Senaste nytt

"Volunteer" - SAS överbokat till Köpenhamn

Stefan62

Medlem
Sitter i SAS Business Lounge på T5/Arlanda. Idag är det väldigt magert utbud och brödet är sedan förra veckan.

Sedvanligt kaos vid incheckningen, trots att det redan var gjort online.

Vid "bagage-dropen" fick jag veta att det är överbokat till Köpenhamn och fick frågan om att frivilligt ta ett senare flyg - svarade "ja" och om det blir aktuellt vid boarding erhåller jag voucher om 150 Euro.

Stämmer det?

Vad händer om även nästa flyg är överbokat?
 

agehall

Medlem
Tja, vid VDB är det upp till dig vad du lyckas förhandla dig till. Om du får €150 för det och inte har bråttom är det väl rätt OK. Om det skulle vara fullt på nästa plan är det att tolka som IDB och du har rätt till ersättning enl EU261/2004 för detta. Men den risken är nog rätt liten skulle jag säga.
 

Alx

Medlem
Vad händer om även nästa flyg är överbokat?

Om du har en bekräftad plats på nästa flygning och den också är överbokad så kan du volunteer igen om du vill. Eftersom det är ett nytt case så är det ny förhandling om ersättning. Blir det en IDB så är det precis som agehall säger EC-261/2004 ersättningsnivåer som gäller.
 

jth

Medlem
Vad händer om även nästa flyg är överbokat?

Så hur gick det, fick du någon voucher?

Min erfarenhet i detta är att de kommer att se till att du kommer med nästa flyg, om du absolut skulle vilja det. De plockar hellre av någon annan frivillig då. Men det är som tidigare sagts ett nytt fall, och om du vill kan du spela VDB-spelet på denna flight också eller hela dagen om du vill (BTDT :)
Vad gäller ersättningen är det ju en förhandling men om du vill ha mer än 150 euro kommer de sannolikt välja någon annan före dig, som nöjer sig med den föreslagna ersättningen.
 

Stefan62

Medlem
Tack för alla svar och råd!

Det blev till sist så att jag kom med det flyg jag ursprungligen var inbokad på.

Dock kom vi iväg sent pga att en fågel hamnat i en av motorerna under inflygningen till Arlanda och det pågick kontroller etc. Framme i Köpenhamn hamnade vi på D-piren så det blev en svettig språngmarsch till inrikes-terminalen.

Möttes av "gate closed", men fick ändå åka med - Jag kom med, men inte incheckat bagage.

Bagaget kom efter 7 timmar, kl 01.00, med taxi till hotellet. Dessvärre fanns det ju inget som var öppet så jag fick inga direkta kostnader. Hemförsäkringen betalar ut 750 SEK generellt vid bagageförsening.

Såvitt jag kan se så lämnar inte SAS eller t ex Amex någon ersättning om inte inköp kan verifieras...!?
 

Tockstew

Medlem
Även från Köpenhamn till Stockholm var det trångt igår. Då var erbjudandet 150 Euro i cash alternativt 300 Euro i resevouchers. Detta gällde 15.20-flygningen. Man skulle då få åka med 20.10-flygningen istället. Verkar således vara standarderbjudandet.

Tockstew
 

taxvalp

Medlem
Väcker liv i denna tråd genom att berätta om SAS officiella prislista för "Voluntarily denied boarding" som kan vara av intresse:

Inom Europa (inkl inrikes): 75€ vid 2h eller mindre försening, 150€ vid +2h försening.
Longhaul: 150€ vid 4h eller mindre, 300€ vid längre försening.

Det är alltså lägre än EU261/2004 ger vid ofrivillig nekad ombordstigning, vilket ju är logiskt. Däremot är kunskapen om listan inte spridd i organisationen så i skarpt läge vet vare sig gatepersonal eller passagerare vilken ersättning som förväntas...
 

Tonton

Medlem
Väcker liv i denna tråd genom att berätta om SAS officiella prislista för "Voluntarily denied boarding" som kan vara av intresse:

Inom Europa (inkl inrikes): 75€ vid 2h eller mindre försening, 150€ vid +2h försening.
Longhaul: 150€ vid 4h eller mindre, 300€ vid längre försening.

Det är alltså lägre än EU261/2004 ger vid ofrivillig nekad ombordstigning, vilket ju är logiskt. Däremot är kunskapen om listan inte spridd i organisationen så i skarpt läge vet vare sig gatepersonal eller passagerare vilken ersättning som förväntas...

Frågan är - är det förhandlingsbart?

Jag tänker att exempelvis på longhaul så skulle ju €500 fortfarande vara mindre än de €600 SAS måste betala om de måste göra involuntary denied boarding på en annan pax, oavsett hur lång förseningen blir. Win win för båda parterna fortfarande.
 

taxvalp

Medlem
Frågan är - är det förhandlingsbart?

Jag tänker att exempelvis på longhaul så skulle ju €500 fortfarande vara mindre än de €600 SAS måste betala om de måste göra involuntary denied boarding på en annan pax, oavsett hur lång förseningen blir. Win win för båda parterna fortfarande.

Någon får prova... Å andra sidan, med tanke på hur många som är bokade på en överbokad flight till annan kontinent, så borde det ju vara lättare att hitta frivilliga som är beredda att stanna en extra natt på SAS bekostnad med lite cash som bonus utan att behöva höja ersättningen.
 
Toppen