Senaste nytt

Emirates, missade anslutning pga föresening

Åkte HKG-BKK med Emirates och skulle ta ett flyg som skulle gå 3h senare BKK-ARN med Qatar.
Flyget från HKG var försenad 3h pga regn.

Bara att bita ihop och köpa en ny biljett eller kan man kräva något?
 

agehall

Medlem
Om det är olika biljetter så är det nog inte så mycket att göra. 3h är inte speciellt mycket tid när man ska byta och inte har allt på samma biljett.

Edit: Möjligen kan du få ut något från din reseförsäkring, så det är värt att kolla upp. Det skadar givetvis inte heller att prata snällt med Emirates.
 

Senator

Moderator
Det du kan göra som alltid, är att vara ödmjuk och ärlig samt förklara situation till Qatar och fråga om det finns någon möjlighet för hjälp. Ett intyg från Emirates hjälper nog i denna situation, men är ingen garanti.

Du har tyvärr inga rättigheter och bör ha låga förväntningar. Men (nästan) varje situation jag har varit i av någorlunda om inte helt likvärdiga situationer har detta löst sig med mycket ärlighet och ödmjukhet.
 
Pratade med Emirates när jag anlände och de bokade in mig till deras airport hotel och bokade om min resa till dagen efter samma tid enligt ground staff. Trött som jag var (4am) sa jag ok och åkte till hotellet och sov. Dagen efter kommer jag dit samma tid som dem sa. Då hade dem ändrat min biljett till avgång tidigare under dagen med Qatar utan att jag visste om det så det blev 'No show' på min biljett (restricted, kan man boka ny tid för no show mot en avgift på restricted?) och nu är jag i deras hotel och försöker boka ny biljett hem. Tråkigt att jag måste betala för ett misstag dem gjort (boka om en ny tid utan att meddela mig)
 

Senator

Moderator
om det har blivit ändringar senare efter ditt första samtal med Emirates borde det finnas i bokningen. Så be Emirates om full utskrift av alla ändringar som är gjorda av Emirates i Qatars bokning. Så antingen var något "Lost in Translation" klockan 04.00 på natten, annars finns det bevis i bokningen för andra ändringar som är gjorda.

Jag ber alltid om en utskrift i fall en ändring görs i min bokning..
 
Du är helt on your own. Qatar Airways har ingen skyldighet här.

Yes, vet att skulden är på Emirates om någon.

Fick som sagt ny restid dagen därpå men eftersom avgången bytade tid utan att jag blev meddelad så tycker jag dem borde kunna göra något åt det. Satt i hotellet i över 20h bara för att vänta på hemresan ändå missar jag den.
 
om det har blivit ändringar senare efter ditt första samtal med Emirates borde det finnas i bokningen. Så be Emirates om full utskrift av alla ändringar som är gjorda av Emirates i Qatars bokning. Så antingen var något "Lost in Translation" klockan 04.00 på natten, annars finns det bevis i bokningen för andra ändringar som är gjorda.

Jag ber alltid om en utskrift i fall en ändring görs i min bokning..

Jag är inte så insatt mer än att komma i rätt tid till avgång.
När jag anlände stod det mitt namn precis där man kliver av planet, och blev meddelad att dem bokat om min resa till samma tid dagen därpå och att dem skulle ta mig till airport hotel. Inget mer med det trodde jag.

Jag förstår om dem inte vill hjälpa mig från första början, men när dem väl hjälpt till med ny biljett och sen gör ett misstag och därefter meddelar mig att dem inte kan göra något mer utan jag får själv köpa ny biljett tycker jag inte är ok
 

agehall

Medlem
Det där låter fishy... Jag skulle nog försöka få en utskrift av hela din bokningshistorik där för det låter som att något är galet.
 

Senator

Moderator
Jag är inte så insatt mer än att komma i rätt tid till avgång.
När jag anlände stod det mitt namn precis där man kliver av planet, och blev meddelad att dem bokat om min resa till samma tid dagen därpå och att dem skulle ta mig till airport hotel. Inget mer med det trodde jag.

Jag förstår om dem inte vill hjälpa mig från första början, men när dem väl hjälpt till med ny biljett och sen gör ett misstag och därefter meddelar mig att dem inte kan göra något mer utan jag får själv köpa ny biljett tycker jag inte är ok

I din nuvarande situation är det "ord mot ord". Detta kan lösas av att du förklarar Emirates att du kom tillbaka till den tid som var aviserat. Nu anser du att du är ombokat till ett annat flyg än det som blev sagt till dig. För att lösa detta, vill du gärna se en kopia av hela bokningen inklusive alla ändringar som har blivit gjorda. Då kan du se om a) det blev missuppfattat kl 4 på morgonen, eller b) du blev ombokat utan vetskap.
 
Toppen