Senaste nytt

Femstjärnig långweekend i Tokyo (29 maj-2 juni 2014)

Magnus_K

Medlem
Då var det dags för en ny reserapport efter en ny väldigt lyckad långweekend i Asien, närmare bestämt Tokyo denna gång.
Rapporten kommer innehålla allt från sevärdheter till massa bra matställen!
**OBS** Sidan kan ta lite tid att ladda då jag har laddat upp en del bilder.

Flighten gick T&R (29:e ut landar den 30:e maj och sedan hem den 2:e juni) från ARN-NRT i business.
Precis som i min förra rapport skippar jag att ARN-CPH flighten då denna är basic men funkade okej med ett litet tekniskt problem på hemvägen dock inget SAS kan förutse och SAS höll oss uppdaterade med info från cockpit och inom 1h var vi på G igen men nu fokuserar vi på det positiva från resan istället :)

Jag och mitt ressällskap kom till Kastrup där passkontrollen gick snabbt och effektivt och promenerade bort till C28, där planet var redo för boarding.
Väl ombord så var kabinen välstädad och mottagandet bra och trevligt!

IMG_0609.jpg IMG_0610.jpg IMG_0611.jpg IMG_0612.jpg

Menyn för flighten ser lovanade ut!
IMG_0613.jpg

Rödvinet från Chile kan rekommenderas..
IMG_0615.jpg

Förrätten var god och i lagom mängd
IMG_0616.jpg

Huvudrätten bestod av fisk och måste erkänna att dom lyckades få till den på ett bra sätt, baserat på deras begränsade kök.
IMG_0618.jpg

Efterrätten är som vanligt färsk frukt, glass samt paj. Dock är beach 2014 inom räckhåll så osten får dröja.. ;)
IMG_0621.jpg

När man vaknade till liv strax innan landning bjöds det på frukost med det sedvanliga.
IMG_0622.jpg


Narita Express från NRT till Tokyo
När man reser från NRT till Tokyo kan jag rekommendera Narita Express.
Detta tar ca 40 min och tar dig till Tokyo Station.
Priset är rimligt och det var inte så värst mycket folk ombord.

Tåget är rent och snyggt och tillgång till WIFI finns ombord. Försäljning av dryck,snacks m.m finns ombord.
IMG_0624.jpg IMG_0626.jpg


Four Seasons vid Tokyo Station
IMG_0867.jpg
Hotellet vi valde för vår vistelse var Four Seasons vid Tokyo Station (3min promenad från Narita Express).
Four Seasons har personal som möter dig om du vill på stationen (kostnadsfritt).
Vi valde detta hotellet då det ger möjlighet till att enkelt ta sig runt Tokyo med tåg om man så vill men även ligger flertal bra shoppinggator inom 10min promenad.
Hotellet är stilrent, liten check-in desk men väldigt effektiv så inget man behöver oroa sig över.
Concierge var mycket pålästa och har stenkoll på hur man hanterar kunder och ger snabb och effektiv service!
I enligthet med våra önskemål hade förbokat all våra resturanger ni kommer se senare i rapporten.
I övrigt hade vi ett stort rum ca 70kvm med utsikt över en korsning. Det finns Media Center där man kan koppla in dator, Ipad etc för att kunna streama video och ljud (sladdar finns inkluderat i rummet).
På toaletten hade vi både badkar och dusch och en high-tech toalettsits (många funktioner du inte ens visste fanns :) )
IMG_0627.jpg IMG_0628.jpg IMG_0629.jpg IMG_0630.jpg IMG_0631.jpg IMG_0658.jpg IMG_0660.jpg IMG_0661.jpg

Resturanger vi valde i Tokyo och kan rekommendera till 100%!

Japan är känt för att ha väldigt många bra matställen. Det är ett land som har ett flertal 3-stjärniga Guide Michelin ställen, vilket jag rekommenderar er att testa för att få en upplevelse många länder helt enkelt inte kan bjuda på!
Vi valde att testa Sushi, Kobe biff samt avsluta med asiatiskt.


XEX Omae
˜Z–{–Ø‚Ì“S”ÂÄ teppanyakibrestaurant ”ö‘O XEX
Detta ställe låg ungefär 15min med taxi från vårt hotell i Rappongi.
Man möts av en stilren bar med möjlighet att ta en fördrink innan maten.
IMG_0662.jpg

Resturangen ligger på våningen under.
IMG_0664.jpg
IMG_0665.jpg
IMG_0666.jpg
IMG_0667.jpg
IMG_0668.jpg
IMG_0683.jpg

På XEX valde vi att testa äta Kobe biff och detta tillagades av vår kock, en upplevelse att bara se hur snubben jobbade med sina knivar.. :)
Bilderna nedan visar förrätt, upplägg m.m.
I övrigt var priserna på vin faktiskt väldigt rimliga.
IMG_0669.jpg
IMG_0670.jpg
IMG_0671.jpg
IMG_0676.jpg
IMG_0678.jpg


Sushi Yoshitake
Vet inte riktigt var man ska börja när man ska presentera denna utomordentliga resturang!
Sushi Yoshitake har 3 stjärnor i Guide Michelin:
three stars Sushi Restaurant(s) in Tokyo | MICHELIN GUIDE digital
Den är värd varje stjärna!
Menyn är baserad på ca 14 rätter och man kan välja att dricka vin, öl och sake till.
Det finns röda och vita viner och vi hade ett private room med 4 platser och egen kock.
Resturangen ligger i ett vanligt hyreshus och kan vara problematiskt att hitta men väl där är det en intressant entré till resturangen, man går in genom en mini dörr som leder dig in till disken där kocken står.
Kunihiro Shinohara som var vår kock hade lagat sushi i 23 år, dessutom kunde han göra sig förstådd på engelska och kunde ge en del goda skratt :)

IMG_0731.jpg
IMG_0732.jpg
IMG_0734.jpg
IMG_0735.jpg
IMG_0736.jpg
IMG_0738.jpg
IMG_0740.jpg
IMG_0741.jpg
IMG_0743.jpg
IMG_0744.jpg
IMG_0745.jpg
IMG_0746.jpg
IMG_0748.jpg
IMG_0750.jpg
IMG_0757.jpg
IMG_0758.jpg
IMG_0762.jpg
IMG_0763.jpg
IMG_0764.jpg
IMG_0765.jpg
IMG_0767.jpg
IMG_0774.jpg
IMG_0775.jpg
IMG_0776.jpg
IMG_0777.jpg
IMG_0778.jpg
IMG_0782.jpg
IMG_0783.jpg
IMG_0786.jpg
IMG_0788.jpg



Sense at Mandarin Oriental
Sense är en asiatisk resturang som är belägen på Mandarin Oriental ca 10 min taxi från Four Seasons.
Vi valde detta då maten fått väldigt bra betyg samt att utsikten är helt underbar från Sense på kvällen!
Resturangen ligger på 37:e våningen och man ser stora delar av Tokyo genom de väldigt stora fönster hotellet har.
Precis som i vanlig tur levererar Mandarin Oriental på hög nivå.
Personalen var proffsig och servicen var väldigt bra samt på engelska.
När inte Sense hade någon efterrätt som föll mig i smaken vid tillfället, frågade jag om man kunde få glass med lite bär och efter en snabb koll med köket fick man tummen upp på det!

IMG_0824.jpg
IMG_0826.jpg
IMG_0827.jpg
IMG_0829.jpg
IMG_0833.jpg
IMG_0834.jpg
IMG_0837.jpg
IMG_0841.jpg
IMG_0844.jpg
IMG_0845.jpg
IMG_0851.jpg
IMG_0853.jpg
IMG_0858.jpg
IMG_0859.jpg
IMG_0860.jpg
IMG_0862.jpg
IMG_0864.jpg


Ett utkast aktiviteter i Tokyo

Mount Fuji
Ligger en bit utanför Tokyo. Bäst sätt att ta sig dit är via buss ca 2.5h.
Bussen har WC ombord.
Om jag ska vara helt ärlig är det skoj att man varit där men det var ganska overrated :) såvida man inte ska bestiga eller ta en längre vistelse så man hinner vandra omkring lite.
IMG_0704.jpg
IMG_0707.jpg

Tokyo Tower
Ligger som observations torn i Tokyo.
Man ser väldigt bra över hela Tokyo från högsta utsiktsplatsen.
Dock varnar hissen när man åker upp att det kommer knaka till och att det är en säkerhetsdetalj men tror mig man blev väldigt svag i benen 250m upp i en glashiss :)
IMG_0645.jpg
IMG_0646.jpg
IMG_0647.jpg
IMG_0650.jpg
IMG_0653.jpg


Shibuya
Världens mest trafikerade korsning med människor.
Helt sjukt tror inte mina bilder nedan gör en korrekt återspegling men filmade det och där ser man hur folket bara invaderar övergångställena.
Bilderna är tagna från Starbucks på andra sidan.
IMG_0809.jpg
IMG_0810.jpg
IMG_0811.jpg


ANA Lounge på Narita
Loungen på Narita är väldigt ren och fin med stora utrymme både arbetsplatser, soffor och andra ytor.
Det fanns flera olika alternativ till mat, Sushi, mackor, snacks, varmrätter (soppa, kyckling m.m.)
Öl, vin m.m. fanns till självbetjäning.
IMG_0872.jpg
IMG_0873.jpg
IMG_0874.jpg
IMG_0875.jpg
IMG_0876.jpg


NRT till CPH
IMG_0877.jpg
IMG_0879.jpg
IMG_0881.jpg


Snipp snapp snut, nu var denna långa saga slut! :)
Hör av er om ni har frågor så ska jag försöka svara.

Mvh
Magnus
 
Last edited:

Alx

Medlem
Tack för en trevlig rapport!

Jag kan inte annat än att hålla med om att menyn du hade på utvägen var riktigt trevlig. Vi hade exakt samma meny under första serveringen på SK903/SK6903 ARN/CPH-EWR den 31/5. Vi valde också fisken och tyckte båda två att den var riktigt riktigt bra för att vara flygplansmat ombord på SAS. :D
 

Magnus_K

Medlem
Tufft jobb du måste ha. Inte alls avundsjuk… ;)

Tack för en trevlig rapport, ser fram emot fler framöver!

Jonas,
Hade det varit mitt jobb så skulle jag också gilla det :) har dock tyvärr inte möjlighet att genomföra business med tanke på vår resepolicy på jobb :(
Men kan lova att det kommer fler reviewer inom snar framtid, då man satt och planerade på planet hem var nästa tur skulle gå :)
 

Agö

Medlem
Tack för en trevlig rapport!

Jag kan inte annat än att hålla med om att menyn du hade på utvägen var riktigt trevlig. Vi hade exakt samma meny under första serveringen på SK903/SK6903 ARN/CPH-EWR den 31/5. Vi valde också fisken och tyckte båda två att den var riktigt riktigt bra för att vara flygplansmat ombord på SAS. :D

Haha, hade också samma meny CPH-EWR den 29/5. Gott.
 

Alx

Medlem
Haha, hade också samma meny CPH-EWR den 29/5. Gott.

Haha.. De kanske har gjort stororders på just den menyn för att spara pengar?! Det kostar ju några ören att trycka upp nya menykort! ;) Hur som helst var det riktigt gott!

Vi skulle dock inte ha haft den maten eftersom vi från början skulle ha utgått från ARN men istället fick ta danskarnas kärra från CPH.
 
Mycket trevlig rapport! Sitter själv på mitt hotellrum på Four Seasons hotel in Beverly Hills LA och njuter. Hoppas kunna få ihop lite text och bilder från denna trevliga vistelse.
 
Toppen