Senaste nytt

Europa till Söderhavet med ny ETOPS

Aftonbladet drömmer sig bort utan att ta reda på alla fakta - teoretiskt sett går det att genomföra redan idag med en 4 motorig kärra och det faktum att ETOPS förändras innebär inte att något flygbolag kommer börja flyga nonstop till Söderhavet framöver.

Riktigt långa (ULH - Ultra Long Haul) flighter kräver extra bränsle för att bära med sig allt bränsle som krävs. Med andra ord - det blir väldigt dyrt. Singapore Airlines flyger idag SIN-NYC över Nordpolen med en 4 motorig A340-500 och där har dom endast dyra Business Class biljetter för att få ihop budgeten. Det går att sälja på en sträcka som SIN-NYC men på en semestersträcka som LHR-PPT och liknande är det helt omöjligt. Air Tahiti Nui har varit på gränsen till konkurs länge...
 

agehall

Medlem
Jag kommer att bli riktigt förvånad den dag Aftonbladet kommer med en en riktig nyhet där man faktiskt faktakollat saker och ting. Det lär ju dröja om man säger så...
 

TreD

Medlem
Riktigt långa (ULH - Ultra Long Haul) flighter kräver extra bränsle för att bära med sig allt bränsle som krävs. Med andra ord - det blir väldigt dyrt. Singapore Airlines flyger idag SIN-NYC över Nordpolen med en 4 motorig A340-500 och där har dom endast dyra Business Class biljetter för att få ihop budgeten. Det går att sälja på en sträcka som SIN-NYC men på en semestersträcka som LHR-PPT och liknande är det helt omöjligt. Air Tahiti Nui har varit på gränsen till konkurs länge...

Det ser inte ut som om SQ NYC-SIN går över nordpolen. Den brukar komma svepandes över våra huvuden här i Stockholms-trakten. Det är svårt att tro att den kan vara särskilt lönsam med bara 110 säten även om den har en ren C-klasskabin. Mycket prestige i den budgeten, me think.

När det gäller ETOPS 330 så kommer den att komma till användning i första hand på södra halvklotet mellan Afrika/Sydamerika och OZ & NZ. ETOPS 330 är för tiden endast giltig för bolag med Boeing 777-300ER, 777-200LR och 777-200ER utrustade med General Electric GE90 motorer. Det enda bolag (bolaget måste också certifieras genom testflygningar) som har 330 certifikat med någon av dessa maskiner (300ER) är Air New Zealand. Tur är väl det. Jag observerade härom kvällen en flygning Hong Kong-Colombo-Malé-Seychellerna (HKG-CMB-MLE-SEZ) som flögs med en A319-100! Det är en flygning jag gärna tackar nej till... I vart fall MLE-SEZ-benet.

Till slut, när det kommer till bränsleekonomi: det är tryggt ätt konstatera att termodynamiken fortsatt gäller, till trots för att ekonomer och politiker gör vad dom kan för att annullera sådan principer. Allt annat lika, så kostar det så mycket energi att flytta ett kilo fläsk per mil (alldeles oavsett antal motorer). Nog för att flygmilen går fort, men skillnaden i bränsleförbrukning mellan en A380 (0.3 liter per passagerare per mil vid fullt flyg) och den bränslesnålaste bilen är löjligt liten.
 

TreD

Medlem
Jag kommer att bli riktigt förvånad den dag Aftonbladet kommer med en en riktig nyhet där man faktiskt faktakollat saker och ting. Det lär ju dröja om man säger så...
Helt enig! För övrigt verkar det som att det som återstår av redaktionen har flyttat till Pattaya - 'julledighet'?
 

fly4fun

Medlem
Det ser inte ut som om SQ NYC-SIN går över nordpolen. Den brukar komma svepandes över våra huvuden här i Stockholms-trakten. Det är svårt att tro att den kan vara särskilt lönsam med bara 110 säten även om den har en ren C-klasskabin. Mycket prestige i den budgeten, me think.

Den går väldigt olika beroende på väder och vind. Ibland flyger den österut, ibland västerut och ibland även norrut. Ibland flyger den inte över Europa på över en månad. Allt beror som sagt på vindarna.
 

fly4fun

Medlem
Du skrev att den inte går över nordpolen utan över Stockholm. Min poäng var att den kan gå vilken väg som helst, även över nordpolen, eller runt jorden på andra sidan. Det är nästan samma sträcka mellan EWR och SIN oavsett åt vilket håll man flyger.
 

TreD

Medlem
Du skrev att den inte går över nordpolen utan över Stockholm. Min poäng var att den kan gå vilken väg som helst, även över nordpolen, eller runt jorden på andra sidan. Det är nästan samma sträcka mellan EWR och SIN oavsett åt vilket håll man flyger.
Möjlighet och verklighet: fakta i saken är att den flyger en konventionell Europa<->Nordamerika-rutt, via Skandinavien. www.GCMAP drar förvisso en repa över nordpolen vilket bara är den kortaste linjen, inte den faktiska rutten.
 
Toppen