ut: 10 september, behöver skäligt med tid för byte efter att ha ankommit 08:20 från Tokyo. Runt lunchtid låter väl någorlunda rimligt?
När vill/behöver du komma hem: Sent den 12e september
Hur länge vill du vara borta: 2 dagar
Hur många personer som skall resa: 1
I vilken kabinklass: Economy, Business, First
Med vilka flygbolag vill du flyga med: Har status inom *A, ingen status inom OW. Om resväska och liknande ingår eller kan fås för ett skäligt pris är OW (American) ett alternativ, annars får det bli *A (United)
Vad är din budget: Economy ca 3000 kronor, Business/First ca 6000 kronor
Vad är det viktigaste för dig: Komma fram så snabbt som möjligt till SFO, men en mellanlandning som inte fördröjer resandet med mer än 2 timmar är ok. Hemresan ska vara på eftermiddagen så sent som möjligt så jag har en "heldag" i San Francisco innan jag åker tillbaka till Chicago.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen: Nej


Har tittat lite på United som man kan få för ca 2600 kronor för direktflighter i economy.
Med AA blir det lite billigare men saknas status så bagage kommer kosta. Följande kan man få för ca 1800 kronor i economy och 6000 i "First".
ORD-DFW: 11:10-13:30, AA2319, MD80
DFW-SFO: 14:15-15:55, AA1213, A321 Sharklets
SFO-ORD: 17:15-23:15, AA197, B738

Finns det andra aspekter att tänka på. Med AA skulle jag kunna skrapa ihop en hel del TP till BAEC antar jag. Mitt BAEC år startar 9e februari och har 2 flygningar med BA och 20TP just nu med hela 4500 avios.
Har jag förstått det rätt att med ovan routing med AA i First (P) skulle jag få in 60+60+60=180TP?
 

agehall

Medlem
Med AA skulle jag kunna skrapa ihop en hel del TP till BAEC antar jag. Mitt BAEC år startar 9e februari och har 2 flygningar med BA och 20TP just nu med hela 4500 avios.
Har jag förstått det rätt att med ovan routing med AA i First (P) skulle jag få in 60+60+60=180TP?

Stämmer bra. Men frågan är om du kommer någonstans med detta - du kan ju nå brons på 400 TP ojmr, men det ger inte så mycket. Ska du ha ut något av det måste du upp på silver med 600TP. Om du inte tänker lyckas flyga ihop detta, så är det kanske bättre att titta på United?
 

palmen

Moderator
Stämmer bra. Men frågan är om du kommer någonstans med detta - du kan ju nå brons på 400 TP ojmr, men det ger inte så mycket. Ska du ha ut något av det måste du upp på silver med 600TP. Om du inte tänker lyckas flyga ihop detta, så är det kanske bättre att titta på United?

Är det inte enbart 300TP för att bli brons?
Det kanske är möjligt att göra ett extra leg på vägen hem via LAS eller något annat ställe för att trigga 4x60TP och då enbart vara totalt 40TP ifrån brons. Men brons ger ju inte direkt mycket förutom priority checkin, välja säte 7 dagar innan och lite avios bonus. Frågan är ju om det är värt det som sagt.

Enligt ITA ska det finnas United "First" för 800$ men detta fick jag inte ihop på Uniteds sida, där blev priserna omkring 1400$
 

agehall

Medlem
Jo, du har rätt - det är bara 300 TP. Om du inte tänker satsa på att flyga ihop mer hos OW är brons tveksamt i värde. Det är lite som EBS... Nu gillar jag ju BA, så jag ska inte avråda dig från att hoppa på tåget, men som sagt, det kanske är en onödig investering.
 
Toppen