Senaste nytt

Är det troligt att få ersättning för en försening 2008 (ingen dokumentation kvar)?

I januari 2009 blev jag mer än 3 timmar försenad på ett flyg mellan Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, Västindien och Paris Charles de Gaulle. Jag hade inte så bra koll på vilka rättigheter jag hade och gjorde ingenting för att kräva ersättning, men Air France gav mig några tusen Flying Blue-poäng som plåster på såren (jag missade mitt anslutande flyg som var på en separat bokning och fick köpa en ny biljett för egna pengar). Av en slump hamnade jag nyss på sidan Flight Delay Compensation: Get up to £500 per person - Money Saving Expert och där står det att man kan kräva ersättning för förseningar ända tillbaka till 2005. Jag har inga boarding pass eller e-biljetter kvar. Vad tror ni, är det lönt att begära ersättning och hur ska jag gå tillväga? Finns det någon offentlig databas som sträcker sig tillbaka så långt att jag åtminstone kan kolla upp flightnumret?

Edit: Titeln är fel, det var 2009, men jag lyckas inte ändra den.
 
Last edited:
D

Deleted member 4971

Guest
Utan några papper tror jag det kommer bli svårt. Finns även en svensk-variant på den där, och han är medlem på BC, borde kunna ge ett svar.
 

agehall

Medlem
Vad var orsaken till förseningen? Det är möjligt att du har rätt till ersättning under EU261/2004, men du kommer att ha ett tufft case.
 

agehall

Medlem
Ligger det en inte i fatet om man redan "accepterat" en kompensation t ex form av poäng?

Ja och nej. Det blir förstås en tuffare diskussion att få igenom men EU261/2004 är tydlig på att den inte går att förhandla bort eller ersättas på annat sätt. Men som sagt, har man accepterat en annan ersättning kan man räkna med att bolaget kommer att driva det in i kaklet för att slippa betala enligt EU261/2004.
 
Vad var orsaken till förseningen? Det är möjligt att du har rätt till ersättning under EU261/2004, men du kommer att ha ett tufft case.
Minns ej, men det var mitt i vintern så det kan ha varit på pga vädret.

Ligger det en inte i fatet om man redan "accepterat" en kompensation t ex form av poäng?
Jag ansökte inte om någon kompensation alls, jag minns att jag pratade med Air France-personal på flygplatsen och frågade om de hade platser över på något flyg, men allt var fullbokat. Några veckor senare fick jag ett brev ifrån dem där de bad om ursäkt för förseningen och att jag hade fått X antal tusen poäng. Jag har alltså inte gjort något för att ansöka om ersättning och jag har inte gjort något aktivt för att indikera att jag accepterar deras ersättning.
 

nota bene

Medlem
Minns ej, men det var mitt i vintern så det kan ha varit på pga vädret.


Jag ansökte inte om någon kompensation alls, jag minns att jag pratade med Air France-personal på flygplatsen och frågade om de hade platser över på något flyg, men allt var fullbokat. Några veckor senare fick jag ett brev ifrån dem där de bad om ursäkt för förseningen och att jag hade fått X antal tusen poäng. Jag har alltså inte gjort något för att ansöka om ersättning och jag har inte gjort något aktivt för att indikera att jag accepterar deras ersättning.
Är det pga väder är det kört (i princip).

Har du inte gjort något aktivt som kan tolkas som acceptans så har du rätt till ersättning enligt EU 261/2004 förutsatt att ditt flyg omfattas av denna klausul. Börja med att kräva ersättning enligt detta (efter att du ev. försökt lista ut orsak till försening), och se vad de säger om förseningen. Om de hävdar mekaniskt fel får du i princip alltid rätt.
 
Fast EU261/2004 säger väl fyra timmar, så den gäller ju ändå inte här.
Försenat flyg - Konsumentverket hittar jag följande:
"Hur lång flygningen är och hur lång tid flygningen försenas avgör om det är en försening enligt EU:s regler. Det räknas som en försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst

• två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer
• tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer
• fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter."

Guadeloupe tillhör ju Frankrike så det bör räknas som en resa inom EU och avståndet är onekligen längre än 1 500 kilometer.

Jag antar att det är den här http://www.konsumentverket.se/Globa...ing-kontakt/dokument/eu_complaint_form_en.pdf blanketten jag ska fylla i och skicka in. Det är ju hur mycket information som helst jag saknar, jag vet ens inte vilket flightnummer det var... Har inte Air France rätt att vägra behandla en icke-komplett anmälan? Har ni tips på hur jag kan inhämta den informationen jag saknar?
 

DrKlas

Medlem
Men nu har du invändningar mot ett inlägg som jag raderade inom mindre än en minut efter att av misstag ha tryckt på svara istället för avbryt :) Det borde vara tre timmar som gäller i ditt fall.
 
Toppen